Oseriösa taxibolag

Egen åkare utan jobb men med stora skulder

Trendtaxi. Han ville köra färdtjänst och såg det som en möjlighet att bli egen åkare, i Trendtaxis bil. Men sedan Region Sörmland bröt med taxibolaget återstår bara avräkningen – krav som i värsta fall landar på närmare 100 000 kronor.

Manshuvud, silhuettJosef har kört taxi i Södermanland under många år. Han heter egentligen något annat men vill vara anonym. Han förklarar också att minst tio taxichaufförer är i samma situation inom regionen. Män som alla skrivit på avtalet för underentreprenörer, åkeriavtal, med Trendtaxis vd.

– Han är smart, vet hur han ska få som han vill. Kan lura folk och fuska, och komma undan med det, säger Josef.

Han ber att få återkomma när Transportarbetaren tar kontakt. Josef är då hos en advokat. Efter mötet ringer han upp. Men juristen har inte gett honom mycket hopp om att få rätt mot Trendtaxi. En process skulle riskera att bli både dyr och dra ut på tiden. Liknande besked har de andra som vänt sig till jurister fått.

– Jag tror inte jag kommer gå vidare, jag kan inte göra så mycket. Men egentligen tycker jag att lagen borde säga att du inte ska kunna kräva pengar av andra när du fuskar. Om jag bestämde skulle staten agera, säger Josef.

Advokaten har förklarat att avtalet bara är mellan de båda som undertecknat det. Och visst, i efterhand ser Josef att avtalet med Trendtaxi ter sig märkligt. Transports ombudsman Mats L Andersson kallar det ett slavkontrakt.

Trendtaxi har förbundit sig att göra vissa saker. Exakt sju. Men åkeriet, alltså Josefs enskilda firma, har förbundit sig att följa krav uppräknade på tre sidor. Bland annat att dygnet runt ställa sitt fordon till förfogande, enligt schema.

Och nu, också sedan Trendtaxi förlorat servicetrafiken i regionen, är det avräkning för bil och utrustning.

– Han fortsätter att kräva pengar, jag fick nyligen mejl. Med fast avgift och dubbelpass handlar det om 15 000, 16 000 kronor i månaden under ett halvår. Det blir jättemycket, säger Josef.

– Jag trodde att jag skulle kunna fortsätta att köra färdtjänst…

Josef och de andra underentreprenörerna har kunnat fortsätta köra färdtjänst, direkt för Region Sörmland under en period. Men i februari riskerar de alla att bli arbetslösa.

– På grund av covid-19 är det ingen idé att stå ute med taxibil och försöka få körningar. Du kan få stå still vid tågstationen i tolv timmar och kanske få in 200–300 kronor på ett pass, säger Josef.

Nu hoppas han hitta något annat. Josef har varit i kontakt med två bolag, som regionen har direktupphandling med. Men han har ännu inte fått svar. Framtiden är oviss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    2 februari, 2021

    Tråkigt att Josef och ett antal andra taxiföretagare drabbats negativt av Trendtaxi. De är i gott sällskap, flera taxiföretagare har ingått avtal med beställningscentraler som är tvivelaktiga, men är tillåtna.
    Den eller de som funderar på att starta eget företag som ofta innebär stora investeringar bör kanske noga granska avtalet INNAN ett eventuellt godkännande? Kanske kan vara en idé, trots att det kostar pengar, att en låta en jurist, advokat läsa igenom avtalet? Detta gäller framförallt de som har enskild firma.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.