Oseriösa taxibolag

Egen åkare utan jobb men med stora skulder

Trendtaxi. Han ville köra färdtjänst och såg det som en möjlighet att bli egen åkare, i Trendtaxis bil. Men sedan Region Sörmland bröt med taxibolaget återstår bara avräkningen – krav som i värsta fall landar på närmare 100 000 kronor.

Manshuvud, silhuettJosef har kört taxi i Södermanland under många år. Han heter egentligen något annat men vill vara anonym. Han förklarar också att minst tio taxichaufförer är i samma situation inom regionen. Män som alla skrivit på avtalet för underentreprenörer, åkeriavtal, med Trendtaxis vd.

– Han är smart, vet hur han ska få som han vill. Kan lura folk och fuska, och komma undan med det, säger Josef.

Han ber att få återkomma när Transportarbetaren tar kontakt. Josef är då hos en advokat. Efter mötet ringer han upp. Men juristen har inte gett honom mycket hopp om att få rätt mot Trendtaxi. En process skulle riskera att bli både dyr och dra ut på tiden. Liknande besked har de andra som vänt sig till jurister fått.

– Jag tror inte jag kommer gå vidare, jag kan inte göra så mycket. Men egentligen tycker jag att lagen borde säga att du inte ska kunna kräva pengar av andra när du fuskar. Om jag bestämde skulle staten agera, säger Josef.

Advokaten har förklarat att avtalet bara är mellan de båda som undertecknat det. Och visst, i efterhand ser Josef att avtalet med Trendtaxi ter sig märkligt. Transports ombudsman Mats L Andersson kallar det ett slavkontrakt.

Trendtaxi har förbundit sig att göra vissa saker. Exakt sju. Men åkeriet, alltså Josefs enskilda firma, har förbundit sig att följa krav uppräknade på tre sidor. Bland annat att dygnet runt ställa sitt fordon till förfogande, enligt schema.

Och nu, också sedan Trendtaxi förlorat servicetrafiken i regionen, är det avräkning för bil och utrustning.

– Han fortsätter att kräva pengar, jag fick nyligen mejl. Med fast avgift och dubbelpass handlar det om 15 000, 16 000 kronor i månaden under ett halvår. Det blir jättemycket, säger Josef.

– Jag trodde att jag skulle kunna fortsätta att köra färdtjänst…

Josef och de andra underentreprenörerna har kunnat fortsätta köra färdtjänst, direkt för Region Sörmland under en period. Men i februari riskerar de alla att bli arbetslösa.

– På grund av covid-19 är det ingen idé att stå ute med taxibil och försöka få körningar. Du kan få stå still vid tågstationen i tolv timmar och kanske få in 200–300 kronor på ett pass, säger Josef.

Nu hoppas han hitta något annat. Josef har varit i kontakt med två bolag, som regionen har direktupphandling med. Men han har ännu inte fått svar. Framtiden är oviss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    2 februari, 2021

    Tråkigt att Josef och ett antal andra taxiföretagare drabbats negativt av Trendtaxi. De är i gott sällskap, flera taxiföretagare har ingått avtal med beställningscentraler som är tvivelaktiga, men är tillåtna.
    Den eller de som funderar på att starta eget företag som ofta innebär stora investeringar bör kanske noga granska avtalet INNAN ett eventuellt godkännande? Kanske kan vara en idé, trots att det kostar pengar, att en låta en jurist, advokat läsa igenom avtalet? Detta gäller framförallt de som har enskild firma.

Lästips:

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.