Leif Zakrissons bil fattade eld på kompisens garageuppfart.
Close
Inte bara bilen totalförstödes i branden. Men skadorna på kompisens tomt ersätter inte försäkringsbolaget.
Close

Försäkringen täcker inte skadorna efter bilbrand

Om du parkerar bilen och den börjar brinna kan det bli en dyr affär. Inte bara för dig som bilägare, utan för andra runt omkring. Leif Zakrissons bil fattade eld på kompisens garageuppfart. Helförsäkringen täcker bilen, men inte skadorna på kompisens egendom.

Leif Zakrisson är pensionerad lastbilschaufför och bor i Asarum i Blekinge.

I början av oktober är han och hustrun ute på en biltur. De passar på att titta in hos en kompis, bilen parkeras på garageuppfarten.

Efter ett par minuter ser hustrun genom köksfönstret hur det ryker från bilen. Leif springer ut, får tag i brandsläckare och lyckas begränsa branden, som ändå totalförstör bilen. Hettan är så stark att motorn lossar och ramlar i backen.

Elden skadar också asfalten på uppfarten. Brandkåren, som larmats, sprutar vatten som rinner ner mot brunnen på tomten.

Leif Zackrisson kontaktar sitt försäkringsbolag, Folksam. Beskedet blir inte det han förväntat sig:

– Jag fick ersättning för bilen, den var helförsäkrad. Men inga pengar till grannens förstörda uppfart. Folksam säger också nej till en koll av brunnen så att den inte förorenats.

– Det känns kymigt. Kompisen har en villaförsäkring, men det är en självrisk på flera tusen kronor. Vem ska betala den nu? Jag är besviken på Folksam.

Leif har haft upprepade kontakter med försäkringsbolaget. Där uppger man att ersättning till ”tredje man” bara betalas om bilen har varit i trafik. Och det är den normalt inte när den står parkerad.

Bedömningen väcker en rad frågor hos Leif Zackrisson. Vad hade hänt om bilen stått bredvid en uppställd oförsäkrad båt? Eller intill ett cykelställ med exklusiva tvåhjulingar? Hade ägarna blivit helt utan ersättning? Hade de i så fall kunnat stämma Leif?

Kjell Jonsson är skadespecialist på Folksam:

– Det som krävs för att ersättning ska kunna utgå till tredje man är först och främst att bilen är trafikförsäkrad. Nästa bedömning är om skadan uppstått när den varit i trafik.

– Kör man in i någons hus eller staket är saken klar, men står bilen parkerad anses det inte vara ”i följd av trafik” som Trafikskadelagen uttrycker det. Det finns ganska många rättsfall där frågan prövats.

Enligt Kjell Jonsson är det en gråzon när bilen bedöms vara parkerad. Börjar det brinna direkt när föraren smällt igen dörren är det möjligt att Folksam skulle finna att det skett ”i följd av trafik”.

– Det finns ingen fastslagen gräns för hur många minuter som får passera. Vi gör prövningar från fall till fall.

Kjell Jonsson konstaterar att rättsläget ställer till problem för människor vid exempelvis garagebränder. Om en bil fattar eld och garaget och tio andra fordon förstörs, så gäller att såväl garageägaren som de tio bilgrannarna måste ha egna försäkringar mot brand. Annars blir de utan ersättning.

Vad händer om garageägaren och de övriga drabbade stämmer ägaren till bilen som först fattade eld?

Kjell Jonsson säger:

– Då kommer saken att prövas i tingsrätten. Låt säga att bilägaren visste att fordonet läckte bensin, då kan han eller hon bli dömd att betala skadestånd. Men har bilägaren inte varit försumlig eller vårdslös går det inte att utkräva ansvar.

Leif Zakrisson har bestämt sig för att överklaga Folksams beslut. Han hänvisar till att branden måste ha börjat redan under färden eller precis när han klivit ur bilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.