Close
Här jobbade Hamid som inhyrd, innan han fick anställning och kort efteråt sparken.
Close

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

– Bland det värsta jag upplevt som facklig förhandlare, säger Transports ombudsman Mikael Ladman.

Hamid vill inte framträda med sitt rätta namn. Han är arbetslös och vågar inte äventyra möjligheten att få ett nytt jobb. Ett som är tryggare.

– Jag är fortfarande chockad, säger han. Jag har hustru och ett barn att försörja. Det värsta är att jag inte får någon förklaring från DHL. Varför dög jag som inhyrd i fem–sex år, men inte sedan?

Hamid sitter hemma i vardagsrummet i lägenheten i Örebro. Han berättar att han fick jobb på ett bemanningsföretag sommaren 2013. Han skickades omgående till DHL:s stora lager i utkanten av staden.

Där blev han kvar. I princip på heltid.

– Jag har jobbat ungefär 95 procent på DHL. Några enstaka dagar har det inte funnits jobb och då har jag fått garantilön från bemanningsföretaget, säger Hamid.

Han jobbade med alla sorters jobb på lagret. Orderplock, truckkörning och lossning av lastbilar som kommer med gods till storkunder som OBH Nordica och Semper.

Precis som de flesta inhyrda hoppades Hamid på fast heltidsjobb. Direkt hos DHL. Han noterade att andra inhyrda kunde få DHL-anställning efter bara några månader, men han och några kollegor fick vänta.

Hamid säger:

– En dag i höstas kom chefen till mig och sa: ”Vi vill att du kommer till oss.” Jag blev jätteglad förstås. Det var jag och en kollega som skulle anställas samtidigt. Vi hade båda hoppats länge.

– Lönen skulle inte bli bättre, snarare aningen lägre. Men fast jobb är tryggare. Min fru har inget jobb än och vår ekonomi hänger på mig.

Den 1 december 2018 var anställningsbeviset påskrivet och Hamid hade fått jobb på DHL supply chain, som lagerdelen formellt heter. Fast företaget hade bara gått med på provanställning, sex månader. Trots att Hamid jobbat där i fem och ett halvt år.

– Jag vågade inte kräva fast jobb direkt. Jag visste att DHL är hårda med sådant.

Fast Hamid trodde ändå att provmånaderna var en formsak. Så hade det varit för många andra kollegor. Men efter bara sex veckor, den 14 januari, kom kallduschen:

– Min chef kallade in mig och meddelade att provanställningen skulle avbrytas redan den sista januari, efter bara två månader. Skälet han angav var att DHL var överbemannade. Jag kunde inte ta in det. Tänkte att det kan bara inte vara sant.

– Jag förlorade inte bara jobbet jag strävat efter så länge. Jag hade ju också sagt upp mig från ett fast jobb på bemanningsföretaget, där jag fått ihop ganska många anställningsår.

Hamid beskriver hur han i ett chocktillstånd skrev under uppsägningshandlingen som chefen lagt fram på bordet.

Facket – Transport – kopplades in. Det uppdagades att DHL gjort flera fel. Bland annat hade företaget skrivit fel datum på arbetsgivarintyget. Något som gjorde att Hamid blev utan a-kassa i en månads tid.

DHL var också på väg att betala ut en månadslön för mycket. För februari. Skatten var inbetald och lönen på väg, men utbetalningen stoppades i sista stund.

Den fackliga lokala förhandlingen blev resultatlös. DHL vägrade backa och ta tillbaka Hamid. Ombudsman Mikael Ladman är besviken. Och uppretad:

– DHL:s agerande är makalöst! Det är för det första absurt att kräva provanställning för någon som jobbat på arbetsplatsen i fem, sex år. Här måste vi som fackförening rannsaka oss och bli bättre på att informera våra medlemmar. Gå inte med på provanställning om du redan visat att du kan jobbet!

– Jag har också sagt att det absolut minsta DHL kan göra nu är att betala ut den extra månadslönen. Jag blev lovad besked om detta, men har inte hört någonting. Företaget har fortfarande inhyrd personal. Om det verkligen var arbetsbrist hade det varit rimligare att minska på inhyrningen, i stället för att avbryta en provanställning.

