Close
Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.
Close

Beslutet klart – nya EU-regler ska ge ordning och reda på vägarna

Åkeri. Nu är det klart med de nya EU-regler som ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands. På torsdagsmorgonen drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är nöjd och lättad:

– Motståndet har varit hårt från länder och aktörer som tjänat på lönedumpningen. Det viktiga nu är att Sverige bygger upp en kontrollfunktion som säkerställer att de nya bestämmelserna följs.

– Trafikpolisen måste rustas upp. Jag ser också framför mig att facket, Transport, får en viktig roll. Främst att kontrollera att chaufförerna får den lön och de villkor de har rätt till. För att klara det måste vårt mandat klargöras och vi måste också få resurser från staten.

Sverige är ett av de länder som drivit på hårt för att få bort den misär som kommit att prägla delar av den internationella transportnäringen. Det är väl känt att chaufförer, främst från östra Europa, tvingats köra och leva månadsvis i lastbilarna. Ofta med en betalning som omöjliggör en vanlig fika eller en dusch.

För tre år hade kritiken fått fäste i EU och en majoritet av länderna ställde sig bakom en uppstramning av regelverken. Motståndet blev dock hårt från de forna öststaterna som ser låga löner som ett konkurrensmedel. Ett tiotal länder har försökt kasta grus i maskineriet under hela den utdragna beslutsprocessen.

På onsdagskvällen höll EU-parlamentet en första omröstning. I dag på torsdagsmorgonen följdes den upp med nya voteringar, då en majoritet av parlamentarikerna sa nej till en lång rad ändringsförslag.

– Hade ett enda av dem godkänts, hade hela mobilitetspaket fallit, säger Transports internationella sekreterare Magnus Falk.

Paket innehåller ett helt batteri av regler, där de allra flesta ses som positiva från fackligt håll. Om ett och ett halvt år ska merparten av bestämmelserna vara införda.

De innebär i korthet att:

• Chaufförer som kör i utlandet ska betraktas som utstationerad arbetskraft och omfattas av EU:s utstationeringsregler. Det innebär förenklat att föraren har rätt till samma grundläggande lönevillkor som chaufförerna i ”värdlandet”.

Bestämmelsen gäller när den utsände föraren kör cabotage, alltså tillfällig inrikestrafik i andra länder. Den omfattar också chaufförer som ligger ut och kör upprepade bilaterala transporter mellan flera EU-länder.

Vid en renodlad internationell transport gäller dock inte utstationeringsregeln. En förare som kör från hemlandet, låt säga Polen, till Spanien och sedan direkt hem igen får nöja sig med polska lönevillkor.

Än så länge är det oklart vilka lönebestämmelser som ska gälla vid trafik som utförs enligt EU:s så kallade kombidirektiv.

• Cabotagetrafiken har länge varit omstridd. Många företag har satt i system att bryta mot reglerna och lågbetalda förare har kört månadsvis i västra Europa.

Nu skärps bestämmelserna. Precis som tidigare får chauffören utföra tre cabotageresor inom sju dagar. Men efter de gäller en avkylningsperiod på fyra dagar, då ekipaget måste byta land. Först därefter kan en nya ”cabotagevecka” påbörjas.

Mobilitetspaket innebär också att fordonet måste återvända till hemlandet minst en gång var åttonde vecka. För chauffören gäller ett kortare intervall. Var tredje eller fjärde vecka (beroende på schema) ska chauffören resa hem.

• Hyttlivet är en het fråga. I grunden ligger kör- och vilotidsreglerna fast. Men. Föraren får inte ta den långa veckovilan i lastbilshytten. Arbetsgivaren måste ordna och bekosta annan logi.

Från fackligt håll hyllas mobilitetspaketet, i stort. Men just kör- och vilotiderna luckras upp på ett par punkter. Det blir enklare att avbryta veckovilan för att flytta lastbilen i samband med tåg- eller färjeresa. Arbetsgivare kommer också att kunna schemalägga förare så att veckovila tas på tåg- eller färjeresor – om resan tar längre tid än åtta timmar.

