Close
Inga-Lill Pettersson och Tomas Elfsborg i förgrunden. Åkare Peter Sandres står i dörröppningen.
Close

Chaufförsbristen tema när Transport besökte skogsåkeri

Facket. Chaufförsbristen. Och fackets försäkringar. Det var två heta frågor när Transports Hälsingeavdelning besökte Sandres skogsåkeri i Edsbyn. – Jag är klämd mellan Transport och Transportstyrelsen, sa åkare Peter Sandres med ett visst allvar i rösten.

På fredagen avslutade Transport ännu en uppsökerivecka i den återkommande kampanj som syftar till att besöka medlemmar, och förhoppningsvis värva nya.

Avdelning 18, med säte i Söderhamn, fokuserade den här gången främst på åkeri.

Som slutkläm hälsar en fyra man stark delegation på Sandres, ett företag med flis- och timmerbilar och 28 kollektivanställda.

Klockan är 13 när facket kommer. Ägaren, Peter Sandres, har fixat fikabröd. Han berättar om pappan som startade åkeriet 1964.

– Farsan var fattig småbrukare. I början var han ensam och körde timmer med traktor och vagn ner till kusten. Det gick snabbare dit än hem. Han kopplade ur och frihjulade i nedförsbackarna.

– Han hade inte mycket att välja på. Traktorn vägde lätt i förhållande till timmerlasset.

Peter Sandres garvar åt minnena. Under en period kombinerades åkeriverksamheten med fiskodling av regnbåge i en närliggande sjö.

– På höstarna ställde vi lastbilarna och chaufförerna fick slakta fisk. Det var inte så populärt.

I dag ser Peter Sandres chaufförsbristen som branschens mest akuta problem.

– Om jag fick tag i folk skulle jag definitivt kunna skaffa fler lastbilar.

En efter en droppar chaufförerna in i fikarummet. En av dem är Tomas Elfsborg. Han kört flisbil i 35 år på Sandres och tycker att yrkesförare över lag är värda mer än de löner som gäller i dag.

– Vi är ute i ur och skur, dygnet runt. Vi har ett stort ansvar. Jämför man med piloterna, som nu strejkar, kan jag tycka att vi borde ha mer betalt.

Varför leder inte den omtalade chaufförsbristen till högre löner?

– Jag har funderat över det. Antagligen för att åkerierna inte gör några stora pengar heller. Det är någon annan som tar hand om vinsterna.

Inga-Lill Pettersson håller med. Hon är sekreterare i avdelningen och kör själv lastbil på heltid.

– Om branschen ska få tag i folk och överleva behöver chaufförernas status helt klart höjas, säger hon.

Vid ett bord lite längre bort sitter avdelningsordförande Jan-Ivan Persson, Johnny Wiklund, regionalt skyddsombud och Micke Humlin, nyvald studieorganisatör.

De försöker gemensamt övertala en ung kvinnlig chaufför att gå med i facket. Ett av argumenten är de fackliga försäkringarna.

Åkaren Peter Sandres påpekar att företaget varje månad betalar 50 000-60 000 för chaufförernas försäkringsskydd.

– Det är förstås bra om ersättningarna plockas ut, säger han och ger sedan en känga åt Transportstyrelsen.

– Det är inte lätt att leva upp till alla krav. Särskilt inte minuträkningen i kör- och vilotidsreglerna. Vår omsättning är uppe i en nivå där en företagsbot skulle kosta 800 000 kronor. Än så länge har vi klarat oss utan böter.

– Men det är min största utmaning: Att hitta kunniga chaufförer och klara oss undan Transportstyrelsen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.