Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

– Det känns bra att det var en helt enig LO-styrelse som avvisade slutbudet. För Transport är det allra viktigaste att slå vakt om tryggheten i själva anställningen. Andra förbund vill ha ett bättre skydd när anställda blir uppsagda på grund av arbetsbrist. För oss är det inte lika prioriterat, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transport var ett av sex LO-förbund som röstade nej redan när LO-ledningen föreslog att las-förhandlingarna skulle återupptas. Motståndarna ansåg att parterna stod alltför långt från varandra efter den första förhandlingsrundan som avslutades den 30 september.

Men en majoritet av LO-styrelsen röstade för fortsatta förhandlingar. De återupptogs tidigt på torsdagen och pågick långt in på natten. Men inte heller den här gången kunde parternas enas om anställningstryggheten och villkoren för löntagare som blir uppsagda.

Vid en pressträff strax efter klockan 16:30 sa LO-ordförande Susanna Gideonsson:

– Vi kunde inte rekommendera vårt representantskap att anta slutbudet. Redan i nuläget är det för många av arbetstagarna som inte omfattas av anställningstryggheten.

Transportbasen Tommy Wreeth är lättad:

– Det känns som om Svenskt Näringsliv medvetet kraschat förhandlingarna. De har drivit krav som är omöjliga för oss att acceptera. Tyvärr har arbetsgivarna haft Gudmund Toijers las-utredning i ryggen också. Det har inte underlättat för den fackliga sidan.

Kort efter beskedet att förhandlingarna brutit samman gick Transport och Tommy Wreeth ut med en information som i sin helhet lyder:

”Jag är nöjd med att en enig LO-styrelse kunde fatta ett klokt beslut. Det var det enda rätta. Svenskt Näringsliv har inte haft en vilja att närma sig fackens krav.

Trygghet på arbetsplatsen är att ha en trygg anställning och ingenting annat. Vi var aldrig beredda att ge upp anställningstrygghet mot omställningsåtgärder vid arbetslöshet.

Viktigast för oss är att se till att våra medlemmar är trygga i sina anställningar. Arbetsgivarna vill godtyckligt kunna sparka arbetare utan att vi ska ha möjlighet att förhandla för våra medlemmar. Arbetsgivarna ville ha en lång rad försämringar i anställningstryggheten. Det kan vi aldrig acceptera.

Arbetsgivarnas så kallade slutbud var ett dåligt ultimatum. Det var inte i närheten av godtagbart. Så fungerar inte en förhandling. LO-styrelsen rekommenderar därmed LO:s representantskap att förkasta arbetsgivarnas slutbud.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilschauffören "Johan Åkerman" och bemanningsanställda "Johanna Lagerberg". Illustration: Michael Schneider

Modernisering eller bara försämring?

Anställningsskydd. Så ska arbetsrätten förändras. Läs om nya las, som ska vara införd till nästa sommar.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.