Lagen är skriven så att arbetsgivare i praktiken inte behöver motivera varför man avbryter provanställningar. Men både Ladman och Hamid har försökt pressa fram ett svar från DHL.

Hamid säger:

– Motiveringen jag fick först var arbetsbrist. Sedan att jag inte nådde ”snittet” när man tittat på min arbetsinsats vid orderplock. Fast det sista halvåret arbetade jag bara vid intaget, där lastbilarna kommer, och där finns inget snitt. Det sista som antyddes var att jag inte passade in i gruppen.

Att han inte skulle passa in känns mest förnedrande, tycker Hamid:

– Fortfarande ringer gamla kollegor och frågar hur jag mår och hur det går med nytt jobb. Några har sagt att i arbetsgruppen jag tillhörde snackar man om min anställning, det som hände mig, nästan dagligen. Jag har väldigt svårt att tro att jag inte var en del i gänget.

Björn Ramstedt är ordförande i Transportklubben på DHL-lagret. Han tycker också att det är fel att provanställa personer som redan är ”prövade”.

– Företaget har avbrutit provanställningar tidigare, men aldrig på det här sättet. Relationen mellan vår fackklubb och DHL lär bli frostigare i framtiden.

Susanne Sandberg är chef på DHL och den som förhandlade med Transport. Transportarbetaren ringer henne för att ställa frågor om Hamid och DHL:s personalpolitik.

Varför tillämpar ni provanställning på en person som varit inhyrd i fem, sex år?

Hon säger:

– Jag tycker att det är konstigt att du ringer och ställer frågor om individer som du nämner vid namn. Jag kan inte prata om enskilda personer med utomstående.

Jag kommer inte att nämna hans namn i artikeln, jag angav det för att du skulle veta vilket ärende det handlar om…

– Ja precis, och du får inte citera någonting från mig heller. Nu ska jag prata med Transports ombudsman. Vi har en pågående förhandling. Jag svarar inte på någonting nu, du får kontakta mig nästa vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    15 mars, 2019

    Bemanningsföretag skulle helst inte få finnas överhuvudtaget.Och skulle de få finnas så skulle företag enbart få hyra in på kortare tid max en månad och automatiskt bli tvungna att anställa personalen vid längre tid.Företag försöker hela tiden hitta nya sätt att utnyttja anställda eller avskeda när det passar dom.Bristande lagar gör att personal enbart är brickor i kapitalisterna spel.I detta fallet skulle företaget inte få använda inhyrd personal på grund av sitt handlande.Men,det är ett föränderligt samhälle och arbetsliv vi ser och snart är det väl inget företag som vill ha fast anställd personal utan bara F-skattare och bemanningsföretag.Det behövs en lagom maktbalans mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Lästips:

Einar jobbar på avdelningen som tar hand om tomfat. Foto: John Antonsson

Riff, risker och rättvisa

Mötet. Från kängpunk och dödsmetall till skyddsombud på KGA logistiks dryckesterminal i Örebro – Einar Magnusson har gått från manglande i replokaler till att kämpa för en bättre arbetsmiljö.

Effektiv lösning att filma väktare i bilarna anser Securitas

Bevakning. Djupt kränkande, ansåg väktarna om filmande kameror i bilarna. I det svar som integritetsskyddsmyndigheten (IMY) begärt in beskriver Securitas tvärtom pilotprojektet som en ”effektiv lösning” sett utifrån ändamålet att minska antalet olyckor och fordonsskador.

”Tyvärr är det vanligt att ingen betalar skatt och sociala avgifter för rumänska förare”, säger fackförbundet SLT:s ordförande Elena ”Nina” Frandes.

”Utvecklingen för rumänska förare är inte ljus”

Åkeri. Bemanningsföretag används för att ducka skatten och förarna får betala. Ett företag som hade tioårskontrakt med sin enda svenska kund påstod sig sakna fast driftställe och betalade 570 procent av ersättningen som skattefritt traktamente. – Det är rumäner som exploaterar andra rumäner, säger fackkämpen Elena Frandes.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.