Leif Jakobsson,sakkunnig på finansdepartementet
Close
Leif Jakobsson,sakkunnig på finansdepartementet, beskriver hur kilometerskatten kan fungera.
Close

Fortfarande okänd nivå på föreslagen kilometerskatt

Åkeri. Kilometerskatt är föreslagen. Men om den kommer att höja kostnaderna för att köra tung trafik eller om andra skatter och avgifter ska sänkas – det kan regeringen inte ge besked om.

– Vi är inte där ännu. Nivåerna kommer senare, nu ska vi hitta ett system att ta ut skatten, säger Leif Jakobsson, sakkunnig (S) på finansdepartementet.

Han beskrev regeringens tankar vid ett möte hos Transportföretagen på fredagsmorgonen. Det handlar om teknik, kontrollmetoder och att skatten blir olika för olika fordon och färdvägar.

Som Transportarbetaren har beskrivit tidigare är det tänkt att fordon över 3,5 ton ska betala skatt per kilometer de körs på Sveriges större vägar. Vägslitageskatten ska, enligt förslaget, omfatta Europavägar, övriga riksvägar och primära länsvägar. Dessutom på vissa andra vägar för att undvika att den tunga trafiken väljer dem i stället för vägar där skatten tas ut.

Skatten ska vara olika utifrån hur mycket fordonstypen sliter på vägarna. Även skatteskillnader mellan tätorter och landsbygd är på gång, enligt Leif Jakobsson. Liksom att det kan kosta mer på sträckor där det finns miljövänligare alternativ än lastbilar.

Han beskriver ett kontrollsystem via satellit på de aktuella vägarna. Utrustning krävs också i alla fordon över 3,5 ton, svenska och utländska. Allt ska ske automatiskt, inga blanketter eller deklarationer.

Regeringens ambition är att riksdagen ska gilla förslaget så att ett skarpare beslut kan fattas före valet.

– Vi måste göra något åt oschyst konkurrens och kriminalitet på våra vägar, säger Leif Jakobsson.

I arbetsgivarnas hus på Storgatan i Stockholm möts han av både hård kritik och lite beröm: ”En befängd tanke att göra transporterna dyrare i detta avlånga land.” ”Beskatta utsläpp – inte avstånd.” ”En luddig produkt som inte innehåller någon konsekvensutredning.”

– Men det är väldigt intressant att man för in en differentiering, tycker Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen. Det här kan bli bra, men bara om det slutar med en skatteväxling och inte en ny skatt ovanpå de som redan finns..

Transports utredare Jonatan Karreskog gillar flera besked som han hörde under frukostmötet.

– Moderaten sa rakt ut att hon vill ha elektronisk övervakning, säger han. Och även Skogsindustriernas transportdirektör tyckte att det skulle var ok att ta ut en avgift för att finansiera en sådan övervakning.

Själv är Jonatan Karreskog positiv till förslagen från regeringen, liksom Transport.

– Ambitionen att övervaka olaglig inrikestrafik är jättebra. Och att differentiera skatten regionalt och efter miljöpåverkan är också bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    19 april, 2018

    Ambitionen är inte att övervaka olaglig inrikestrafik utan att ta ut avgifter för lastbilstransporterna. Det som kommer att hända är glasklart. De som fifflar kommer att fiffla lite mer, lastbilarnas underhåll kommer att minskas, chaufförernas villkor kommer att försämras. Varorna till glesbygden kommer att fördyras etc, etc. Som exempel kan nämnas de elektroniska tömningscentralerna som skulle upprättas för taxi. Vad hände med denna ide månne? Kom man på att det finns ca 6000 taxibilar i Storstockholmsområdet, vem skulle kontrollera dessa körrapporter? Att Tossarna vill bygga upp ett kontrollsamhälle utan kontroll (läs polisresurser) är man egentligen inte så förvånad över. Att Transport vill följa med skutan till botten är dock något märkligare.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.