Close
Mellan Munkatorp och trafikplatsen Norrplan upphör gulmarkeringen som betyder att fordonen får väga upp till 74 ton.
Close

Cykelväg hindrar 74-tonsbilar

Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.

– Jag tänkte att Trafikverket måste ha missat något, säger Bo Zetterman, vd på åkeriet Josef Lindberg i Sandarne i Söderhamn.

Han är mycket nöjd med riksdagens beslut från 2017 att lastbilar som väger 74 ton ska tillåtas på vissa vägar. När sedan Trafikverket såg ut ge den högsta bärighetsklassen på den rutt som går mellan Sandarne och Aspa bruk, vid Askersund, blev han ännu nöjdare. Det handlar om en sträcka på cirka 38 mil.

”BK4-vägarna är inte utmärkta med några särskilda vägmärken. Det är helt enkelt kartan som gäller”, skriver Trafikverket på sin hemsida.

Petra Åhlén. Foto: Lena Blomquist

Så chauffören Petra Åhlén förstorade upp kartan till max. Då upptäckte hon att E18, mellan två trafikplatser i Örebro, inte var godkänd för 74 ton. Knappt två kilometer, en minuts körtid enligt gps:en.

– Jag gillar inte att bryta mot reglerna och det gör inte åkeriet heller, säger hon.

Alltså blir det 64-tonsbilar på sträckan, vilket innebär flera transporter för samma godsmängd.

– Och jag som tänker på miljön, suckar Petra Åhlén.

Både hon och chefen håller det för sannolikt att andra åkerier inte har upptäckt detta – eller i vissa fall kör på som om de inte hade zoomat in Trafikverkets karta.

– Det blir negativt för konkurrensen, konstaterar Bo Zetterman.

Orsaken till avbrottet i bärighet är en cykelbana som passerar under E18.

– Vägen klarar inte den tunga belastningen just där enligt våra kriterier, säger Kenneth Natanaelsson på Trafikverket.

Han beskriver problemet utifrån myndighetens sida:

– Vi har som grundprincip att inte öppna ett vägnät för 74 ton om det inte håller hela vägen. Men här valde vi ändå att öppna på båda sidor om bron över cykelbanan, för dem som kör på någondera sidan.

Nu väntar förstärkning av E18 där vägen passerar över cykelstråket. Ärendet ska utredas av myndigheten, men ingen tidsplan finns. Nästa översyn av bärighetsklassningen i Örebro län sker 2022, enligt Trafikverkets region.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Kvinna som värjer sig – idébild

”Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!”

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.