Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster
Close
Fullt med Trendtaxis i Mellansverige. Enligt ägaren är bolaget en koncern med mellan 150 – 200 anställda. Transports avdelningar har kommit i kontakt med många, chaufförer som haft en rad olika problem med arbetsgivaren. Ombudsmännen till höger är 1: Mikael Ladman, Värmland. 2: Kjell Arbestål, Västerås. 3: Mats L Andersson, Linköping. 4: Clas Hellsing, Örebro.
Close
Oseriösa taxibolag

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Det liknar ett imperium, byggt av två bröder, som driver såväl stora som små taxiföretag främst i Mälardalen och Värmland. Många under Trendtaxi-paraply. AB Trendtaxi, Trendtaxi i Södermanland AB och Trendtaxi i Uppland AB.

Trendtaxi-koncernen väcker ilska i facket. Foto: Staffan Wolters
Trendtaxi-koncernen väcker ilska i facket. Foto: Staffan Wolters

Då Transportstyrelsen drog in moderbolagets tillstånd för yrkestrafik kunde Trendtaxi ändå driva verksamheten vidare. Detta genom att ”låna” trafiktillstånd och låta underentreprenörer köra.
Men före jul sade både Region Värmland och Region Sörmland upp sina avtal med bolagen i ”koncernen”. Det var efter att Transportstyrelsen återkallat flera trafiktillstånd. En månad senare sade också Uppsala kommun upp sitt avtal med AB Trendtaxi.
– Vi har jagat det där bolaget i flera år. De har inte ens tillstånd att köra, sa Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning, två veckor före jul.

Värmland:
Konflikter under flera år

Den 10 december backade regionala Värmlandstrafik. Upphandlingen av servicetrafik från AB Trendtaxi avbröts med omedelbar verkan. Droppen blev när också underentreprenören – vars bolag ägs av brodern till AB Trendtaxis vd – förlorade sitt trafiktillstånd. Regionens trafikbolag motiverade annars den senaste upphandlingen med att de som körde färdtjänst hade tillstånd för yrkestrafik.
Transports Värmlandsavdelning har under senare år haft en rad tvister med Trendtaxi och Din taxi Örebro, som har samma ägare. Det gäller bland annat:
Icke förhandlade organisationsförändringar.
Utebliven övertidsersättning; chaufförer som arbetat närmare 220 timmar i månaden, men fått betalt för 166,5 timmar.
Förbigången återanställning.
Allt gick vidare till centrala förhandlingar – som var planerade till mitten av december – eftersom Trendtaxis vd uteblev från förhandlingarna i Karlstad då han, med egna ord, ”glömt tiden”.
Ombudsman Mikael Ladman såg det som en seger när Värmlandstrafik avbröt upphandlingen före jul. Förhoppningen var att seriösa bolag skulle ta över trafiken, för chaufförerna behövs i samhällstrafiken.
En månad senare, i mitten av januari, är oron hos de anställda tillbaka. Dels för smittspridningen under pandemin, dels för att förarna inte ska erbjudas anställning i de nya bolagen. För ägaren till Trendtaxi Uppland har raskt startat två nya taxibolag: Taxiresan i Värmland och Taxiresan i Mälardalen.
– Man får ta med sig anställningsåren in i det nya bolaget. Men ingen därifrån kontaktade oss för att försöka hitta en lösning, säger Mikael Ladman.

Södermanland:
”Kör 1 procent privat” – och förlora 5 000 i månaden

För drygt två år sedan vann AB Trendtaxi/Trendtaxi i Södermanland AB en stor del i upphandlingen av Region Sörmlands serviceresor. Sammanlagt värde: 470 miljoner kronor.
Transports avdelning i Södermanland har varit i kontakt med Trendtaxis dotterbolag. Det har gällt lönefrågor, enligt Kjell Arbestål, ombudsman med ansvar för taxiavtalet. Däremot har det inte varit problem att förhandla.
– Vi har haft långtgående diskussioner där vi förklarat att deras tänkta upplägg inte fungerar efter kollektivavtalet, säger Kjell Arbestål.
Trendtaxi i Södermanlands upplägg var att skriva avtal med chaufförer, som tidigare haft månadslön och kört samhällstrafik, så att de i fortsättningen skulle få procentlön och även åta sig privatkörningar. På 1,0 procent. Denna procent skulle i praktiken innebära kraftigt sänkt lön för chaufförerna, ett tapp på upp till 5 000 kronor i månaden.
Transports ombudsman har inte hört talas om ett sådant upplägg tidigare.
– Jag vet att personalen blivit informerad, men bolaget hann inte genomföra det. Nu är det ny upphandling på gång, säger Kjell Arbestål.
Den nya upphandlingen är en konsekvens av att Region Sörmland sade upp avtalet med Trendtaxi i december. Det ledde till stora svårigheter att ordna fram bilar för färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar i slutet av förra året. Region Sörmland bröt samtidigt med Trendtaxi Södermanland, som skulle sköta servicetrafiken från årsskiftet. I slutet av januari blev det klart med nytt avtal för färdtjänst.
Men samtidigt riskerar många åkare att stå utan uppdrag den 1 februari. Alltså de som övertalats att bli egna företagare och köra färdtjänst under Trendtaxis paraply.

