Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster
Close
Fullt med Trendtaxis i Mellansverige. Enligt ägaren är bolaget en koncern med mellan 150 – 200 anställda. Transports avdelningar har kommit i kontakt med många, chaufförer som haft en rad olika problem med arbetsgivaren. Ombudsmännen till höger är 1: Mikael Ladman, Värmland. 2: Kjell Arbestål, Västerås. 3: Mats L Andersson, Linköping. 4: Clas Hellsing, Örebro.
Close
Oseriösa taxibolag

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Det liknar ett imperium, byggt av två bröder, som driver såväl stora som små taxiföretag främst i Mälardalen och Värmland. Många under Trendtaxi-paraply. AB Trendtaxi, Trendtaxi i Södermanland AB och Trendtaxi i Uppland AB.

Trendtaxi-koncernen väcker ilska i facket. Foto: Staffan Wolters
Trendtaxi-koncernen väcker ilska i facket. Foto: Staffan Wolters

Då Transportstyrelsen drog in moderbolagets tillstånd för yrkestrafik kunde Trendtaxi ändå driva verksamheten vidare. Detta genom att ”låna” trafiktillstånd och låta underentreprenörer köra.
Men före jul sade både Region Värmland och Region Sörmland upp sina avtal med bolagen i ”koncernen”. Det var efter att Transportstyrelsen återkallat flera trafiktillstånd. En månad senare sade också Uppsala kommun upp sitt avtal med AB Trendtaxi.
– Vi har jagat det där bolaget i flera år. De har inte ens tillstånd att köra, sa Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning, två veckor före jul.

Värmland:
Konflikter under flera år

Den 10 december backade regionala Värmlandstrafik. Upphandlingen av servicetrafik från AB Trendtaxi avbröts med omedelbar verkan. Droppen blev när också underentreprenören – vars bolag ägs av brodern till AB Trendtaxis vd – förlorade sitt trafiktillstånd. Regionens trafikbolag motiverade annars den senaste upphandlingen med att de som körde färdtjänst hade tillstånd för yrkestrafik.
Transports Värmlandsavdelning har under senare år haft en rad tvister med Trendtaxi och Din taxi Örebro, som har samma ägare. Det gäller bland annat:
Icke förhandlade organisationsförändringar.
Utebliven övertidsersättning; chaufförer som arbetat närmare 220 timmar i månaden, men fått betalt för 166,5 timmar.
Förbigången återanställning.
Allt gick vidare till centrala förhandlingar – som var planerade till mitten av december – eftersom Trendtaxis vd uteblev från förhandlingarna i Karlstad då han, med egna ord, ”glömt tiden”.
Ombudsman Mikael Ladman såg det som en seger när Värmlandstrafik avbröt upphandlingen före jul. Förhoppningen var att seriösa bolag skulle ta över trafiken, för chaufförerna behövs i samhällstrafiken.
En månad senare, i mitten av januari, är oron hos de anställda tillbaka. Dels för smittspridningen under pandemin, dels för att förarna inte ska erbjudas anställning i de nya bolagen. För ägaren till Trendtaxi Uppland har raskt startat två nya taxibolag: Taxiresan i Värmland och Taxiresan i Mälardalen.
– Man får ta med sig anställningsåren in i det nya bolaget. Men ingen därifrån kontaktade oss för att försöka hitta en lösning, säger Mikael Ladman.

Södermanland:
”Kör 1 procent privat” – och förlora 5 000 i månaden

För drygt två år sedan vann AB Trendtaxi/Trendtaxi i Södermanland AB en stor del i upphandlingen av Region Sörmlands serviceresor. Sammanlagt värde: 470 miljoner kronor.
Transports avdelning i Södermanland har varit i kontakt med Trendtaxis dotterbolag. Det har gällt lönefrågor, enligt Kjell Arbestål, ombudsman med ansvar för taxiavtalet. Däremot har det inte varit problem att förhandla.
– Vi har haft långtgående diskussioner där vi förklarat att deras tänkta upplägg inte fungerar efter kollektivavtalet, säger Kjell Arbestål.
Trendtaxi i Södermanlands upplägg var att skriva avtal med chaufförer, som tidigare haft månadslön och kört samhällstrafik, så att de i fortsättningen skulle få procentlön och även åta sig privatkörningar. På 1,0 procent. Denna procent skulle i praktiken innebära kraftigt sänkt lön för chaufförerna, ett tapp på upp till 5 000 kronor i månaden.
Transports ombudsman har inte hört talas om ett sådant upplägg tidigare.
– Jag vet att personalen blivit informerad, men bolaget hann inte genomföra det. Nu är det ny upphandling på gång, säger Kjell Arbestål.
Den nya upphandlingen är en konsekvens av att Region Sörmland sade upp avtalet med Trendtaxi i december. Det ledde till stora svårigheter att ordna fram bilar för färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar i slutet av förra året. Region Sörmland bröt samtidigt med Trendtaxi Södermanland, som skulle sköta servicetrafiken från årsskiftet. I slutet av januari blev det klart med nytt avtal för färdtjänst.
Men samtidigt riskerar många åkare att stå utan uppdrag den 1 februari. Alltså de som övertalats att bli egna företagare och köra färdtjänst under Trendtaxis paraply.

