Braathens går i konkurs – Airbusflygningar ställs in
Flyg. (UPPDATERAD 2025-10-01) Flygbolaget Braathens plan var att successivt fasa ut sina Airbusplan och dra ner på kabinpersonalen. Försöken att få in mer kapital under utfasningen misslyckades dock och nu ansöker Braathens international airways och Braathens crew om konkurs. Totalt berörs cirka 200 anställda.
Majoriteten, cirka 120 av den sammanlagda personalstyrkan på 200 personer, utgörs av kabinpersonal, flygvärdar och flygvärdinnor.
Hur kommer de kabinanställda att få information om vad som händer framöver?
Braathens presskontakt Alice Hedin förklarar att en konkursförvaltare nu formellt tar över ansvaret för verksamheten, men tillägger:
– Ledningen kommer självklart att stötta konkursförvaltaren i arbetet och där ingår naturligtvis information till berörda medarbetare.
Kommer de anställda att erbjudas möjlighet att arbeta i något annat av Braathens många bolag?
– Det är självfallet vår ambition, men det är för tidigt att säga exakt hur det ska gå till, svarar Alice Hedin.
Men det är inte otroligt att det blir så?
– Det vill jag inte spekulera i, men det är vår ambition att behålla så många som möjligt inom vår ACMI-verksamhet, säger Alice Hedin.
Statlig lönegaranti
De bägge bolagen Braathens international airways och Braathens crew har erbjudit så kallad ACMI-leasing (en paketlösning med uthyrning av Airbusplan av modellerna 319 och 320, besättning och försäkring) till researrangörer. Beslutet om konkurs innebär att samtliga Airbusflygningar ställs in från och med i dag, tisdagen den 30 september.
I ett pressmeddelande skriver Braathens att de anställda som får gå omfattas av den statliga lönegarantin. Den betalas ut av Skatteverket, men det är konkursförvaltaren eller rekonstruktören som fattar beslut om hur mycket pengar en anställd ska få. Personalen kan få ersättning för den lön de inte fått ut när arbetsgivaren gått i konkurs.
Det maximala beloppet i lönegarantin är fyra prisbasbelopp, för 2025 motsvarar det 235 200 kronor. Det kan exempelvis täcka intjänad lön före konkursen, plus lön och semesterersättning under uppsägningstiden. Lönegarantin betalas ut under högst åtta månader, hur länge baseras på hur hög lön en anställd har.
De som drabbas
Enligt uppgifter till Dagens Industri och TT är det främst charterbolagen Ving och Apollo som påverkas av konkursen. SAS ska ha ställt in tre inrikes flygningar under tisdagen. Sammanlagt rör det sig, enligt olika mediauppgifter, om cirka åtta inställda flygningar under dagen, varav flera ska vara lösta med andra flyg. Charterbolagen arbetar med att försöka få fram andra flygalternativ.
– Det är med stort vemod som styrelsen i kväll har tvingats lämna in en konkursansökan för Airbusverksamheten. Den finansiering som vi har försökt att få på plats för en kontrollerad utfasning har tyvärr inte gått i mål och jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna, säger Braathens styrelseordförande och majoritetsägare Per G Braathens i pressmeddelandet.
Han fortsätter:
– Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet.
Transportarbetareförbundets flygombudsman Johan Einarsson har inte fått besked om Braathens konkurs från bolaget utan bara hört om den från en kollega. Enligt tidigare planer skulle han ha möte med arbetsgivaren i morgon, den 1 oktober, för att diskutera den planerade långsammare nedtrappningen av personalstyrkan.
– Jag vet inte om bolaget nu fortfarande vill träffas och diskutera konkursen i stället, säger han.
Satsar på ATR72-600
Transportarbetaren har tidigare skrivit om Braathens avveckling av Airbusplanen som inte stått sig i konkurrensen med nya, miljövänligare flygplan. Bolagsstyrelsen har i stället bestämt sig för att satsa på ”en växande flotta” av turboflygplanet ATR72-600.
Braathens international airways startades 2022 i syfte att erbjuda Airbusflygningar till researrangörer. Men försenade leveranser av flygplan, högre etablerings- och driftkostnader med mera ledde till ekonomiska problem. Därför genomgick bolagsgruppen en rekonstruktion under 2023, förklarar Braathens i sitt pressmeddelande.
Men efterfrågan från researrangörerna fortsatte att minska och sparåtgärder räckte inte till för att klara driften, uppger bolaget. Detta trots att ägarna sedan pandemin investerat över 300 miljoner ”utan att lyckas få lönsamhet i Airbusverksamheten.”
Andra flygningar fortsätter
Braathens regional airlines, Braathens regional airways, Braathens people och Braathens support påverkas inte av konkursen. Där fortsätter flygningarna med ACMI-leasing åt andra flygbolag med besättning i ATR72-600-flygplan, enligt planerna.