Close
Mathias Roos använder telefonen i sitt hjälparbete under coronakrisen.
Close
corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

– Det är alla slags människor som ringer, i alla åldrar. Många lever helt olikt mig – en del berättar om kyrkan, andra om att sitta hemma och spela hela dagarna, säger Mathias Roos.

– Jag ser mig som neutral, folk får tala om och tycka vad de vill. Jag älskar att prata med nytt folk.

Han är också en god lyssnare och det fungerar utmärkt att ta samtal då han kör. Växeln hos Coronahjälpen i Örebro kopplar samtalen till handsfree-systemet. Har han ingen möjlighet att svara går samtalet vidare till någon av de andra som anmält att de hjälper till med social kontakt under coronapandemin.

Oron för coronaviruset märks i samtalen, enligt Mathias Roos. Men med dem som ringer pratar han ofta om vardagliga saker, hur dagen är och hur den som ringer mår. Om mat, politik och planer för helgen.

– Jag har också rätt mycket att berätta om. Det händer alltid något längs vägen och jag är i olika städer. Jag tycker att det fungerar bra, jag kör ju inga längre sträckor utan lastar och lossar samma dag.

Viktiga samtal

Mathias Roos. Foto Privat

När Transportarbetaren når honom är han i Västerås. Det är veckan före påsk och himlen är klarblå, bara några tunna slöjmoln syns till. Samtalet avbryts när Mathias är framme hos en kund: ”Tjena, tjena, jag har ett paket till er… Det ska kvitteras ut… Tack, ha det bra!”

Det är drygt en månad sedan Mathias Roos genom sociala medier engagerade sig i Coronahjälpen i hemstaden Örebro. Han tänkte på hur mycket det betytt för honom själv att ha haft folk att prata med som yngre. Under en period drabbades Mathias mamma av psykisk ohälsa och han var ofta ensam.

– Det var efter att hon gick in i väggen som jag kände att jag behövde någon att prata med. Att jag hade det gjorde mig starkare. Nu tänkte jag att andra också kanske behöver det.

Mathias Roos skyggar inte för att tala om sådant som är svårt.

– Jag lyssnar på alla, oavsett. Alla har sina problem. Och de kan känna sig trygga med att det inte kommer ut.

För egen del känner han ingen överhängande oro för att smittas av det nya coronaviruset.

– Nej, jag kan tänka att om det händer så händer det. Jag tillhör ju inte någon av riskgrupperna.

Men som de andra hjälparna vill Mathias Roos göra något som underlättar andras vardag under coronakrisen. Och han valde den väg som kändes självklar för honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.