• För att underlätta övervakningen inför EU krav på nya färdskrivare. Den nya digitala utrustningen ska registrera gränsövergångar och kunna fjärravläsas. Krav på nya skrivare gäller för både nya och gamla lastbilar, med startdatum 2025 respektive 2026.

• Lätta lastbilar som yrkesmässigt kör gods ses som ett växande problem i unionen. I bland annat Sverige har registreringen av sådana fordon exploderat och allt fler flyttuppdrag utförs med överlastade lätta lastbilar.

För lätta fordon i internationell trafik kommer det att krävas färdskrivare och så kallat ”gemenskapstillstånd”.

• I EU:s åkerinäring har det växt fram brevlådeföretag som skaffar sig en adress och en postbox i ett EU-land och sedan opererar helt och hållet i andra stater. Det försvårar kontroller, uttag av skatter och bäddar för lönedumpning.

De nya skärpta reglerna slår fast att åkeriföretag måste ha en betydande verksamhet i värdlandet också.

Både Transports Tommy Wreeth och Magnus Falk pekar på kontrollerna som mobilitetspaketets akilleshäl. Arbetsmiljöverket ansvarar i dag för att utländska företag följer utstationeringsbestämmelserna.

– I praktiken fungerar det inte. Arbetsmiljöverket har inte resurser. Vi kommer att ligga på ansvariga politiker för att vår, fackets, roll tydliggörs, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Magnus Falk lyfter fram den danska modellen. Efter att medier avslöjat hur 200 filippinska förare utnyttjades i Danmark 2018 beslutade landet att strama åt reglerna för cabotage och utstationerad arbetskraft. Bland annat infördes ett register där transportföretagen i förväg måste anmäla cabotagetransporter, med registreringsnummer på bilarna och namn på chaufförerna som ska köra.

– Den danska modellen har inte varit i gång så länge, men den verkar lovande. Där får facket tillgång till registeruppgifterna, säger Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    12 juli, 2020

    Ett mycket stort stöd i rätt riktning.

    Gäller att det finns resurser så att brott beivras. Dessutom måste straffvärdet vara
    allmänprevenivt.
    En intressant aspekt är också hos vem ligger bevisbördan. Ska transportföretaget bevisa att transporterna utförs enligt gällande avtal, eller är det den som väcker åtal alt är kärande?
    Värt att notera är att 20180701 skärptes reglerna om beställaransvar.
    Tråkigt är att inte krav på färdskrivare omfattar samtliga lätta lastbilar.

  2. Johan larsson:
    9 juli, 2020

    En glad dag för svensk transportnäring. Nu behövs det tryckas på för att få nya cabotagemiljoner till trafikpolisen. Denna gången med redovisningskrav i regleringsbrevet från regeringen.

  3. Peter:
    9 juli, 2020

    Och vilka ska kolla upp allt det där när knappt inget kollas idag!!!!

  4. Peter Axelsson:
    9 juli, 2020

    Artikeln är välskriven. Men hur det blir i praktiken återstår att se. I Sverige är ju kontroller obefintliga i dag, pris dumpning på resor till Norge blir nog mycket vanligt. Nya färdskrivare är ju a och o men om 5 år kanske verkligheten är helt annorlunda. Men hoppas att det ändå blir bättre går ju. Danskarna verkar ju ligga långt före, men i Sverige är det så trögt för politiker att fatta rätt beslut inom transporter och även tex taxi näringen

Lästips:

Harald Fabricius är vice ordförande i 3F Köpenhamns chaufförer.

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport trycker på för konvention mot våld

Arbetsmiljö. Hittills har bara sju länder ratificerat ILO:s konvention om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet. Transport uppmanar nu regeringen att arbeta för att konventionen godkänns av EU:s ministerråd.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.