Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

– Det känns bra att det var en helt enig LO-styrelse som avvisade slutbudet. För Transport är det allra viktigaste att slå vakt om tryggheten i själva anställningen. Andra förbund vill ha ett bättre skydd när anställda blir uppsagda på grund av arbetsbrist. För oss är det inte lika prioriterat, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transport var ett av sex LO-förbund som röstade nej redan när LO-ledningen föreslog att las-förhandlingarna skulle återupptas. Motståndarna ansåg att parterna stod alltför långt från varandra efter den första förhandlingsrundan som avslutades den 30 september.

Men en majoritet av LO-styrelsen röstade för fortsatta förhandlingar. De återupptogs tidigt på torsdagen och pågick långt in på natten. Men inte heller den här gången kunde parternas enas om anställningstryggheten och villkoren för löntagare som blir uppsagda.

Vid en pressträff strax efter klockan 16:30 sa LO-ordförande Susanna Gideonsson:

– Vi kunde inte rekommendera vårt representantskap att anta slutbudet. Redan i nuläget är det för många av arbetstagarna som inte omfattas av anställningstryggheten.

Transportbasen Tommy Wreeth är lättad:

– Det känns som om Svenskt Näringsliv medvetet kraschat förhandlingarna. De har drivit krav som är omöjliga för oss att acceptera. Tyvärr har arbetsgivarna haft Gudmund Toijers las-utredning i ryggen också. Det har inte underlättat för den fackliga sidan.

Kort efter beskedet att förhandlingarna brutit samman gick Transport och Tommy Wreeth ut med en information som i sin helhet lyder:

”Jag är nöjd med att en enig LO-styrelse kunde fatta ett klokt beslut. Det var det enda rätta. Svenskt Näringsliv har inte haft en vilja att närma sig fackens krav.

Trygghet på arbetsplatsen är att ha en trygg anställning och ingenting annat. Vi var aldrig beredda att ge upp anställningstrygghet mot omställningsåtgärder vid arbetslöshet.

Viktigast för oss är att se till att våra medlemmar är trygga i sina anställningar. Arbetsgivarna vill godtyckligt kunna sparka arbetare utan att vi ska ha möjlighet att förhandla för våra medlemmar. Arbetsgivarna ville ha en lång rad försämringar i anställningstryggheten. Det kan vi aldrig acceptera.

Arbetsgivarnas så kallade slutbud var ett dåligt ultimatum. Det var inte i närheten av godtagbart. Så fungerar inte en förhandling. LO-styrelsen rekommenderar därmed LO:s representantskap att förkasta arbetsgivarnas slutbud.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Stefan Nilsson, Emma Brodin och Clas Hellsing. Foto: Transport avdelning 9 Örebro

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.