Corona

Fler transportare behöver omställningsstöd

Arbetslöshet. 781 personer som hör till Transports avtal har sagts upp de senaste fyra månaderna och fått rätt till omställningsstöd från TSL. En kraftig ökning från förra årets 285.

Det är bråda dagar på Trygghetsfonden TSL, årets första månader har gett ett inflöde av personer som har rätt till omställningsstöd (se faktaruta) som till och med överstigertiden kring finanskrisen 2008.

Ökningen av uppsagda är störst inom Hotell- och restaurangfackets avtal. Under de fyra första månaderna 2019 var det 124 personer som fick rätt till omställningsstöd. I år var det 5 302 personer. Närmast på tur i statistiken är IF Metall, där har 2 922 fått rätt till stöd, närmast en tredubbling.

Bland transportarbetarna är det främst de som jobbar med persontransporter som drabbats av uppsägning, enligt TSL:s siffror. Då rör det sig särskilt om personer som jobbar inom taxi och flyg. Störst ökning syns i april, då har 316 transportarbetare fått rätt till stöd. Det är fler än förra årets hela första kvartal.

– Hittills har det sett ut som att det gått bättre för dem som jobbar inom godstrafik. Men nu ser vi att uppsägningarna inom industrin ökar, så har det inte varit tidigare, de första varslen dämpades av permitteringarna. Nu får vi se om industrin påverkar godstransporterna på sikt, säger Caroline Söder, vd på TSL.

Om man jämför antalet transportare som fått rätt till stöd i år med under perioden januari till och med april 2009, i samband med finanskrisen, så har de ökat med ungefär 6 procent.

– Allmänt kan man säga att det är Stockholm och Västra Götaland som har drabbats hårdast, men när det gäller Transport har Västra Götaland drabbats hårdare än Stockholm, säger Caroline Söder.

För att en person få stöd från TSL måste ett antal kriterier vara uppfyllda. Bland annat ska den uppsagda ha varit tillsvidareanställd och uppsägningen ska bero på arbetsbrist. Om kriterierna uppfylls finns hjälp att få.

Den uppsagda har rätt till stöd i tolv månader efter sista anställningsdagen.

– Vi hjälper alla uppsagda till nytt arbete, att starta företag eller studier. Konkret handlar det om att vi kontaktar alla som anmälts som uppsagda till oss. Vi ringer helt enkelt upp dem och berättar vilket stöd vi kan ge. Det kan handla om jobbcoachning, vägledning, skriva cv, eller gå en kortare utbildning som kan leda till jobb, säger Caroline Söder.

Vilken typ av utbildning kan man få?

– Det ska vara fortbildning som krävs för att komma i arbete. YKB är ett exempel. Normalt sett rör det sig om en till 15 dagar, det är kopplat till a-kassan. Du får inte studera mer än så utan att tappa rätten till a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michaelnilsson:
    6 maj, 2020

    Trevligt att läsa har gått hemma sedan den 22/3blev uppsagd på grund av arbetsbrist men ingen har ringt ännu känns lite som själv e bäste dräng

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.