Close
Filip Rydolw, ordförande för Transports klubb för flygplatskontrollanter på Arlanda.
Close

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

Terminal 5. Fredag morgon den 17 juni. Det är den lugnaste dagen på länge. Köerna till incheckning och säkerhetskontrollen har inte varit så här korta på veckor. Det är ändå svårt att hitta en tom plats i incheckningshallen. Under dagen kommer den att fyllas upp ännu mer.

Filip Rydolw är kritisk till brist på framförhållning från statligt ägda Swedavia, som är flygplatsens ägare och Avarns uppdragsgivare.

– De lämnar en hel del att begära vad gäller att ta höjd för arbetsmiljöproblemenen för oss som jobbar här. Det är ett enormt problem när alla ska flyga samma tid från samma ställe.

– Vi som jobbar i kontrollen gör ett hästjobb för varandra. Solidariteten märks tydligt. Alla ställer upp och jobbar stenhårt. Men ibland känns det som Sisyfos i den grekiska mytologin. Vi rullar upp samma sten för ett berg och ner på andra sidan, sedan ska den upp igen.

Under pandemin var det stendött på Arlanda.

– Det var så tomt att det gick att spela landhockey, säger Filip Rydolw.

Fler än 500 av hans kollegor blev av med jobbet då. Det var då. Nu är företaget är i full gång att rekrytera och många har valt att komma tillbaka. Men det går långsamt eftersom säkerhetsprövningen tar ungefär åtta veckor.

Avarn har löst problemet genom att starta ett underbolag som inte är ett auktoriserat bevakningsbolag med hängavtal med Transport. Där anställs personer som inte godkänts. När de har allt klart för att börja jobba som flygplatskontrollanter så flyttas de över till det huvudbolaget.

– Det har börjat droppa in fler och fler. Vi får hela tiden mer att göra så det är bra att vi är fler på plats men de får inte utföra allt arbete. Fördelen är att de kan börja jobba direkt. Då tar de inte jobb någon annanstans i väntan på att börja jobba, säger Filip Rydolw.

Filip Rydolw anser att informationen från flygplats till resenärer varit för otydlig. Budskapet har varit att komma i så god tid som möjligt.

– Så står Bosse och Henke i kön. Den ena flyger klockan 15 och den andra 18. Då hamnar vi i ett läge där resenärerna kommer till kontrollerna vid fel tider och vi får försöka anpassa oss därefter.

– Det har varit skittufft både för oss på golvet och arbetsledningen.

Kontrollanterna på Avarn som är tillsvidareanställda har alla fått semestererbjudande efter ett rullande semesterschema, sedan har det gått att önska, berättar Filip Rydolw. Vissa har valt att skippa sommarsemestern och jobba med extra betalt.

– Man kan alltid deala och vi är inte negativa till att vissa väljer att jobba frivilligt över sommaren för att tjäna lite extra pengar. Det görs nu, men jag vill inte gå in på några detaljer, säger Filip Rydolw.

Filip Rydolw ska rusa till nästa möte. Han går från terminal 5 genom ett lugnt Sky City och kommer till en terminal 4. Där i avgångshallen nedanför säkerhetskontrollen vid terminal 4 är det nästan helt tomt sånär som på ett par personer som jobbar på Swedavia och en handfull resenärer som slappar vid sina rullväskor.

– Nu har vi öppnat den här terminalen för inpassering till femman. Det är bara att gå genom säkerhetskontrollen. Ta höger och gå ner i en tunnel de har öppnat till terminal 5, säger han.

Det är inte så många som vet om det än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Frans Ganneby:
    17 juni, 2022

    Fin artikel, men ett ganska betydande faktafel: det är inga skyddsvakter som jobbar i säkerhetskontrollen, utan flygplatskontrollanter! Ganska stor skillnad i roll och befogenheter så inte bra att blanda ihop. Avarn har i dagsläget inga skyddsvakter alls på Arlanda.

  2. John Antonsson:
    20 juni, 2022

    Hej, tack för din kommentar.
    Det var en tankevurpa som låg bakom problemet. Självklart är det så. Felet har rättats till.
    John, reporter

  3. Peter Jansson:
    17 juni, 2022

    Inkompetenta företagsledningar som inte klara av sina uppdrag.Så här går det när man snålar och säger upp personal.Att det skulle bli många som flyger igen efter pandemin borde väl inte vara så svårt att räkna ut.Man behöver ha överkapacitet när det gäller personal så att man klarar av sjukdomar, semestrar, föräldraledigt och när fler vill flyga igen.Har man inga samtal med flygbolagen om vilka flöden av resenärer de ser på olika tidshorisonter?

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Avarn security kan polisanmälas för parkeringsfusk

Bevakning. Avarn security har dubbelfakturerat och tidrapporterat fel om parkeringsövervakningen i delar av Stockholms stad. Nu kräver trafikkontoret tillbaka pengarna och utfärdar viten för parkeringsbevakning som inte har utförts.

I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bakom skannern. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Transportarbetarens logga

Obehörig i varselväst stoppad bland planen

Bevakning. Säkerhetspersonal på Arlanda upptäckte tidigt på söndagsmorgonen en obehörig man i varselväst ute vid flygplanen. Mannen greps kort senare av polis och är nu misstänkt för sabotage.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.