Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Arbetsmiljöverket har gjort en inspektion på Renova efter dödsolyckan där Lars-Ingemar Krook omkom. Sammanlagt har myndigheten pekat ut sex olika brister i arbetsmiljön som måste åtgärdas.

I samband med dödsolyckan där Lars-Ingemar omkom hade fallskyddet tagits bort för att han skulle kunna utföra sina arbetsuppgifter. Nu kräver Arbetsmiljöverket att fallskyddet enbart får tas bort om arbetsgivaren har godkänt det. Vid de tillfällen som fallskyddet måste tas bort krävs försiktighetsåtgärder.

Den avfallsbehållare som Lars-Ingemar Krook omkom i hade byggts om utan att Renova meddelats det. Det hade inte gjorts någon ny riskbedömning på objektet.  Arbetsmiljöverket vill därför se bättre rutiner för att undersöka och bedöma risker då verksamheten förändras.

Precis som Transportarbetaren tidigare berättat finns en kritik från skyddsombuden mot att ensamarbete vid farliga moment genomförs. Samtidigt kan Renova inte visa Arbetsmiljöverket att det finns någon rutin för att bedöma riskerna vid ensamarbete.

Arbetsmiljöverket skriver: ”Att arbeta fysiskt eller socialt isolerad där arbetstagaren inte kan förlita sig på att få snabb hjälp i en nödsituation kan vara psykiskt påfrestande och ökar risken för förvärrade skador vid en olycka.”

Utifrån det kräver Arbetsmiljöverket att Renova hädanefter ska riskbedöma ensamarbete.

Den lossningsplats som Lars-Ingemar omkom i hade nyligen byggts om. Men arbetsgivaren hade inte tagit del av några instruktioner om hur arbetsmomentet skulle utföras. Det fanns inte heller några skriftliga instruktioner från arbetsgivaren om hur arbetsuppgiften skulle utföras säkert. Arbetsmiljöverket kräver nu att Renova tar fram skriftliga instruktioner för hur arbetsuppgifter ska utföras och hur arbetsutrustningen ska användas.

Arbetsmiljöverket planerar ett återbesök i maj. Då förväntas åtgärderna vara genomförda, annars kan myndigheten hota med vite.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    24 februari, 2025

    När det gäller lastbilschaufförers arbetsmiljö och säkerhet så verkar det inte vara så noga för det är ju bara chaufförer.Lastbilschaufförer är väldigt beroende av att deras egen arbetsgivare värnar om arbetsmiljö och säkerhet, men chaufförer är också väldigt beroenden av att kunder och deras arbetsgivare värnar om arbetsmiljön för besökande chaufförer, men det brister väldigt många gånger när det gäler arbetsmiljön för besökande chaufförer för att de inte är anställda av kunden.Kunderna tänker inte i första hand på besökande chaufförers arbetsmiljö utan de är mer intresserade av att skapa bra arbetsmiljö för sina egna anställd ofta på bekostnad av en sämre arbetsmiljö för de besökande chaufförerna så jag är väldigt glad att jag klarade mig igenom mitt arbetsliv utan att råka ut för några allvarligare skador/olyckor under de 33 år som jag körde lastbil.Facken behöver agera mer för att upplysa alla parter i transportbranschen om att de har ett stort ansvar för att erbjuda bra arbetsmiljö och säkerhet för besökande chaufförer.

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.