corona

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Peter Winstén
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Som avtalssekreterare skulle Peter Winstén lett Transportarbetareförbundets avtalsrörelse under våren. Samtliga 27 kollektivavtal ska förnyas under året.

Den 14 januari växlade Transports delegation krav med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, och då gällde det transportavtalet.

Sedan kom coronakrisen. Det förändrade totalt förutsättningarna för avtalsrörelse.

– Det kan man lugnt säga. Det eskalerade, i slutet av mars kändes det inte längre som läge för avtalsförhandlingar, säger Peter Winstén två månader senare.

Förhandlingarna kom i stället att handla om korttidspermitteringar och varsel om uppsägningar.

De gällande kollektivavtalen prolongerades – förlängdes – i stället med sju månader, till den sista oktober. Först för bland andra lastbilschaufförer, terminalarbetare och miljöarbetare.

Nya avtal i höst

Avtalen för bland andra mackanställda och hamnarbetare, som löpte ut den 30 april, är förlängda till den sista november.

Förra veckan kom så Transport överens med arbetsgivarparterna om att prolongera bevakningsavtalet, taxitelefonistavtalet och hyrverksavtalet året ut.

– Jag tycker att vi tagit ett stort ansvar som valt att prolongera avtalen i den här situationen, säger Peter Winstén.

Han räknar med att leda Transports förhandlingar i höst.

– Just nu utgår jag från att vi ska förhandla som vanligt. Om det ändras får vi hantera det senare.

Med ”som vanligt” menar Transports avtalssekreterare att delegationerna möts ”på riktigt”. Peter Winstén tycker att mötesformerna under våren i många fall blivit effektivare, en positiv konsekvens av restriktionerna. Digitaliseringen har påskyndats och det har ofta gått bra att diskutera via länk.

– Men det är stor skillnad på möten och möten. Jag har svårt att se att det skulle fungera med avtalsförhandlingar där delegationer möts på länk i stället för fysiskt.

De kollektivavtal som Transport kommit överens med arbetsgivarparterna om att prolongera har alla förlängts med sju månader. De avtal som löper ut den sista maj är prolongerade till den sista december.

Samtliga nya avtal ska förhandlas fram i år. Kollektivavtalet för bland andra taxichaufförer löper ut mitt i sommaren och flera avtal för flyget under hösten.

Peter Winstén medger att det finns en risk att det blir problem att hinna få samtliga kollektivavtal klara före årsskiftet, men att förlänga fler avtal med sju månader är inget förbundet tagit ställning till.

Peter Winstén tar inte för givet att de nya avtalen kommer att innebära retroaktiv lön, att den framförhandlade lönen kommer att gälla från att det gamla avtalet löpte ut:
– Det kan vi inte utgå från innan vi förhandlat. Men självklart kommer vi att ha det som krav.

Framflyttade förhandlingar
Samtliga Transports 27 kollektivavtal ska förnyas under 2020. Avtalen löper alla ut under året, men vid olika tidpunkt. Flera avtal har prolongerats, förlängts, som en följd av coronaviruset.
*Bemanningsavtalet 30 april – förlängt till 30 november (förhandlas av LO för samtliga förbund)
*Bensin- och garageavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Bevakningsavalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Bilvårdsavtalet-KFO 30 april – förlängt till 30 november
*Bilvårdsavtalet-Almega 30 juni
*Bussbranschavtalet 30 september
*Bärgningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Depåavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygmekanikeravtalet 30 september
*Flygplatsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygriksavtalet 30 september
*Flygtankningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygteknikeravtalet 31 oktober
*Fraktflygflygavtalet 30 september
*Gummiverkstadsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Hamn- och stuveriavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Hyrverkstadsavtalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Miljö- och flygavtalet Pacta 30 april – förlängt till 30 november
*Miljöarbetaravtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Reklamdistributörsavtalet 30 juni
*Taxiföraravtalet 30 juni
*Taxitelefonistavtalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Terminalavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Tidningsdistributörsavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Transportavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Utlandsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Återvinningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.