Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster
Close
Fullt med Trendtaxis i Mellansverige. Enligt ägaren är bolaget en koncern med mellan 150 – 200 anställda. Transports avdelningar har kommit i kontakt med många, chaufförer som haft en rad olika problem med arbetsgivaren. Ombudsmännen till höger är 1: Mikael Ladman, Värmland. 2: Kjell Arbestål, Västerås. 3: Mats L Andersson, Linköping. 4: Clas Hellsing, Örebro.
Close
Oseriösa taxibolag

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Det liknar ett imperium, byggt av två bröder, som driver såväl stora som små taxiföretag främst i Mälardalen och Värmland. Många under Trendtaxi-paraply. AB Trendtaxi, Trendtaxi i Södermanland AB och Trendtaxi i Uppland AB.

Trendtaxi-koncernen väcker ilska i facket. Foto: Staffan Wolters
Trendtaxi-koncernen väcker ilska i facket. Foto: Staffan Wolters

Då Transportstyrelsen drog in moderbolagets tillstånd för yrkestrafik kunde Trendtaxi ändå driva verksamheten vidare. Detta genom att ”låna” trafiktillstånd och låta underentreprenörer köra.
Men före jul sade både Region Värmland och Region Sörmland upp sina avtal med bolagen i ”koncernen”. Det var efter att Transportstyrelsen återkallat flera trafiktillstånd. En månad senare sade också Uppsala kommun upp sitt avtal med AB Trendtaxi.
– Vi har jagat det där bolaget i flera år. De har inte ens tillstånd att köra, sa Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning, två veckor före jul.

Värmland:
Konflikter under flera år

Den 10 december backade regionala Värmlandstrafik. Upphandlingen av servicetrafik från AB Trendtaxi avbröts med omedelbar verkan. Droppen blev när också underentreprenören – vars bolag ägs av brodern till AB Trendtaxis vd – förlorade sitt trafiktillstånd. Regionens trafikbolag motiverade annars den senaste upphandlingen med att de som körde färdtjänst hade tillstånd för yrkestrafik.
Transports Värmlandsavdelning har under senare år haft en rad tvister med Trendtaxi och Din taxi Örebro, som har samma ägare. Det gäller bland annat:
Icke förhandlade organisationsförändringar.
Utebliven övertidsersättning; chaufförer som arbetat närmare 220 timmar i månaden, men fått betalt för 166,5 timmar.
Förbigången återanställning.
Allt gick vidare till centrala förhandlingar – som var planerade till mitten av december – eftersom Trendtaxis vd uteblev från förhandlingarna i Karlstad då han, med egna ord, ”glömt tiden”.
Ombudsman Mikael Ladman såg det som en seger när Värmlandstrafik avbröt upphandlingen före jul. Förhoppningen var att seriösa bolag skulle ta över trafiken, för chaufförerna behövs i samhällstrafiken.
En månad senare, i mitten av januari, är oron hos de anställda tillbaka. Dels för smittspridningen under pandemin, dels för att förarna inte ska erbjudas anställning i de nya bolagen. För ägaren till Trendtaxi Uppland har raskt startat två nya taxibolag: Taxiresan i Värmland och Taxiresan i Mälardalen.
– Man får ta med sig anställningsåren in i det nya bolaget. Men ingen därifrån kontaktade oss för att försöka hitta en lösning, säger Mikael Ladman.

Södermanland:
”Kör 1 procent privat” – och förlora 5 000 i månaden

För drygt två år sedan vann AB Trendtaxi/Trendtaxi i Södermanland AB en stor del i upphandlingen av Region Sörmlands serviceresor. Sammanlagt värde: 470 miljoner kronor.
Transports avdelning i Södermanland har varit i kontakt med Trendtaxis dotterbolag. Det har gällt lönefrågor, enligt Kjell Arbestål, ombudsman med ansvar för taxiavtalet. Däremot har det inte varit problem att förhandla.
– Vi har haft långtgående diskussioner där vi förklarat att deras tänkta upplägg inte fungerar efter kollektivavtalet, säger Kjell Arbestål.
Trendtaxi i Södermanlands upplägg var att skriva avtal med chaufförer, som tidigare haft månadslön och kört samhällstrafik, så att de i fortsättningen skulle få procentlön och även åta sig privatkörningar. På 1,0 procent. Denna procent skulle i praktiken innebära kraftigt sänkt lön för chaufförerna, ett tapp på upp till 5 000 kronor i månaden.
Transports ombudsman har inte hört talas om ett sådant upplägg tidigare.
– Jag vet att personalen blivit informerad, men bolaget hann inte genomföra det. Nu är det ny upphandling på gång, säger Kjell Arbestål.
Den nya upphandlingen är en konsekvens av att Region Sörmland sade upp avtalet med Trendtaxi i december. Det ledde till stora svårigheter att ordna fram bilar för färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar i slutet av förra året. Region Sörmland bröt samtidigt med Trendtaxi Södermanland, som skulle sköta servicetrafiken från årsskiftet. I slutet av januari blev det klart med nytt avtal för färdtjänst.
Men samtidigt riskerar många åkare att stå utan uppdrag den 1 februari. Alltså de som övertalats att bli egna företagare och köra färdtjänst under Trendtaxis paraply.

