”Elever med adhd slås ut ur skolan”

Utbildning. (UPPDATERAD 25-08-28) Bara sju procent av vårdnadshavarna är nöjda med det stöd som deras barn får i skolan. Den är inte anpassad för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism, menar Riksförbundet Attention i en ny rapport som presenteras till skolstarten.

Ytterligare en slutsats i rapporten är att över hälften av vårdnadshavarna till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) vet eller tror att deras barn inte kommer att få godkänt i kärnämnena.

Till dem räknas svenska, engelska och matematik i grundskolan, ämnen som krävs för att få behörighet till nationella gymnasieprogram. På gymnasiet är det dessutom samhällskunskap, religions- och naturkunskap, liksom historia och idrott.

Foto Riksförbundet Attentionsordförande.
Eric Donell, ordförande i Riksförbundet Attention kritiserar bristen på stöd till elever med NPF, som bland annat adhd och autism, i skolan. Foto: Riksförbundet Attention

Eric Donell är ordförande i Riksförbundet Attention. Han betonar att det inte handlar om individuella misslyckanden.

– Det är ett systemfel när så många elever inte får de anpassningar och det stöd de behöver och har rätt till, säger han i ett pressmeddelande.

Tre barn i varje klass

Enkäten, som ligger till grund för rapporten, genomfördes i månadsskiftet april/maj i år. Över 2 800 vårdnadshavare till barn med NPF, som gick i grundskolan eller gymnasieskolan läsåret 2024/2025, svarade på frågorna. Nästan 60 procent av de svarande var medlemmar i Attention, men knappt 40 procent var det inte.

Enligt Attention går i genomsnitt tre barn med NPF i varje klass. Totalt sett innebär det att omkring tio procent av eleverna i den svenska skolan har en eller flera diagnoser som adhd, add och autism.

Riksförbundet som organiserar barn och unga med NPF och deras familjer drar slutsatsen att bristen på kunskap, resurser och struktur ”gör skoltillvaron omöjlig för många av barnen”. I stort sett alla, 99 procent enligt rapporten, uppger att deras barn behöver både stöd och anpassning, men bara 7 procent av de tillfrågade är alltså helt nöjda med den hjälp barnen och ungdomarna verkligen får.

Ytterligare en fråga tar upp trygghet och enligt rapporten känner sig en tredjedel av eleverna med NPF otrygga i skolan. Skolsituationen leder till ångest, depression eller problem med smärta bland barnen. Så många som 60 procent har ångest och en mindre andel självskadebeteende eller går så långt som till självmordsförsök, enligt enkäten.

Kräver fler vuxna i skolan

Sammantaget kommer bristerna, som Attention räknar upp, att ge konsekvenser som påverkar barnen och ungdomarna resten av livet, varnar organisationen. De pekar på frånvaron från skolan som blir följden av att barnen inte mår bra, känner sig utsatta och inte får de insatser de behöver. En elev av fyra upplever skolan så svår att de inte alls går dit under hela eller en större del av tiden.

– Det är skamligt att barn med NPF fortfarande behandlas som ett undantag i svensk skola. Vi kräver ett NPF-lyft, fler vuxna i skolan och en Lexlagstiftning som gör oacceptabla brister synliga och anmälningspliktiga. Det handlar om barns rätt till utbildning, säger Eric Donell.

Några resultat från rapporten:

  • Drygt 80 procent av eleverna har fysisk eller psykiska ohälsa som är kopplad till skolsituationen.
  • Nästan 80 procent har frånvaro som kan härledas till deras funktionsnedsättning.
  • Knappt 50 procent är frånvarande flera gånger i veckan eller mer.
  • Nästan 70 procent av skolorna saknar plan för att frånvarande elever ska få undervisning.
  • 10 procent av eleverna får inget stöd eller anpassningar, trots att de behöver det.
  • Drygt 40 procent av eleverna har väntat i ett år eller längre på insatser eller stöd.
  • Drygt 35 procent av eleverna som får stöd har anpassad studiegång (minskad timplan).

Ta detta på allvar

Cindy Wannberg är lastbilschaufför, miljöarbetare och fick sin adhd-diagnos först på Transportgymnasiet. Inte förrän då fick hon det stöd som hon och hennes mamma efterfrågade under hela grundskoletiden, vilket hon berättade om i Transportarbetaren nummer 5, 2025. Så här reagerar hon på Attentions rapport:

– Man blir arg att det är som det är i skolorna. Det behövs mer hjälp! Dags att skynda på lite med att få till en bra plan till de elever som behöver hjälp. Det är viktigt att man tar detta på allvar, men det känns inte som om det är allvar 2025.

– Riktigt illa. Och ledsamt. Jag undrar ibland om man någonsin kommer att kunna hjälpa barn i grunden så fort de får problem eller en diagnos? Men det måste finnas något sätt, säger Cindy Wannberg som arbetar på ett miljöbolag i Floda, utanför Göteborg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Robin Ström:
    22 augusti, 2025

    Inga konstigheter, vi har brottats med skolan i snart 5år för att våra båda barn med npf-diagnos ska få rätt hjälp.
    Otroligt att det skall vara så svårt och skapa så mycket utanförskap och skada på barn som bara vill vara som alla andra, men behöver stöd och hjälp för att nå dit.

Lästips:

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Mindre krångel för personer med adhd att ta körkort

Trafik. Nu ska det bli enklare för personer med adhd och autism att ta körkort. Den 15 januari 2026 försvinner det kritiserade kravet på att skicka in läkarintyg för att få körkortstillstånd och börja övningsköra.

Transportarbetarens logga

Fler nyanställningar – och allt fler kvinnor

Åkeri. Var femte nyanställd lastbilsförare är i dag en kvinna. Och trots konjunkturläget har över 5 600 förare anställts de senaste tolv månaderna, långt fler än åkerierna väntat.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.