EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Översynen av kombidirektivet finns med som en liten del i det jättepaket med förändringar inom transportsektorn som EU-kommissionen presenterade i dag, Clean Mobility Package. (Rent mobilitetspaket, där rent syftar på miljön).

Första delen av det så kallade Mobilitetspaktetet med förslag på nya lagar och regler inom transportsektorn lades fram den 31 maj i år, och den tredje och sista delen ska komma under första halvan av 2018.

När kommissionen tog till orda vid en presskonferens i dag handlade det framför allt om att leva upp till utfästelserna i Parisavtalet om att minska de ökande utsläppen från vägtrafiken och skynda på utvecklingen mot elfordon. Transportkommissionär Violeta Bulc från Slovenien tog bara upp de för transportnäringen så viktiga kombitransporterna i en mening.

När kombidirektivet kom till var syftet att föra över mer av de snabbt ökande vägtransporterna till järnväg och sjöfart. Tanken är att transporterna ska inledas eller avslutas på järnväg eller vatten (från eller till en kombiterminal) och gå en kortare väg med lastbil.

I praktiken har de luddiga reglerna i dagens kombidirektiv lett till att mindre nogräknade transportföretag från andra EU-länder bedriver mer eller mindre stadigvarande verksamhet i Sverige – utan att betala svenska löner och erbjuda drägliga arbetsvillkor.

Transport har länge kritiserat direktivet, som i förlängningen leder till ojämlik konkurrens mellan serösa och oseriösa åkerier. Förbundet har framfört krav på att helt avskaffa kombidirektivet och fått stöd av socialdemokrater i både den svenska riksdagen och EU-parlamentet.

Men EU-kommissionen vill alltså behålla och revidera direktivet. Syftet är fortfarande att minska koldioxidutsläppen, främja miljön och EU-medborgarnas hälsa.

I ett pressmeddelande säger kommissionen att man vill underlätta för företagen att genomföra kombinerade transporter. Politikerna föreslår att definitionen av kombitransporter ska utökas till att även omfatta inrikes transporter. Man vill även förtydliga vilken maxgräns som ska gälla till en kombiterminal.

I dag finns en maxgräns på 150 kilometer om den inledande eller avslutande vägtransporten sker med sjöfart. Använder man i stället järnväg ska omlastningsstationen vara ”närmast lämplig”. Definitionen av lämplig tycks dock fortfarande gå i sär bland ansvariga i branschen.

EU-kommissionen föreslår vidare att unionsländerna ska erbjuda skattereduktion till företag som satsar på kombiterminaler och gärna bistå med fler ekonomiska stimulansmedel.

Kommissionen ger också förslag på vilka bevis företag ska lägga fram för att visa att en transport verkligen är kombinerad och få statligt stöd. Elektroniska dokument ska här utnyttjas i större omfattning än i dag.

Allt som allt är åtgärderna tänkta att stimulera transportsektorn till mer miljövänliga kombitransporter, förklarar kommissionen.

Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk är besviken över att EU-kommissionen inte skrotat direktivet helt och hållet. Han håller som bäst på och sätter sig in pappersbunten från EU-kommissionen och avvaktar med kommentarer.

Jens Nilsson (S) sitter i EU-parlamentets transportutskott och ansvarar för en annan del av mobilitetspaketet, översynen av cabotageregler. De handlar i korthet om vilka begränsningar som ska gälla för inrikes transporter av utländska åkerier.

Nilsson har heller inte hunnit läsa det färska förslaget om nytt kombidirektiv, vilket han gärna avskaffat.

– Men när EU-kommissionen ändå bestämt sig för att revidera direktivet är det bra att förslagen kommer nu, så att jag kan ta hänsyn till det i arbetet med cabotageförslaget.

Jens Nilssons uppfattning är att kombidirektivet hittills mest använts för att ”runda cabotagereglerna”.

– Viktigast är att täppa till kryphålen i reglerna och lagstiftningen. De ska vara lätta att följa och lätta att kontrollera. Man behöver också skynda på införandet av digitala färdskrivare för att underlätta kontrollerna, bestämma sig för att de ska vara obligatoriska.

När får vi veta något mer om de nya cabotagereglerna?

– I januari nästa år kommer jag att lägga ett förslag i transportutskottet, säger Jens Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.