Chaufför friad – färdskrivare inte bevis nog för fortkörning

Först blev lastbilschauffören dömd till böter för att ha kört för fort. Sedan blev han friad i domstol eftersom det inte gick att bevisa att färdskrivaren verkligen hade visat rätt. Helt rätt att fria honom, anser färdskrivarexperten Thomas Morell.

När Polisen i maj förra året stoppade den 43-årige lastbilschauffören för en hastighetskontroll undersöktes bara färdskrivarens uppgifter. Enligt den skulle chauffören ha kört 92 kilometer i timmen på 80-väg. Chauffören själv sa att han inte hade kört för fort och hävdade att man inte kan göra en hastighetsbedömning bara genom att kolla uppgifterna i färdskrivaren. Även däcken måste kontrolleras. Detta gjordes inte.

Saken prövades i tingsrätten som gick på Polisens linje. Chauffören dömdes till böter på 2 000 kronor för att ha kört för fort. Chauffören överklagade till kammarrätten som friade honom. Anledning: Färdskrivarens tillförlitlighet hade inte säkerställts, alltså kan den inte ensam utgöra något bevis.

Kammarrättens bedömning verkar helt rimlig. Det anser Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretag Skaraborg med färdskrivare som sin specialitet. Han har också jobbat som bilinspektör inom Polisen i tolv år. Han understryker vikten av att koppla ihop färdskrivaren med fordonets däckdimension.

– Du får ju olika rullhastighet på ett hjul beroende på hur stort det är, säger han. Man måste programmera färdskrivaren för den rullhastigheten så att den får rätt värden och verkligen visar rätt hastighet. Är det gjort, ja då är färdskrivaren ett säkert instrument både vad gäller vägsträcka och hastighet. Men du måste du ju också säkerställa att den faktiskt är korrekt.

Och det har inte gjorts i det här fallet. Har kammarrätten alltså gjort en klok bedömning?

– Ja det tycker jag. Är det inte säkerställt så vet man inte heller att utrustningen verkligen har visat rätt värde.

Vet du hur vanligt det är att chaufförer döms till böter utan att alla värden är helt säkerställda?

– Det finns många som accepterar och skriver på en ordningsbot på plats och då finns ingen som får reda på det. Så det här är en fråga som man egentligen inte vet hur pass stor den är.

– Men jag har haft ett fall där föraren rapporterades för en hastighetsöverträdelse utan att säkerställa att det var rätt däckdimension. Det säkerställdes inte heller om han verkligen hade kört utan släp på en motorväg. Men han blev ändå fälld i tingsrätten och hovrätten ville inte ta upp ärendet. Högsta Domstolen beviljade inget prövningstillstånd. Vi hade velat lyfta diskussionen där: Ska man fälla någon för en hastighetsöverträdelse via färdskrivaren så måste polismannen säkerställa att utrustningen visar korrekt. Det ingår att göra en kontroll på däckdimensionen.

Den som blir stoppad av Polis och anklagad för ett brott behöver aldrig skriva på någon bot på plats, säger Thomas Morell.

– Var och en har en självklar rätt att alltid få sin sak prövad i domstol. Det står inskrivet i lag. Har du väl skrivit på en ordningsbot så är det en lagakraftvunnen dom som du inte kan överklaga. Den här kunskapen är dålig ute bland chaufförer och åkare, så de skriver på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.