Försäkringen delvis en ideologisk fråga

Transports ordförande Lars Lindgren är positiv till Helps försäkring, men anser att vissa frågor måste besvaras innan den kan bli aktuell. Dessutom tycker majoriteten i förbundsstyrelsen att Transport ska hålla sig till Folksam och inte teckna ytterligare en försäkring.

Om Transports medlemmar har behov av Helps juristförsäkring är svårt att säga. Förbundsstyrelsens åsikter i frågan går som sagt isär och majoriteten anser att Transports medlemmar klarar sig med det rättskydd som finns i Folksams hemförsäkring K-hem. När Helps erbjudande har diskuterats i förbundsstyrelsen har intresset varit svalt, men Lars Lindgren anser att saken inte ännu är avgjord.

För att komma närmare ett definitivt beslut är det främst frågor kring behov och ekonomi som måste redas ut. Det finns också ideologiska ställningstaganden att göra.

Skulle Transports medlemmar ha nytta av en sådan här försäkring?

– Behovet ökar nog, säger Lars Lindgren. När folk får det bättre ställt så förekommer fler tvister om till exempel egendom där juridisk rådgivning behövs. Förut har det bara varit de rika som behövt den här typen av hjälp och som det ser ut nu är det de som har möjlighet att betala för den. En försäkring av det här slaget skulle göra att alla får tillgång till juridiskt stöd.

Vad tycker du om kostnaderna för försäkringen?

– 34 miljoner om året är mycket pengar för förbundet. Det hade varit bra om det gick att undersöka behovet hos våra medlemmar. Om det inte blir så många som utnyttjar försäkringen blir varje ärende väldigt dyrt.

Elektrikerförbundet kommer inte att höja sin medlemsavgift när försäkringen börjar gälla alla deras medlemmar. Vad skulle hända med avgiften för Transports medlemmar om juristförsäkringarna infördes?

– Den skulle behöva höjas. Man ska heller inte glömma att vi redan har rättsskydd i den försäkring som medlemmarna har hos Folksam och som vi redan betalar för.

Varför skulle Transports medlemmar behöva ytterligare en försäkring som ger juridisk hjälp?

– Den här försäkringen fungerar på ett annat sätt och täcker andra behov. Att Help till skillnad från Folksam använder sina egna advokater gör möjligtvis att de tjänar på en så snabb process och är därför kanske effektivare i sitt arbete.

Hur ställer sig Transport till att anlita ytterligare ett försäkringsbolag som ger juridisk hjälp?

– Det är delvis en ideologisk fråga. Folksam har sin grund i en folkrörelse och är på så sätt att föredra. Styrelsen har än så länge sagt att det är Folksam som gäller, men det finns mycket kvar att diskutera och inga beslut är tagna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.