Östergötland:
”Det växer hela tiden”

Mats L Andersson är ombudsman med ansvar för taxi på avdelning 4 Östergötland.
– Det är helt otroligt att de kan vinna upphandling efter upphandling, säger han om Trendtaxi.
– Det är inte konstigt att det blir illa i branschen när de kan konkurrera ut seriösa bolag. Med facit i hand borde det funnits nationella riktlinjer. Det är konstigt att det inte kommit mer reaktioner från politiskt håll med tanke på hur det fungerar.
Mats L Andersson har bland annat kommit i kontakt med Trendtaxi-sfären då ett av bolagen i mindre omfattning körde samhällstrafik in i Östergötland.
Mats L Andersson tar också upp Trendtaxibolagens försök att förmå enskilda chaufförer att bli egenföretagare, i Trendtaxibilar:
– De lockar in dem att bli åkare med F-skatt. Sedan är de fast i träsket. Som underentreprenör är de ganska rättslösa.
Problemen ser olika ut i olika regioner, liksom Trendtaxis agerande och taktik.
– Men det växer hela tiden, säger Mats  L.
Ombudsmän från fem avdelningar inom Transport samarbetar nu för chaufförernas arbetsvillkor och avtal; avdelning 4 Östergötland, avdelning 6 Värmland, avdelning 9 Örebro, avdelning  7 Södermanland och avdelning 41 Uppsala.
– Vi är specialister inom olika grenar och flätar ihop kunskaperna för att nå framgång, säger Mats L Andersson.

Region Örebro:
Press på politikerna

Minst 10 procent av servicetrafiken ska köras i egen regi, av den som får avtal på samhällstrafik. Det är ett krav från Transports Örebroavdelning. Och det vore ett sätt att få stopp för Trendtaxi.
– Vi vill få till en ändring genom de politiskt ansvariga, och ett sätt är att pressa politikerna vid upphandlingarna. I dag har vi en bra diskussion och en grund för att komma bort från dagens situation, säger Clas Hellsing, ombudsman med ansvar för taxi på avdelning 9.
En annan sak Örebroavdelningen tagit strid för är att underentreprenörer ska slippa bli bötfällda, då de bara följt uppmaningar från Trendtaxi:s vd. Det gäller kravet på prisinformation till kunden, det anslag med tariffer som ska finnas i bilarna.
– Chaufförer som varit på utbildning här säger att ”vi har fått lära oss av vd:n att det inte behövs”, säger Clas Hellsing.
Resultatet är att förarna får böter om de stoppas av polis.
– Det är jättetråkigt. Just nu har vi en kille som råkat illa ut, både företaget och föraren har åkt på en dagsbot. Vi tycker att det är fel att förarna drabbas och har överklagat i det fallet, säger Clas Hellsing.
Och han tycker också att det vittnar om vilken syn Trendtaxis vd har på verksamheten:
– Han tar inget ansvar.

Trendtaxis vd: ”Enstaka misstag”

Trendtaxi. Transportarbetaren har talat med Trendtaxis vd. Han uppgav då, liksom i flera andra medier – både före och efter telefonintervjun – att Trendtaxi inte alls kör taxitrafik.

Det är i stället underleverantörer som utför den samhällsbetalda trafiken; färdtjänst, sjukresor och skolskjuts, enligt vd:n:

– Totalt har vi ett åttiotal underleverantörer som kör åt oss. De kör i Värmland och på många ställen.

Trendtaxi följer också kollektivavtalet och bolaget betalar korrekta löner, enligt honom. Men han medger att det kan ha skett enstaka misstag, som dock rättats till så fort de upptäckts.

Transports Värmlandsavdelning har visat att Trendtaxi haft egna bilar i trafik. Transportstyrelsen beslutade på grund av det att också dra in trafiktillståndet för underleverantören, Trendtaxi Uppland. Det beslutet överklagades. I ett yttrande till högre instans, förvaltningsrätten, framför Trendtaxi att konsekvensen var oproportionerlig och att det borde räckt med en varning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Insänt logga

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Jens Holm (V). Foto: Agnes Stuber

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Arbetsmiljö
Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Fackligt arbete
Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Respekttrappan
Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Regionala skyddsombudet. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Bya. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Transport. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.