Finland skärper beställaransvaret

Våra nordiska grannländer stramar upp reglerna kring tillfälliga inrikestransporter, så kallat cabotage. I Danmark krävs nu att föraren har med sig dokumentation i bilen. Finland går ännu längre och stärker sitt redan tydliga beställaransvar. – Om det fuskas i Finland så ryker beställaren, konstaterar Magnus Falk på Transport.

Cabotagelagstiftningen, som gäller i hela EU, har kritiserats hårt. Kritiken gäller framför allt att kontrollen är för dålig och att många cabotagetransporter är olagliga.

Utifrån EU:s förordning har vissa europeiska länder valt att styra tillämpningen på något olika sätt med nationella regler.

– Från fackföreningshåll framhålls ofta Finland och Holland som goda exempel, säger Magnus Falk, transportpolitiskt ansvarig i Transportarbetareförbundet.

Den 25 april träder en ny lag i kraft i Finland, med utökat beställaransvar.

Lagändringen gör att transportbeställaren nu måste försäkra sig om att transportören har trafiktillstånd, betalar skatt och uppfyller arbetsgivaransvaret. Om beställaren fattar misstankar om att allt inte stämmer, till exempel genom låga priser, blir det olagligt och straffbart att ingå avtal.

– Finland hade redan förut ett tydligt beställaransvar, nu blir det ännu tydligare, något som vi skulle behöva i Sverige också, säger Magnus Falk.

Enligt den svenska yrkestrafiklagen kan en beställare dömas till böter eller fängelse om han eller hon känt till att transportören inte haft tillstånd, eller haft ”skälig anledning att anta” att det saknades.

Men den svenska varianten har visat sig verkningslös eftersom det är svårt att bevisa att beställaren har vetat om detta.

I Danmark gäller regeländringen dokumentationen som ska bevisa att en cabotagetransport är laglig.

Enligt EU:s cabotageförordning ska transportföretaget kunna lämna tydliga bevis för rätten att utföra cabotagetransport. Men i en promemoria från december 2010, gjord av Åklagarmyndighetens Utvecklingscentrum Malmö, konstateras att det i EG-förordningen inte är ”tillräckligt preciserat under vilka förutsättningar (framför allt när och var) handlingarna ska uppvisas”.

Det har även Trafikstyrelsen i Danmark kommit fram till. På grund av detta specificeras kraven på vilken information en förare som utför cabotagestransport måste kunna visa upp vid en kontroll.

Från och med den 20 april måste föraren kunna visa vem som är avsändare och mottagare samt när och var godset ska levereras. Dessutom ska det finnas information om lasttyp, vikt och fordonskombinationens registreringsnummer, skriver danska Trafikmagasinet.

Enligt John Roy Vesterholm, chefsjurist på Dansk transport och logistik, DTL, ska detta göra det lättare för kontrollmyndigheterna.

Nyheten har väckt reaktioner bland danska speditörer, som menar att de nya kraven skulle strida mot EU-rätten. Det håller dock inte John Roy Vesterholm med om.

– Påståendet om att ändringen är i strid med EU-rätten anser jag vara av mer politisk än juridisk karaktär. Det handlar inte om någon ändring av kraven på dokumentation som finns i EU-reglerna, utan endast en precisering av dokumentationskravet, säger han till danska Trafikmagasinet.

Att införa den danska skärpningen rakt av även i Sverige tror Transports Magnus Falk skulle ge liten effekt.

– Vi har dålig koll på cabotage i Sverige till att börja med. Att införa sådana krav skulle nog varken göra till eller från. Men om det skulle göras i kombination med finnarnas regeländringar skulle det kunna vara något, säger han.

På Sveriges Åkeriföretag Syd, menar Anders Falk att den danska förändringen är ett steg i rätt riktning. Men även han skulle gärna se den finska lagstiftningen om beställaransvar i Sverige.

– Det skulle underlätta för polisen när de gör kontroller. I dag kan de inte på plats avgöra om det är en olaglig cabotagetransport eller inte, säger Anders Falk.

För svensk del finns inga konkreta förslag till förändring av lagstiftningen men frågorna är ständigt aktuella. Under förra året genomförde Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen, på uppdrag av regeringen, en utredning av hur bra reglerna följs på svenska vägar.

Enligt rapporten, som nu skickas på remiss, kom man bland annat fram till att frågan om att registrera utländska fordon i vägtrafikregistret ska utredas separat.

Rikspolisstyrelsen ska också ta fram föreskrifter om enskilda polisers rätt att ta nycklar och registreringsskyltar från fordon så att de hindras från att köra vidare. Till slutet av juni ska Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen dessutom ta fram en strategi för kontroll av yrkestrafik på väg.

Transports Magnus Falk hade önskat mer handfasta förändringar när rapporten presenterades, men hoppas att den pågående utredningen ska leda till något bra.

– Jag vill framför allt ha bättre kontroll av den befintliga lagstiftningen i Sverige, det är kontrollen som brister, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.