Färdtjänstförare Keolis Jönköping.
Close
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill ha ett eget avtal – och månadslön. Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard syns längst till höger.
Close
AVTALSRÖRELSEN

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

De bägge Smålandförarna på Keolis i Jönköping har i snart tio år kämpat för att få till ett separat avtal, skilt från taxiförarnas. Kravet upprepades i en motion från Jönköpingsavdelningen vid Transports kongress i juni i år.

Efter månader av förhandlingar skrev Transport och motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, sent i fredags eftermiddag på den nya treåriga uppgörelsen. Den innebär fortfarande att taxi- och färdtjäntsförare inordnas i ett gemensamt kollektivavtal. Genombrottet är dock att chaufförer som kör enbart färdtjänst, sjukresor och andra samhällsbetalda resor ska få fast månadslön.

Nyordningen kommer inte genast utan införs den 1 december 2017 och gäller bara för kommunala upphandlingar som påbörjats efter det datumet. Tanken är alltså att successivt fasa in färdjänstchaufförer, med avtal, till fast månadslön. I stället för procentlön på inkört belopp som gäller för många taxiförare.

Avtalet är komplicerat och Transports avdelningar ska nu sätta sig in i detaljerna.

– Vi behöver mer kött på benen, säger Jens Östergaard.

Hos hans och Sven-Åke Österbergs arbetsgivare Keolis löper det nuvarande avtalet ända fram till 2020. Många andra chaufförer kommer också att få vänta i flera år på fasta månadslöner, påpekar chaufförerna.

– Den eftersläpningen är en svaghet.

Men Östergaard och Österberg tillägger:

– Det här är ändå ett led i processen mot ett eget färdtjänstavtal, som stötts och blötts i så många år nu. Chaufförer som kör färdtjänst gör ett helt annat jobb än taxiförare och kraven på kompetens ökar hela tiden.

Sven-Åke Österberg sitter med i Transports arbetsgrupp som under året arbetat med att lösa frågetecknen kring hur ett särskilt färdtjänstavtal skulle kunna utformas.

– Fast månadslön är ett delmål, men huvudmålet måste fortfarande vara ett eget avtal.

Är ni otåliga?

– Vi har ju väntat i snart tio år så vi är väldigt tåliga, svarar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg med ett samfällt skratt. Vi räknar med att processen fortsätter och att vi får ett färdtjänstavtal vid förhandlingarna om tre år.

– Hos oss har många bra chaufförer slutat och hela branschen är i kris. Det går inte att blunda för problemen längre. Vi måste få ordning på löner och villkor om vi ska kunna behålla kompetent personal.

I dag tvingas många förare av samhällsbetalda resor jobba för så låga löner som 18 800 kronor. Det nya avtalet innebär att chaufförer med minst två år i yrket ska få minst 23 239 kronor i fast månadslön när nya upphandlingar görs.

– Egentligen är det ingen rimlig lön för det arbete vi gör, men det är ändå ett bra första led, kommenterar Östergaard och Österberg.

De skulle gärna se en längre lönestege, med gradvis höjning av lönen under förslagsvis sex år och en rejäl översyn av ob-tilläggen för storhelger som bland annat midsommar och nyår.

– Hela den här processen går väldigt, väldigt långsamt. Ändå handlar det inte bara om oss som kör färdtjänst utan om alla vi kör. Frågan är om det ska behöva bli fullständig kris innan villkoren förbättras inom samhällsbetalda resor, undrar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.