Förslag: Högre skatt för otrygga jobb

Politik. Hyvling bör begränsas och otrygga anställningar ska bli dyrare. Det är två förslag från en statlig utredning.

Flera förslag för tryggare anställningar presenterade under torsdagseftermiddagen av utredaren Anders Wallner.

Efter en tidigare dom i Arbetsdomstolen kan arbetsgivare erbjuda anställda en ”omplacering” som i princip innebär lägre arbetstid. Det kallas hyvling. Än har det inte slagit ut på bred front, enligt utredaren.

– När vi gjort kartläggningen kom vi fram till att det inte är något stort fenomen. Men vi tror att det kan höra ihop med att det inte är känt för så många och att det har varit högkonjunktur sedan domen. Vi tror att det kan användas i större utsträckning i framtiden, säger utredare Anders Wallner, som har bakgrund som partisekreterare för Miljöpartiet.

Utredarens förslag är att arbetsgivaren även i fortsättningen ska få komma med erbjudande om omplacering till en tjänst med lägre sysselsättningsgrad, men det ska gå att säga nej.

– Du har själv inte orsakat situationen och ska inte kunna sägas upp för att du säger nej. Utredarens förslag innebär inte ett totalt förbud mot hyvling. Men vid ett nej så får arbetsgivar- och arbetstagarsidan fortsätta förhandla.

En annan del av utredningen handlar om tillfälliga anställningar där anställda jobbar på kallelse från arbetsgivaren. Om kallelse kommer på sms, i en app eller på telefon spelar mindre roll i sammanhanget. På fackspråk heter det intermittenta anställningar.

Anders Wallner berättar att det är svårt att komma fram till omfattningen av anställningsformen. Vanligast verkar allmän visstidsanställning vara. Men det finns liknande anställningsformer reglerade i flera kollektivavtal.

– Ungefär hälften som jobbar så tycker att det är problematiskt och skulle vilja ha en trygg anställning. Den andra halvan tycker att det är bra. Det är kopplat till att många har den här typen av jobb vid sidan av en annan sysselsättning. För dem är det inte ett problem. Därför har det varit svårt att hitta förslag som stärker en grupp, men inte plockar bort möjligheter för dem som jobbar så på frivillig basis, säger han.

Utredaren presenterade två förslag för att uppmuntra till tryggare anställningar.

  • Tid mellan arbetspassen ska i vissa fall räknas som anställd tid. Som det är i dag räknas bara de dagar en anställd jobbar. Med förslaget ska det bli lättare att nå den gräns i las som ger en fast anställning. Utredaren tror inte att det kommer leda till fler fasta jobb. Däremot kan det leda till tryggare anställningsformer, exempelvis vikariat, eftersom ekonomiska fördelar med intermittenta anställningar blir mindre.
  • Utredningen föreslår att regeringen tittar vidare på differentierade arbetsgivaravgifter. Det ska innebära att arbetsgivaravgiften är högre för otryggare anställningar och lägre vid tillsvidareanställning. Det ska ge ekonomiska drivkrafter för företag att ta ansvar och ge långsiktiga förutsättningar för anställda.

Anders Wallner fick uppdraget om utredningen innan valet och säger sig ha jobbat för att ta fram förslag som ska kunna accepteras oavsett regeringskonstellation.

– Vi tycker att betänkandet borde kunna ha en framtid i det här samarbetet.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Franska taxiförare stämmer Uber

Taxi. Tusentals chaufförer i Frankrike attackerar Uber för brott mot arbetslagstiftningen. – Vi vill konkurrera på lika villkor, säger Abdel Grine, som kör taxi i Lyon.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.