Close
Victor Figueroa är chefsutredare på det globala transportfacket, ITF.
Close
Almedalen

Facket oroas om e-handelsjätte kommer till Sverige

Facket. Victor Figueroa, chefsutredare på det globala transportfacket ITF, varnar Sverige – ifall e-handelsjätten Amazon etablerar sig i Sverige. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) håller inte med. Det svenska facket kan hantera Amazon, anser han.

I Almedalen arrangerar Transport två seminarier. Det första hölls under måndagen och handlar om Amazon.

Det är ett gigantiskt e-handelsföretag som satt press på priser, konkurrenter och inte minst de omkring 300 000 anställda världen över. Många vittnesmål finns om extremt hårt arbetstempo, arbetsskador och arbetare som till och med tvingas kissa i vuxenblöjor eller flaskor – när de nekats pauser.

Transport hade bjudit in Victor Figueroa till seminariet. Han är utredare på den Internationella transportarbetarefederation (ITF).

Han fick frågan om vi bör oroa för att Amazon etablerar sig i Sverige. Kunder kan redan beställa varor från Amazon, men än finns inget varuhus/lager här.

– Det beror på vem du är. Som konsument får du lägre priser. Men som företagare får du hård konkurrens och som anställd på Amazon får du räkna med att bli övervakad och att arbetsmiljön och arbetsvillkoren försämras.

– Företaget är också fientligt inställt till fackföreningar och fackliga rättigheter. Gör du ett misstag på jobbet blir du varnad. Gör du två riskerar du sparken.

Figueroa berättade om möten med Amazonarbetare i andra länder. Om en kvinna som beskrev hur arbetet kändes som att vara instängd i en grotta. Efter ett par månader uttalade hon att det vore bättre att vara död än anställd på e-handelsjätten.

Amazon har infört långt driven automatisering. Omkring 200 000 robotar plockar varor på lagren. Digitalisering är också en hörnsten i verksamheten. Kunderna kartläggs noga. Samma sak gäller för de anställda. Plockhastigheten analyseras löpande och den som inte klarar målet sitter löst.

Victor Figueroa påpekade det finns fler stora e-handelsföretag, men Amazon är det som drivit rationaliseringen längst. Han är övertygad om att Amazon har siktet inställt även på Sverige. Han uppmanade fack och myndigheter att vara förberedda.

I det ingår bland annat att införa regler för övervakning och datahantering och se till att skattefrågorna klaras ut. Och att eventuellt ge stöd till andra företag som riskerar att slås ut.

Efter Victor Figueroas inledning klev statsrådet Anders Ygeman upp på scenen. Moderatorn frågade: Hur står sig den svenska modellen i dag? Och blir Amazons ankomst lika negativ för arbetstagarna, som i Tyskland?

– Den svenska modellen står sig mycket bra, svarade Ygeman. Det finns en rad exempel på multinationella företag som fått vika sig och teckna svenskt kollektivavtal när de kommer hit.

Är det inte naivt att resonera så, undrade moderatorn.

Ygeman sa:

– Risker finns alltid. Men vi har inte minijobs, som i Tyskland. Och vi har starka fackliga rättigheter, som rätten att vidta sympatiåtgärder.

Anders Ygeman utgår från att det bara är en tidsfråga innan Amazon slår ner bopålarna i Sverige. På en rak fråga svarade han att han välkomnar etableringen.

Har Sverige den kontrollapparat som krävs då, frågade moderatorn?

– Feltänkt! svarade Ygeman. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som säkerställer de anställdas villkor.

Samma åsikt hade andra deltagare i seminariets debattpanel. Stefan Koskinen, förbundsdirektör i arbetsgivarorganisationen Almega, sa:

– Om Amazon kommer hit ska vi göra som vi alltid gör. Det blir ett led i utvecklingen. Tidigare låg våra butiker i centrum, sedan kom stora affärscentra utanför städerna. Efter det kom e-handeln. Det gäller att hänga med och anpassa sig.

Mattias Dahl, vd för Transportgruppen och utsedd till ny vice vd i Svensk Näringsliv, gick emot Victor Figueroa och sa bestämt nej till statliga subventioner till företag som hotas av Amazon.

Även Dahl anser att den svenska modellen står stark:

– Vi lägger redan ner mycket tid på att förklara för utländska företag hur arbetsmarknaden fungerar i Sverige. Farhågorna som lyfts här bygger på att facket helt skulle misslyckas med att organisera Amazons personal. Och att riksdagen avskaffar en massa lagar om exempelvis arbetsmiljö. Jag har svårt att se att det skulle bli så.

Transport internationella sekreterare Peter Lövkvist ingick i debattpanelen. Han är skeptisk till Amazon:

– Transport är emot monopol. Risken finns att Amazon tar över allt. Vi får inte vara naiva och tro att allt kommer att lösa sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.