Close
Mathias Roos använder telefonen i sitt hjälparbete under coronakrisen.
Close
corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

– Det är alla slags människor som ringer, i alla åldrar. Många lever helt olikt mig – en del berättar om kyrkan, andra om att sitta hemma och spela hela dagarna, säger Mathias Roos.

– Jag ser mig som neutral, folk får tala om och tycka vad de vill. Jag älskar att prata med nytt folk.

Han är också en god lyssnare och det fungerar utmärkt att ta samtal då han kör. Växeln hos Coronahjälpen i Örebro kopplar samtalen till handsfree-systemet. Har han ingen möjlighet att svara går samtalet vidare till någon av de andra som anmält att de hjälper till med social kontakt under coronapandemin.

Oron för coronaviruset märks i samtalen, enligt Mathias Roos. Men med dem som ringer pratar han ofta om vardagliga saker, hur dagen är och hur den som ringer mår. Om mat, politik och planer för helgen.

– Jag har också rätt mycket att berätta om. Det händer alltid något längs vägen och jag är i olika städer. Jag tycker att det fungerar bra, jag kör ju inga längre sträckor utan lastar och lossar samma dag.

Viktiga samtal

Mathias Roos. Foto Privat

När Transportarbetaren når honom är han i Västerås. Det är veckan före påsk och himlen är klarblå, bara några tunna slöjmoln syns till. Samtalet avbryts när Mathias är framme hos en kund: ”Tjena, tjena, jag har ett paket till er… Det ska kvitteras ut… Tack, ha det bra!”

Det är drygt en månad sedan Mathias Roos genom sociala medier engagerade sig i Coronahjälpen i hemstaden Örebro. Han tänkte på hur mycket det betytt för honom själv att ha haft folk att prata med som yngre. Under en period drabbades Mathias mamma av psykisk ohälsa och han var ofta ensam.

– Det var efter att hon gick in i väggen som jag kände att jag behövde någon att prata med. Att jag hade det gjorde mig starkare. Nu tänkte jag att andra också kanske behöver det.

Mathias Roos skyggar inte för att tala om sådant som är svårt.

– Jag lyssnar på alla, oavsett. Alla har sina problem. Och de kan känna sig trygga med att det inte kommer ut.

För egen del känner han ingen överhängande oro för att smittas av det nya coronaviruset.

– Nej, jag kan tänka att om det händer så händer det. Jag tillhör ju inte någon av riskgrupperna.

Men som de andra hjälparna vill Mathias Roos göra något som underlättar andras vardag under coronakrisen. Och han valde den väg som kändes självklar för honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.