Oseriösa taxibolag

Transportstyrelsen: Fusk ska inte löna sig

Trendtaxi. Upphandling av samhällstrafik är reglerad i lag. Men den säger inte att lägsta anbud måste vinna.

AB Trendtaxi fick trafiktillståndet indraget förra året. Detta eftersom bolaget låtit bli att redovisa köruppgifter för ett trettiotal bilar, trots påstötningar från Transportstyrelsen.

– Det förhindrar skattekontrollen och gör att det inte blir konsekvensneutralt. Seriösa aktörer kan inte konkurrera mot priserna oseriösa bolag erbjuder, och det är precis det vi vill komma åt med den lagstiftning som finns, säger Markus Edsbagge, sektionschef på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen drog i december in trafiktillståndet också för Trendtaxi i Uppland, ett bolag som fungerat som underleverantör åt Trendtaxi i flera regioner.

Markus Edsbagge, Transportstyrelsen
Markus Edsbagge. Foto: Transportstyrelsen

Konsekvensen blev att både Region Värmland och Region Sörmland sade upp avtalen med bolagen i december. Nu i år har Uppsala kommun gjort samma sak.

Transportstyrelsens sektionschef har uttryckt att det är anmärkningsvärt att regioner upphandlar samhällsbetald trafik för mångmiljonbelopp – utan större kunskap om kvalitetskrav.

– Det är min åsikt att upphandlingsunderlaget i sig tyder på en okunskap om de faktiska förhållandena, säger Markus Edsbagge och syftar på upphandlingen i Södermanland.

Det gäller Trendtaxi i flera regioner.

– Jag säger inte att alla måste ha trafiktillstånd för att vinna en upphandling. Det kan fungera genom att underentreprenörer utför trafiken. Men det kan vara olämpligt av andra skäl, och här var det tydligt, säger Markus Edsbagge.

Trendtaxis vd är dömd för brott, bolaget har trots det förlorade trafiktillståndet haft egna bilar i trafik och underlåtit att redovisa taxametrar.

– Det är just sådant som gör att man förlorar kvalitetsstämpeln, säger Edsbagge.

Transportstyrelsens beslut kan överklagas till förvaltningsrätten, vars dom är slutgiltig.

Markus Edsbagge understryker att Transportstyrelsens uppgift är att bedöma lämplighet utifrån vad lagen säger:

– Det är inte lag på att bolag ska teckna kollektivavtal, så det är inte vår sak. Det är fackets roll. Däremot kan ju regionerna ha med det som krav.

Markus Edbagge ser stora problem med Trendtaxis agerande. Men inte unika.

– Nej, det finns likartade problem på andra håll i landet. Jag vill också säga att det finns bra exempel, till exempel kommuner som utbildar chaufförer. Både mindre kommuner och en storstad som Göteborg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.