Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Rapporten släpptes i juni 2024.
Rapporten släpptes i juni 2024.

Mellan år 2006 och 2023 tappade Svenska Transportarbetareförbundet 31 procent av medlemmarna. Det är anmärkningsvärt mot bakgrund av den växande sysselsättningen inom Transports rekryteringsområde, skriver Anders Kjellberg i den aktuella rapporten Den svenska partsmodellen ur ett nordiskt perspektiv – facklig anslutning och lönebildning.

Det är tankesmedjan Arena Idés sjätte, årliga stora rapport om den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Författaren Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet, tar upp flera orsaker till att organisationsgraden sjunkit så kraftigt bland de yrkesgrupper Transport organiserar, från 71 procent till 56 procent under knappt 20 år.

Osund konkurrens och social dumpning, både inom åkerinäringen och inom taxibranschen, är ett av skälen till vikande medlemsantal som Kjellberg pekar på i rapporten. Likaså att ett stort antal förare är födda utomlands, och att många lastbilschaufförer som kör i Sverige är folkbokförda utomlands och därför inte räknas med i beräkningar som bygger på arbetskraftsundersökningar.

Rapporten tar också upp att Transport liksom Handels, Hotell- och restaurangfacket och Fastighets lyckas värva många nya medlemmar som sedan går vidare till andra branscher.

Men utvecklingen är inte unik för Transport. Rapporten tar upp medlemsutvecklingen i ett antal förbund inom såväl TCO som LO. Allra störst är tappet för GS-facket – tidigare Grafiska Fackförbundet, Skogs- och Träfacket – som förlorat 63 procent av sina medlemmar mellan 2006 och 2023.

Men även de båda stora LO-förbunden, IF Metall och Kommunal, har förlorat medlemmar under perioden: 97 000 respektive 57 500 medlemmar.

Fler TCO-medlemmar

Anders Kjellberg konstaterar i rapporten att klyftan mellan arbetares och tjänstemäns organiseringsgrad aldrig varit så stor som i dag. Å andra sidan är andelen förtroendevalda högre hos arbetarna, liksom kollektivavtalens täckningsgrad.

Statistiken för 2023 visar att totalt är 68 procent av den svenska arbetskraften med i facket, en nedgång med en procentenhet sedan året innan. Men Sverige har fortfarande världsrekord i facklig anslutning, slår Kjellberg fast.

Att 58 procent av arbetarna är med i ett fackförbund och hela 73 av tjänstemännen är alltså en toppnotering internationellt sett år 2023. Och Sverige ligger också högre än övriga länder i Norden. Men samtidigt väsentligt lägre än tidigare. I mitten av 1980-talet och 1990-talet var runt 85 procent av arbetskraften i Sverige fackligt organiserad.

Rapporten tar också upp det faktum att Sverige till skillnad från andra länder inte har någon anslutning till så kallade gula fackföreningar.

I Danmark är i dag nära var femte fackmedlem med i en sådan alternativ fackförening, som ofta lockar med lägre medlemsavgifter. Utvecklingen med gula fackföreningar i landet var också huvudskäl till att danska LO 2019 gick ihop med FTF, ungefär TCO:s motsvarighet.

I samtliga nordiska länder utgör fortfarande huvudavtal mellan arbetsmarknadens parter grunden i arbetsmarknadsmodellerna.

Pandemins påverkan

Under pandemiåren 2020–2021 steg den fackliga organisationsgraden för både arbetare och tjänstemän två år i rad. Men under de följande två åren, ”inflationsåren”, vände det nedåt.

Förra året var andelen fackanslutna åter nere på samma nivå som året innan pandemin; 68 procent.

Den genomsnittliga fackanslutningen hos arbetare påverkas också av att andelen utrikes födda vuxit kraftigt. Från 29 procent år 2020 till 34 procent förra året. Det leder till konsekvensen att arbetares organisationsgrad sjunkit totalt, konstaterar Anders Kjellberg i rapporten: Organisationsgraden var 2023 bland arbetare födda i Sverige 62 procent, jämfört med bara 50 procent av utrikes födda arbetare.

Inom LO-kollektivet sjönk organisationsgraden mest i offentlig sektor och där främst bland personer födda i Sverige. Inom privat sektor sjönk den mest inom hotell- och restaurang och inom byggbranschen.

Att organisationsgraden inte föll lika mycket förra året som 2022 får ses mot bakgrund av att priserna inte steg lika mycket och att en lågkonjunktur inleddes hösten 2023. Precis som under pandemin minskade då antalet tidsbegränsat anställda, vilket fick en positiv effekt på andelen fackligt anslutna. Det eftersom tillsvidareanställda i högre grad är med i facket.

När det gäller antalet medlemmar i olika fackförbund tar rapporten enbart med antalet yrkesaktiva medlemmar. För Transports del innebär det att siffran för år 2023 var 45 700 medlemmar, jämfört med 65 800 år 2006.

För LO minskade antalet yrkesverksamma medlemmar i samtliga förbund under perioden 2015–2023 med drygt 22 000 personer. Förra året var sammanlagt 1 198 113 personer med i något av LO:s då 14 förbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt avtal för anställda på Samhall

Samhall. Det LO-gemensamma kollektivavtalet för anställda på Samhall är nu klart. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2025 och gäller två år framåt. Grundlönen höjs med 990 kronor det första året och plussas på med ytterligare 904 kronor året därpå.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.