Konkursskylt. Foto: Shutterstock
Close
Braathens international airways och Braathens crew ansöker om konkurs. Totalt berörs cirka 200 anställda.
Close

Braathens går i konkurs – Airbusflygningar ställs in

Flyg. (UPPDATERAD 2025-10-01) Flygbolaget Braathens plan var att successivt fasa ut sina Airbusplan och dra ner på kabinpersonalen. Försöken att få in mer kapital under utfasningen misslyckades dock och nu ansöker Braathens international airways och Braathens crew om konkurs. Totalt berörs cirka 200 anställda.

Majoriteten, cirka 120 av den sammanlagda personalstyrkan på 200 personer, utgörs av kabinpersonal, flygvärdar och flygvärdinnor.

Hur kommer de kabinanställda att få information om vad som händer framöver?

Braathens presskontakt Alice Hedin förklarar att en konkursförvaltare nu formellt tar över ansvaret för verksamheten, men tillägger:

– Ledningen kommer självklart att stötta konkursförvaltaren i arbetet och där ingår naturligtvis information till berörda medarbetare.

Kommer de anställda att erbjudas möjlighet att arbeta i något annat av Braathens många bolag?

– Det är självfallet vår ambition, men det är för tidigt att säga exakt hur det ska gå till, svarar Alice Hedin.

Men det är inte otroligt att det blir så?

– Det vill jag inte spekulera i, men det är vår ambition att behålla så många som möjligt inom vår ACMI-verksamhet, säger Alice Hedin.

Statlig lönegaranti

De bägge bolagen Braathens international airways och Braathens crew har erbjudit så kallad ACMI-leasing (en paketlösning med uthyrning av Airbusplan av modellerna 319 och 320, besättning och försäkring) till researrangörer. Beslutet om konkurs innebär att samtliga Airbusflygningar ställs in från och med i dag, tisdagen den 30 september.

I ett pressmeddelande skriver Braathens att de anställda som får gå omfattas av den statliga lönegarantin. Den betalas ut av Skatteverket, men det är konkursförvaltaren eller rekonstruktören som fattar beslut om hur mycket pengar en anställd ska få. Personalen kan få ersättning för den lön de inte fått ut när arbetsgivaren gått i konkurs.

Det maximala beloppet i lönegarantin är fyra prisbasbelopp, för 2025 motsvarar det 235 200 kronor. Det kan exempelvis täcka intjänad lön före konkursen, plus lön och semesterersättning under uppsägningstiden. Lönegarantin betalas ut under högst åtta månader, hur länge baseras på hur hög lön en anställd har.

De som drabbas

Enligt uppgifter till Dagens Industri och TT är det främst charterbolagen Ving och Apollo som påverkas av konkursen. SAS ska ha ställt in tre inrikes flygningar under tisdagen. Sammanlagt rör det sig, enligt olika mediauppgifter, om cirka åtta inställda flygningar under dagen, varav flera ska vara lösta med andra flyg. Charterbolagen arbetar med att försöka få fram andra flygalternativ.

– Det är med stort vemod som styrelsen i kväll har tvingats lämna in en konkursansökan för Airbusverksamheten. Den finansiering som vi har försökt att få på plats för en kontrollerad utfasning har tyvärr inte gått i mål och jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna, säger Braathens styrelseordförande och majoritetsägare Per G Braathens i pressmeddelandet.

Han fortsätter:

– Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet.

Transportarbetareförbundets flygombudsman Johan Einarsson har inte fått besked om Braathens konkurs från bolaget utan bara hört om den från en kollega. Enligt tidigare planer skulle han ha möte med arbetsgivaren i morgon, den 1 oktober, för att diskutera den planerade långsammare nedtrappningen av personalstyrkan.

– Jag vet inte om bolaget nu fortfarande vill träffas och diskutera konkursen i stället, säger han.

Satsar på ATR72-600

Transportarbetaren har tidigare skrivit om Braathens avveckling av Airbusplanen som inte stått sig i konkurrensen med nya, miljövänligare flygplan. Bolagsstyrelsen har i stället bestämt sig för att satsa på ”en växande flotta” av turboflygplanet ATR72-600.

Braathens international airways startades 2022 i syfte att erbjuda Airbusflygningar till researrangörer. Men försenade leveranser av flygplan, högre etablerings- och driftkostnader med mera ledde till ekonomiska problem. Därför genomgick bolagsgruppen en rekonstruktion under 2023, förklarar Braathens i sitt pressmeddelande.

Men efterfrågan från researrangörerna fortsatte att minska och sparåtgärder räckte inte till för att klara driften, uppger bolaget.  Detta trots att ägarna sedan pandemin investerat över 300 miljoner ”utan att lyckas få lönsamhet i Airbusverksamheten.”

Andra flygningar fortsätter

Braathens regional airlines, Braathens regional airways, Braathens people och Braathens support påverkas inte av konkursen. Där fortsätter flygningarna med ACMI-leasing åt andra flygbolag med besättning i ATR72-600-flygplan, enligt planerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Över 100 kabinanställda kommer varslas om uppsägning

Flyg. (UPPDATERAD 25-09-25) Flygbolaget Braathens crew som hyr ut flygplan, inklusive besättning, underhåll och försäkring, till andra flygbolag har beslutat lägga ner verksamheten. Det innebär att över 100 kabinanställda kommer att varslas om uppsägning.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. (UPPDATERAD 25-06-03) Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.