Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.
Close
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.
Close
Vid sidan av vägen

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jag svänger av motorvägen, strax söder om Gävle och parkerar utanför det muromgärdade hotell-, restaurang- och kulturkomplexet. Skandalbygge, kinesiskt luftslott och spektakulärt skrytbygge, säger tidningsrubrikerna.

Dragon gate. Av tidningen Byggnadsarbetaren korad till årets sämsta arbetsplats 2006.

Porten är låst. Det duggar lätt från grå himmel och en annan besökare höjer mobilkameran mot det udda Kinalandskapet.

– Lite speciellt, säger mannen och knäpper ytterligare en bild.

Den vidsträckta platsen med kafé, belamrad prylbutik och bensinmack känns som en flera nummer för stor kostym, ödesmättad och lite skrämmande.

Här tar det stopp. Porten in till Kinas kultur, torg och museum övervakas av två lejon.
Här tar det stopp. Porten in till Kinas kultur, torg och museum övervakas av två lejon. Foto: Justina Öster

Två lejonstatyer grinar med öppna gap, symboliserar Yin och Yang i ett försök att skapa balans och harmoni. Vid porten sitter ett anslag med inbjudan till fest, event, träningsläger och konferens. Avlyssning? Kameror? Vaga fördomar löper genom mitt huvud.

Fast Mr Lis storslagna projekt övertogs 2018 av fastighetsbolaget Sisyfosgruppen. I lager och gömmor fann de en jätteuppsättning tandborstar och en 200 man stark armé terrakottakrigare. Bland annat. Företaget har sedan dess arrangerat en elektromusikfestival och öppnat campingen och träningstemplet.

På templets hemsida bjuds klubbar in att hyra träningslokaler och övernatta med självhushåll. Dragon gates egen webbplats signalerar dock att värd saknas (host not found).

Vd Olle Larsson berättar dock i intervjuer att företaget renoverat hotellrummen och att e-post-förslagen strömmat in om vad de kan göra av det övergivna Kinapalatset.

I tidningen Fastighetsvärlden välkomnar Larsson i april 2019 entreprenörer att komma och ”göra sin grej”.

Det var äntligen dags att ”smygöppna” hotellet, som överraskade med en trasig varmvattenberedare och regn efter ihållande sol. Olle Larsson sa:

– Det vilar någon liten kinesisk förbannelse över platsen.

”Tillträde förbjudet”. Stoppskylten väcker nyfikenhet.
”Tillträde förbjudet”. Stoppskylten väcker nyfikenhet. Foto. Justina Öster

Anläggningen har varit på väg att öppnas ett antal gånger. Kommunpolitiker, arbetsmiljöinspektörer och fackliga ombud har i 17 års tid hoppats, tryckt på och svettats. Allt sedan Mr Li började flyga in kinesiska arbetare och kinesiskt byggmaterial och röja mark bland fur och gran.

Miljardären rapporteras ha byggt upp sin förmögenhet på tillverkning av myggmedel i hemlandet. Han hann plöja ner så där 200 miljoner kronor i sin tänkta mötesplats för svenska och kinesiska affärsmän, innan han gav upp.

Men vi tar det från början.

2004 köpte Mr Li fastigheten, som då bytt namn från Hotell Älvkarlen till Checkpoint Dalälven. Hotellet byggdes ursprungligen av det kommunala bolaget Östanå, i syfte att locka besökare till Älvkarleby. Men verksamheten gick i konkurs och anläggningen blev i stället flyktingförläggning tills Mr Li dök upp.

Ett torg tog form och en 15 meter hög buddistisk staty monterades ihop på plats. Den föreställer Guanyin, barmhärtighetens gudinna som sägs observera ”ljudet av världen”, enligt Gefle Dagblad som intervjuat miljardären.

Året är 2007, ett sextiotal influgna arbetare jobbar på bygget och får sin mat ”tillagad av en kinesisk kock”.

En inbjudan från svenska hovet hägrar. Mr Li:s hustru ska flygas till slottet i Stockholm för den kungliga middagen, men sedan direkt hem igen. Juni är en hektisk tid i myggmedelsbranschen. Familjen uppges basa över fyra fabriker i Kina, där medlet tillverkas av totalt 5 000 anställda.

Mr Li skrattar och säger att många nog ser honom som ”en galen kines”. Själv ser han det som sitt öde att bygga Dragon gate. Han är övertygad om att anläggningen kommer att bli ”en stor framgång” för regionen, Sverige, ”för relationerna till Kina och inte minst för honom själv”, skriver Gefle Dagblad.

Visionen utökades efter hand från handels- till kulturcentrum med restaurang, hotell, museum och ett buddistiskt tempel för att lära ut kampsporten Kung fu.

Hur var det då med utnämningen till årets sämsta arbetsplats?

Lätt medfaren terrakottakrigare i Dragon gates kafé.
Lätt medfaren terrakottakrigare i Dragon gates kafé. Foto: Justina Öster

Byggnadsarbetaren skrev att Dragon gates ägare sannolikt slagit rekord i brott mot svenska arbetsmiljöregler. Och 2006 drämde Arbetsmiljöverket till med ett vite på 1,2 miljoner kronor. De kinesiska arbetarna jobbade bland annat på hög höjd utan skydd och använde en farlig hiss. Under sina 30 år som arbetsmiljöinspektör hade Lars Nordström ”aldrig varit med om maken”, sa han till Upsala Nya Tidning.

Byggnads knackade på och hotade med blockad. Gästarbetarna tjänade 17 kronor i timmen.

Skandalbygget, för att citera Byggnadsarbetaren, rullade på. Obesiktigade grävmaskiner uppdagades, liksom elfel, bristande brandsäkerhet, saknade tillstånd och misstankar om miljöbrott för sopor som eldats upp.

Älvkarlebys politiker for till Kina för att skynda på invigningen och bygglov löpte ut. 2016 dök ett otydligt besked upp om att verksamheten skulle läggas ner. Detta dementerades och kommunen gav klartecken till att öppna Älvkarlebys Mini-Kina. Men. När draken äntligen skulle lyfta kastade Mr Li in handduken. Dragon gate bjöds ut till försäljning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Diktaturen som alla älskar?

Davids krönika. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.