Östergötland:
”Det växer hela tiden”

Mats L Andersson är ombudsman med ansvar för taxi på avdelning 4 Östergötland.
– Det är helt otroligt att de kan vinna upphandling efter upphandling, säger han om Trendtaxi.
– Det är inte konstigt att det blir illa i branschen när de kan konkurrera ut seriösa bolag. Med facit i hand borde det funnits nationella riktlinjer. Det är konstigt att det inte kommit mer reaktioner från politiskt håll med tanke på hur det fungerar.
Mats L Andersson har bland annat kommit i kontakt med Trendtaxi-sfären då ett av bolagen i mindre omfattning körde samhällstrafik in i Östergötland.
Mats L Andersson tar också upp Trendtaxibolagens försök att förmå enskilda chaufförer att bli egenföretagare, i Trendtaxibilar:
– De lockar in dem att bli åkare med F-skatt. Sedan är de fast i träsket. Som underentreprenör är de ganska rättslösa.
Problemen ser olika ut i olika regioner, liksom Trendtaxis agerande och taktik.
– Men det växer hela tiden, säger Mats  L.
Ombudsmän från fem avdelningar inom Transport samarbetar nu för chaufförernas arbetsvillkor och avtal; avdelning 4 Östergötland, avdelning 6 Värmland, avdelning 9 Örebro, avdelning  7 Södermanland och avdelning 41 Uppsala.
– Vi är specialister inom olika grenar och flätar ihop kunskaperna för att nå framgång, säger Mats L Andersson.

Region Örebro:
Press på politikerna

Minst 10 procent av servicetrafiken ska köras i egen regi, av den som får avtal på samhällstrafik. Det är ett krav från Transports Örebroavdelning. Och det vore ett sätt att få stopp för Trendtaxi.
– Vi vill få till en ändring genom de politiskt ansvariga, och ett sätt är att pressa politikerna vid upphandlingarna. I dag har vi en bra diskussion och en grund för att komma bort från dagens situation, säger Clas Hellsing, ombudsman med ansvar för taxi på avdelning 9.
En annan sak Örebroavdelningen tagit strid för är att underentreprenörer ska slippa bli bötfällda, då de bara följt uppmaningar från Trendtaxi:s vd. Det gäller kravet på prisinformation till kunden, det anslag med tariffer som ska finnas i bilarna.
– Chaufförer som varit på utbildning här säger att ”vi har fått lära oss av vd:n att det inte behövs”, säger Clas Hellsing.
Resultatet är att förarna får böter om de stoppas av polis.
– Det är jättetråkigt. Just nu har vi en kille som råkat illa ut, både företaget och föraren har åkt på en dagsbot. Vi tycker att det är fel att förarna drabbas och har överklagat i det fallet, säger Clas Hellsing.
Och han tycker också att det vittnar om vilken syn Trendtaxis vd har på verksamheten:
– Han tar inget ansvar.

Trendtaxis vd: ”Enstaka misstag”

Trendtaxi. Transportarbetaren har talat med Trendtaxis vd. Han uppgav då, liksom i flera andra medier – både före och efter telefonintervjun – att Trendtaxi inte alls kör taxitrafik.

Det är i stället underleverantörer som utför den samhällsbetalda trafiken; färdtjänst, sjukresor och skolskjuts, enligt vd:n:

– Totalt har vi ett åttiotal underleverantörer som kör åt oss. De kör i Värmland och på många ställen.

Trendtaxi följer också kollektivavtalet och bolaget betalar korrekta löner, enligt honom. Men han medger att det kan ha skett enstaka misstag, som dock rättats till så fort de upptäckts.

Transports Värmlandsavdelning har visat att Trendtaxi haft egna bilar i trafik. Transportstyrelsen beslutade på grund av det att också dra in trafiktillståndet för underleverantören, Trendtaxi Uppland. Det beslutet överklagades. I ett yttrande till högre instans, förvaltningsrätten, framför Trendtaxi att konsekvensen var oproportionerlig och att det borde räckt med en varning.

Kultur
Collage till Motordublar (film)

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.

Sopbilsolycka Renova Göteborg

Olyckan som inte fick hända

Arbetsskador. Peter Ellevad backar sakta mot schaktet för att tippa avfallet. Plötsligt rusar motorn. Sopbilen far i väg som en projektil, över skyddsbarriären och ner i gropen. Peter lyckas hoppa ur hytten, men får 14 frakturer i fallet. Efteråt exporteras sopbilen till Polen. Utan att den blivit undersökt.

E-handeln exploderar
Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

Oseriösa taxibolag
Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Egen åkare utan jobb men med stora skulder

Trendtaxi. Han ville köra färdtjänst och såg det som en möjlighet att bli egen åkare, i Trendtaxis bil. Men sedan Region Sörmland bröt med taxibolaget återstår bara avräkningen – krav som i värsta fall landar på närmare 100 000 kronor.

Loudden
På Loudden fanns närmare 150 cisterner för bränsle. Nu ska alla skrotas. Plåtsaxen klipper enkelt igenom de centimetertjocka väggarna. Foto: Jan Lindkvist

Nu är det klippt för oljehamnen

Oljedepå. Den jättelika plåtsaxen klipper ner oljecisternen i småbitar. Som om det vore en konservburk. Ett år har gått sedan Loudden stängdes och oljebolagen är i full gång med rivning och sanering. Samtidigt är osäkerheten stor om Stockholms framtida bränsleförsörjning.

Drönarpiloter
”Drönare ger ett extra öga så att ni vet vad ni ger er in på”, förklarar kursledaren Fredrik Nilsson för testpiloterna Daniel Jakobsson och Jacqueline Kapronczai.

”Det här är inga leksaker”

Bevakning. – Upp, ner, höger, vänster. Tänk dig att du spelar tv-spel! Kursledaren Fredrik Nilsson visar väktaren Jacqueline Kapronczai hur hon manövrerar ­drönaren med hand­­kon­troll­en. De artificiella övervakarna är på väg in i ­bevakningsbranschen.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.