Close
Lätt lastbil som kör för Widrikssons.
Close

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Marielle Aspevall, produktansvarig Bra miljöval. Foto: Hannes Almeräng

Hem- och budleveranser är en växande gren inom transportbranschen. Som Transportarbetaren tidigare berättat, jobbar många chaufförer för företag utan kollektivavtal och behöver göra hundratals leveranser under ett kort eftermiddagsskift för att nå upp till en lön som är i närheten av nivåerna i kollektivavtalen.  

Naturskyddsföreningen har nu uppdaterat sin miljömärkning för lokala godstransporter, som bland annat innefattar budbranschen och distributionstrafik i stadsmiljö. Där står det att lönerna ska vara enligt kollektivavtalet mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund, eller i vissa fall annat avtal.  

Märkningens syfte är att påverka för att minska produkters och tjänsters miljöpåverkan, berättar Marielle Aspevall, produktansvarig på Bra miljöval. Det finns märkningar för persontransporter, tung fjärrtrafik och lokala godstransporter. Märkningen för de lokala godstransporterna är den första med sociala krav. 

De sociala kraven är baserade på Upphandlingsmyndighetens arbetsrättsliga villkor och ställer krav på löner, semester, arbetstid och samtliga försäkringar som finns i kollektivavtalen, dock inte krav på kollektivavtal. 

– Tillsammans med Fair Transport och Svanen har vi arbetat för att alla våra märkningar ska ställa samma krav på arbetsrättsliga villkor, försäkringar och trafiksäkerhet. När det gäller miljökraven så ser de sen olika ut hos de olika märkningarna, säger Marielle Aspevall.  

Varför har ni valt att lyfta in sociala krav? 

– Det finns en press vad gäller tid och pengar som kan leda till dåliga arbetsförhållanden. Vi tycker att det krävs rimlig lön och arbetstid för att jobbet ska kunna göras på ett säkert sätt. Vi vill inte heller sätta vår märkning på en transport vars förare har dåliga arbetsvillkor. 

Idag är det bara ett fåtal företag som jobbar med lokala godstransporter som har märkningen Bra miljöval på sina transporter.  

– Vi tror verkligen att vi kan inkludera fler licenstagare nu när vi har förändrat kriterierna så att även tunga godstransporter som främst utförs i tätorter inkluderas i kategorin. 

Transport är positiva till att Bra miljöval har valt att inkludera sociala krav. Förbundet har haft en dialog med miljömärkningsorganisationen och anser att de har lyssnat på facket. 

– För oss är det två pelare i hållbarhet. Man får aldrig klimatmässig hållbarhet utan social hållbarhet. Jag tycker att Bra miljöval har en jättebra lösning och har landat väldigt rätt. Det är viktigt att höja ribban för hela systemet, det är vad det handlar om, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport. 

Bra miljöval kan i framtiden också inkludera sociala krav för tunga fjärrtransporter. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.