Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Bzzts eldrivna taxipodar rullar på innerstadens gator i Stockholm sedan drygt två år.
Close

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

– Självklart känns det oroligt, särskilt med tanke på att de sagt att lönefilerna gått till banken igår och skulle varit utbetalda nu vid lunch, säger Eric Shabaj, ordförande i Transportklubben på Bzzt.

– Det är starka känslor, jag har fått minst 40 samtal de senaste timmarna. Några av förarna har också arbetsvägrat nu innan lönen betalas ut.

Eric Shabaj har arbetat på Bzzt i två år. Totalt har bolaget i dag i Stockholm omkring 160 anställda förare av så kallad podtaxi, en trehjulig el-moped med plats för två passagerare.

– Flera är nu på semester och strandsatte, jag talade med en kille i Göteborg som var på väg hem men inte hade råd att tanka bilen.

De förare på Bzzt som har lönebidrag från Arbetsförmedlingen för anställningen har fått lönen utbetalad enligt avtal.

– Men vi är över 100 drabbade, säger Eric Shabaj.

Sven Wolff är vd på Bzzt. Han beklagar att lönerna blivit försenade:

– Vi tar allvarligt på det, lönerna ska betalas ut i tid. Det har aldrig hänt tidigare, nu blev det en dag sent. Pengarna är på väg till samtliga nu, om någon får vänta ytterligare en dag är det inte något vi kan påverka längre.

Anledningen är att en större investerare blev sen med sin betalning till Bzzt, enligt Sven Wolff.

– Vi fick veta det väldigt sent. Någon risk att det skulle bli problem att betala ut lönerna i augusti finns inte.

Bzzt:s klubbordförande lämnade tidigare på fredagen tillsammans med Transports ombudsman, Anna Erixon, över nio lönespecifikationer till TCO-LO Rättsskydd. Det gäller anställda som inte fått några pengar för de timmar de arbetat i juni utbetalda den 25 juli. Att det rör sig om eftersläpad lön gör att facket har kortare tid på sig att agera före en eventuell begäran om konkurs; tidsfristen går ut den sista augusti för att lönegarantin ska gälla.

– Vi har varit tydliga med att vi inte kommer att backa, säger Anna Erixon.

Eric Shabaj fick under eftermiddagen meddelanden om att löner börjat trilla in hos arbetskamraterna, själv hade han vid 14-tiden ännu inte fått någon inbetalning på sitt konto.

Företaget Bzzt startades 2017, med ordentligt med riskkapital. Nu fick de anställda besked i onsdags, dagen innan lönen skulle kommit, att det inte fanns pengar. Och på kvällen den 25:e fick de löfte om att pengarna skulle komma på fredagen – lönefilerna är överförda till banken och skulle vara tillgängliga vid lunch på fredagen.

– I början hade vi en väldigt bra dialog med ledningen, säger Eric Shabaj. Fast allt är inte perfekt. Företaget har tecknat kollektivavtal med Transport, men taxiavtalet är inte helt anpassat för vår verksamhet.

Vid heltid får en förare ut cirka 16 000 kronor i månaden efter skatt. De får också dela på en procent av de inkörde pengarna under ett arbetspass för bolaget. Det är dock sällan några större belopp som kommer från körningarna, det bolaget tjänar pengar på är i stället reklam på taximopparna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Avtalsdelegation taxi 2025

Avtal klart för taxiförare

Taxiavtalet. Okej lönehöjning och nytt, högre lönesteg vid minst sex års erfarenhet – Transport har kommit överens med arbetsgivarna om nytt kollektivavtal för taxichaufförer och färdtjänstförare.

Taxiföraravtalsdelegation 25

De förhandlar för nytt taxiavtal

Taxiföraravtalet. Transportarbetareförbundets och Biltrafikens Arbetsgivareförbunds delegationer har samlats. Förhandlingarna för ett nytt kollektivavtal för närmare 9 000 anställda taxiförare har startat.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.