Östergötland:
”Det växer hela tiden”

Mats L Andersson är ombudsman med ansvar för taxi på avdelning 4 Östergötland.
– Det är helt otroligt att de kan vinna upphandling efter upphandling, säger han om Trendtaxi.
– Det är inte konstigt att det blir illa i branschen när de kan konkurrera ut seriösa bolag. Med facit i hand borde det funnits nationella riktlinjer. Det är konstigt att det inte kommit mer reaktioner från politiskt håll med tanke på hur det fungerar.
Mats L Andersson har bland annat kommit i kontakt med Trendtaxi-sfären då ett av bolagen i mindre omfattning körde samhällstrafik in i Östergötland.
Mats L Andersson tar också upp Trendtaxibolagens försök att förmå enskilda chaufförer att bli egenföretagare, i Trendtaxibilar:
– De lockar in dem att bli åkare med F-skatt. Sedan är de fast i träsket. Som underentreprenör är de ganska rättslösa.
Problemen ser olika ut i olika regioner, liksom Trendtaxis agerande och taktik.
– Men det växer hela tiden, säger Mats  L.
Ombudsmän från fem avdelningar inom Transport samarbetar nu för chaufförernas arbetsvillkor och avtal; avdelning 4 Östergötland, avdelning 6 Värmland, avdelning 9 Örebro, avdelning  7 Södermanland och avdelning 41 Uppsala.
– Vi är specialister inom olika grenar och flätar ihop kunskaperna för att nå framgång, säger Mats L Andersson.

Region Örebro:
Press på politikerna

Minst 10 procent av servicetrafiken ska köras i egen regi, av den som får avtal på samhällstrafik. Det är ett krav från Transports Örebroavdelning. Och det vore ett sätt att få stopp för Trendtaxi.
– Vi vill få till en ändring genom de politiskt ansvariga, och ett sätt är att pressa politikerna vid upphandlingarna. I dag har vi en bra diskussion och en grund för att komma bort från dagens situation, säger Clas Hellsing, ombudsman med ansvar för taxi på avdelning 9.
En annan sak Örebroavdelningen tagit strid för är att underentreprenörer ska slippa bli bötfällda, då de bara följt uppmaningar från Trendtaxi:s vd. Det gäller kravet på prisinformation till kunden, det anslag med tariffer som ska finnas i bilarna.
– Chaufförer som varit på utbildning här säger att ”vi har fått lära oss av vd:n att det inte behövs”, säger Clas Hellsing.
Resultatet är att förarna får böter om de stoppas av polis.
– Det är jättetråkigt. Just nu har vi en kille som råkat illa ut, både företaget och föraren har åkt på en dagsbot. Vi tycker att det är fel att förarna drabbas och har överklagat i det fallet, säger Clas Hellsing.
Och han tycker också att det vittnar om vilken syn Trendtaxis vd har på verksamheten:
– Han tar inget ansvar.

Trendtaxis vd: ”Enstaka misstag”

Trendtaxi. Transportarbetaren har talat med Trendtaxis vd. Han uppgav då, liksom i flera andra medier – både före och efter telefonintervjun – att Trendtaxi inte alls kör taxitrafik.

Det är i stället underleverantörer som utför den samhällsbetalda trafiken; färdtjänst, sjukresor och skolskjuts, enligt vd:n:

– Totalt har vi ett åttiotal underleverantörer som kör åt oss. De kör i Värmland och på många ställen.

Trendtaxi följer också kollektivavtalet och bolaget betalar korrekta löner, enligt honom. Men han medger att det kan ha skett enstaka misstag, som dock rättats till så fort de upptäckts.

Transports Värmlandsavdelning har visat att Trendtaxi haft egna bilar i trafik. Transportstyrelsen beslutade på grund av det att också dra in trafiktillståndet för underleverantören, Trendtaxi Uppland. Det beslutet överklagades. I ett yttrande till högre instans, förvaltningsrätten, framför Trendtaxi att konsekvensen var oproportionerlig och att det borde räckt med en varning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.