EU får nollvision mot dödsolyckor på jobbet
Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.
Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.
Många av medlemsstaterna har betydligt fler dödsolyckor än vi har i Sverige. Tidigare den här veckan presenterades EU:s nya arbetsmiljöstrategi. Den innehåller bland annat en nollvision om dödsolyckor på arbetet.
Europaparlamentariker Johan Danielsson (S) hade nollvisionen som ett av sina vallöften när han valdes in i parlamentet.
– Det är ett sundhetstecken som visar att det går att påverka med facklig-politisk samverkan. Det var ingen annan än svensk arbetarrörelse som drev frågan tidigare. Därför är det särskilt kul att vi fått igenom det här, säger han.
Danielsson är glad för det, men mindre nöjd med strategin kring belastningsskador.
– De lovar en kampanj om den fysiska arbetsmiljön, det är extremt långt från det krav vi hade i valrörelsen.
Han tar också upp att Sverige behöver göra mer. Ett av målen i EU:s arbetsmiljöstrategi är att alla medlemsstater ska ha en arbetsmiljöinspektör per 10 000 invånare. Något Sverige inte når upp till.
– Vi har bara 0,6 inspektörer per 10 000 invånare, vi är det enda landet i Norden som inte når upp till EU:s mål.
Varför är arbetsmiljö en EU-fråga?
– För att vi måste ha ett golv för hur företetagen konkurrerar. Företag ska inte tjäna på att utsätta anställda för fara. Om vi hade samma snitt på dödsolyckor som Rumänien skulle 200 dö på jobbet i Sverige varje år, det är en oacceptabel nonchalans med människoliv (I Sverige har dödstalen varierat de senaste åren. I fjol dog 29 personer på jobbet, 2018 dog 58 personer i arbetsolyckor).
Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.
Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.
Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.
Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.
Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.
Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.
Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.
Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.
Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.
Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).
Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".
Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.
Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.
Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.