Close
Samverkan krävs för att motverka terrorattacker, sa Anna Johansson i en rad intervjuer efter mötet med Transport, branschorganisationer och biltillverkare.
Close

Efter terrorattacken: ”Förare ska inte utsättas för risker”

Terror ska stoppas. Automatiska bromsar, fysiska trafikhinder, elektroniskt inhägnade områden där hastigheten på ett fordon dras ner. En rad metoder för att hejda lastbilar som används i terrorsyfte diskuterades när infrastrukturminister Anna Johansson i dag hade bjudit in Transport och en rad andra organisationer, myndigheter och företag. Idéer om att föraren själv ska vara den ”nyckel” som krävs för att lastbilen ska kunna köras dömdes ut.

– Många aktörer sa bestämt ifrån om att enskilda förare inte ska utsättas för risker, säger Anna Johansson.

En av aktörerna som motsätter sig tekniska system när chauffören förvandlas till bilens ”nyckel” är Transport, som hade tre representanter med på infrastrukturministerns skärtorsdagsmöte. Joakim Guttman, central ombudsman på förbundet:

– Vår roll är inte att ta fram de tekniska lösningarna. Vi bidrar i stället med den mjuka sidan, med det som är viktigt för våra medlemmars arbetsmiljö. En chaufför får aldrig hamna mellan en gärningsman och sitt fordon.

Både Joakim Guttman och infrastrukturministern beskriver mötet som positivt och konstruktivt.

– Samsynen var stor. Det blev också tydligt i genomgången att vi inte ska drabbas av panik och hastigt vidta väldigt långtgående åtgärder utan att ha koll på oönskade och negativa effekter av dem, säger Anna Johansson.

Mindre än en vecka har gått sedan en lastbil användes för att medvetet meja ner människor på Drottninggatan mitt i Stockholm. Som ett svar på den terrorhandlingen kallade infrastrukturministern i dag till sig bland andra polisen, lastbilstillverkarna, storstadskommunerna, Trafikverket, branschorganisationerna och facket.

– Inte för att dådet är kopplat till transportbranschen, säger Anna Johansson. Hela samhället måste göra en annan riskvärdering än tidigare, men det har ett värde att träffas så här brett och prata om vilka åtgärder som kan genomföras.

Hon beskriver några av förslagen som diskuterades:

• Automatiska bromsar på lastbilarna, som slår till om det får för fort eller om det dyker upp ett hinder.

• ”Geofencing” som innebär att man spärrar av med elektronisk teknik och dämpar hastigheten inom vissa områden.

• Fysiska hinder i stadsmiljön. Även om de inte stoppar en lastbil sänks farten och människor blir varnade.

– Det är samtidigt viktigt att vi inte stänger av städer eller delar av städer, säger Anna Johansson.

Ytterligare ett möte är bokat till den 18 maj. Till dess ska inbjudna aktörer ha skrivit ner sina synpunkter och idéer som dyker upp efter dagens träff.

Vad kan Sverige lära av diskussionerna efter terrorattackerna med lastbil i Nice och Berlin?

– Jag har inte hunnit inhämta kunskap från de andra länderna, säger Anna Johansson. Och jag tror inte att det har hållits sådana här möten där olika aktörer har sökt lösningar tillsammans. Men vi delar information med en arbetsgrupp i EU.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tänk på vändskivan, vändskivan, VÄNDSKIVAN!

Davids krönika. Vändskiva, va fan e de? Undrar den som inte jobbar med lastbilar. Jo det är den där plattan på dragbilen som påhängsvagnen (trailern) och många vanliga släp sitter fast i och vilar på. Den är nästan rund, har ett spår och en koppling i mitten och i den sitter trailern fast med en liten, men rätt stark tapp.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Ministern: Så ska fusket stoppas

Val 2022. Den sista pusselbiten ska på plats. Så beskriver infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens förslag som ska ge lika villkor och löner på svenska vägar, i en intervju med Transportarbetaren.

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.