Close
Inga-Lill Pettersson och Tomas Elfsborg i förgrunden. Åkare Peter Sandres står i dörröppningen.
Close

Chaufförsbristen tema när Transport besökte skogsåkeri

Facket. Chaufförsbristen. Och fackets försäkringar. Det var två heta frågor när Transports Hälsingeavdelning besökte Sandres skogsåkeri i Edsbyn. – Jag är klämd mellan Transport och Transportstyrelsen, sa åkare Peter Sandres med ett visst allvar i rösten.

På fredagen avslutade Transport ännu en uppsökerivecka i den återkommande kampanj som syftar till att besöka medlemmar, och förhoppningsvis värva nya.

Avdelning 18, med säte i Söderhamn, fokuserade den här gången främst på åkeri.

Som slutkläm hälsar en fyra man stark delegation på Sandres, ett företag med flis- och timmerbilar och 28 kollektivanställda.

Klockan är 13 när facket kommer. Ägaren, Peter Sandres, har fixat fikabröd. Han berättar om pappan som startade åkeriet 1964.

– Farsan var fattig småbrukare. I början var han ensam och körde timmer med traktor och vagn ner till kusten. Det gick snabbare dit än hem. Han kopplade ur och frihjulade i nedförsbackarna.

– Han hade inte mycket att välja på. Traktorn vägde lätt i förhållande till timmerlasset.

Peter Sandres garvar åt minnena. Under en period kombinerades åkeriverksamheten med fiskodling av regnbåge i en närliggande sjö.

– På höstarna ställde vi lastbilarna och chaufförerna fick slakta fisk. Det var inte så populärt.

I dag ser Peter Sandres chaufförsbristen som branschens mest akuta problem.

– Om jag fick tag i folk skulle jag definitivt kunna skaffa fler lastbilar.

En efter en droppar chaufförerna in i fikarummet. En av dem är Tomas Elfsborg. Han kört flisbil i 35 år på Sandres och tycker att yrkesförare över lag är värda mer än de löner som gäller i dag.

– Vi är ute i ur och skur, dygnet runt. Vi har ett stort ansvar. Jämför man med piloterna, som nu strejkar, kan jag tycka att vi borde ha mer betalt.

Varför leder inte den omtalade chaufförsbristen till högre löner?

– Jag har funderat över det. Antagligen för att åkerierna inte gör några stora pengar heller. Det är någon annan som tar hand om vinsterna.

Inga-Lill Pettersson håller med. Hon är sekreterare i avdelningen och kör själv lastbil på heltid.

– Om branschen ska få tag i folk och överleva behöver chaufförernas status helt klart höjas, säger hon.

Vid ett bord lite längre bort sitter avdelningsordförande Jan-Ivan Persson, Johnny Wiklund, regionalt skyddsombud och Micke Humlin, nyvald studieorganisatör.

De försöker gemensamt övertala en ung kvinnlig chaufför att gå med i facket. Ett av argumenten är de fackliga försäkringarna.

Åkaren Peter Sandres påpekar att företaget varje månad betalar 50 000-60 000 för chaufförernas försäkringsskydd.

– Det är förstås bra om ersättningarna plockas ut, säger han och ger sedan en känga åt Transportstyrelsen.

– Det är inte lätt att leva upp till alla krav. Särskilt inte minuträkningen i kör- och vilotidsreglerna. Vår omsättning är uppe i en nivå där en företagsbot skulle kosta 800 000 kronor. Än så länge har vi klarat oss utan böter.

– Men det är min största utmaning: Att hitta kunniga chaufförer och klara oss undan Transportstyrelsen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.