Close
Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.
Close

Beslutet klart – nya EU-regler ska ge ordning och reda på vägarna

Åkeri. Nu är det klart med de nya EU-regler som ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands. På torsdagsmorgonen drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är nöjd och lättad:

– Motståndet har varit hårt från länder och aktörer som tjänat på lönedumpningen. Det viktiga nu är att Sverige bygger upp en kontrollfunktion som säkerställer att de nya bestämmelserna följs.

– Trafikpolisen måste rustas upp. Jag ser också framför mig att facket, Transport, får en viktig roll. Främst att kontrollera att chaufförerna får den lön och de villkor de har rätt till. För att klara det måste vårt mandat klargöras och vi måste också få resurser från staten.

Sverige är ett av de länder som drivit på hårt för att få bort den misär som kommit att prägla delar av den internationella transportnäringen. Det är väl känt att chaufförer, främst från östra Europa, tvingats köra och leva månadsvis i lastbilarna. Ofta med en betalning som omöjliggör en vanlig fika eller en dusch.

För tre år hade kritiken fått fäste i EU och en majoritet av länderna ställde sig bakom en uppstramning av regelverken. Motståndet blev dock hårt från de forna öststaterna som ser låga löner som ett konkurrensmedel. Ett tiotal länder har försökt kasta grus i maskineriet under hela den utdragna beslutsprocessen.

På onsdagskvällen höll EU-parlamentet en första omröstning. I dag på torsdagsmorgonen följdes den upp med nya voteringar, då en majoritet av parlamentarikerna sa nej till en lång rad ändringsförslag.

– Hade ett enda av dem godkänts, hade hela mobilitetspaket fallit, säger Transports internationella sekreterare Magnus Falk.

Paket innehåller ett helt batteri av regler, där de allra flesta ses som positiva från fackligt håll. Om ett och ett halvt år ska merparten av bestämmelserna vara införda.

De innebär i korthet att:

• Chaufförer som kör i utlandet ska betraktas som utstationerad arbetskraft och omfattas av EU:s utstationeringsregler. Det innebär förenklat att föraren har rätt till samma grundläggande lönevillkor som chaufförerna i ”värdlandet”.

Bestämmelsen gäller när den utsände föraren kör cabotage, alltså tillfällig inrikestrafik i andra länder. Den omfattar också chaufförer som ligger ut och kör upprepade bilaterala transporter mellan flera EU-länder.

Vid en renodlad internationell transport gäller dock inte utstationeringsregeln. En förare som kör från hemlandet, låt säga Polen, till Spanien och sedan direkt hem igen får nöja sig med polska lönevillkor.

Än så länge är det oklart vilka lönebestämmelser som ska gälla vid trafik som utförs enligt EU:s så kallade kombidirektiv.

• Cabotagetrafiken har länge varit omstridd. Många företag har satt i system att bryta mot reglerna och lågbetalda förare har kört månadsvis i västra Europa.

Nu skärps bestämmelserna. Precis som tidigare får chauffören utföra tre cabotageresor inom sju dagar. Men efter de gäller en avkylningsperiod på fyra dagar, då ekipaget måste byta land. Först därefter kan en nya ”cabotagevecka” påbörjas.

Mobilitetspaket innebär också att fordonet måste återvända till hemlandet minst en gång var åttonde vecka. För chauffören gäller ett kortare intervall. Var tredje eller fjärde vecka (beroende på schema) ska chauffören resa hem.

• Hyttlivet är en het fråga. I grunden ligger kör- och vilotidsreglerna fast. Men. Föraren får inte ta den långa veckovilan i lastbilshytten. Arbetsgivaren måste ordna och bekosta annan logi.

Från fackligt håll hyllas mobilitetspaketet, i stort. Men just kör- och vilotiderna luckras upp på ett par punkter. Det blir enklare att avbryta veckovilan för att flytta lastbilen i samband med tåg- eller färjeresa. Arbetsgivare kommer också att kunna schemalägga förare så att veckovila tas på tåg- eller färjeresor – om resan tar längre tid än åtta timmar.

• För att underlätta övervakningen inför EU krav på nya färdskrivare. Den nya digitala utrustningen ska registrera gränsövergångar och kunna fjärravläsas. Krav på nya skrivare gäller för både nya och gamla lastbilar, med startdatum 2025 respektive 2026.

• Lätta lastbilar som yrkesmässigt kör gods ses som ett växande problem i unionen. I bland annat Sverige har registreringen av sådana fordon exploderat och allt fler flyttuppdrag utförs med överlastade lätta lastbilar.

För lätta fordon i internationell trafik kommer det att krävas färdskrivare och så kallat ”gemenskapstillstånd”.

• I EU:s åkerinäring har det växt fram brevlådeföretag som skaffar sig en adress och en postbox i ett EU-land och sedan opererar helt och hållet i andra stater. Det försvårar kontroller, uttag av skatter och bäddar för lönedumpning.

De nya skärpta reglerna slår fast att åkeriföretag måste ha en betydande verksamhet i värdlandet också.

Både Transports Tommy Wreeth och Magnus Falk pekar på kontrollerna som mobilitetspaketets akilleshäl. Arbetsmiljöverket ansvarar i dag för att utländska företag följer utstationeringsbestämmelserna.

– I praktiken fungerar det inte. Arbetsmiljöverket har inte resurser. Vi kommer att ligga på ansvariga politiker för att vår, fackets, roll tydliggörs, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Magnus Falk lyfter fram den danska modellen. Efter att medier avslöjat hur 200 filippinska förare utnyttjades i Danmark 2018 beslutade landet att strama åt reglerna för cabotage och utstationerad arbetskraft. Bland annat infördes ett register där transportföretagen i förväg måste anmäla cabotagetransporter, med registreringsnummer på bilarna och namn på chaufförerna som ska köra.

– Den danska modellen har inte varit i gång så länge, men den verkar lovande. Där får facket tillgång till registeruppgifterna, säger Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    12 juli, 2020

    Ett mycket stort stöd i rätt riktning.

    Gäller att det finns resurser så att brott beivras. Dessutom måste straffvärdet vara
    allmänprevenivt.
    En intressant aspekt är också hos vem ligger bevisbördan. Ska transportföretaget bevisa att transporterna utförs enligt gällande avtal, eller är det den som väcker åtal alt är kärande?
    Värt att notera är att 20180701 skärptes reglerna om beställaransvar.
    Tråkigt är att inte krav på färdskrivare omfattar samtliga lätta lastbilar.

  2. Johan larsson:
    9 juli, 2020

    En glad dag för svensk transportnäring. Nu behövs det tryckas på för att få nya cabotagemiljoner till trafikpolisen. Denna gången med redovisningskrav i regleringsbrevet från regeringen.

  3. Peter:
    9 juli, 2020

    Och vilka ska kolla upp allt det där när knappt inget kollas idag!!!!

  4. Peter Axelsson:
    9 juli, 2020

    Artikeln är välskriven. Men hur det blir i praktiken återstår att se. I Sverige är ju kontroller obefintliga i dag, pris dumpning på resor till Norge blir nog mycket vanligt. Nya färdskrivare är ju a och o men om 5 år kanske verkligheten är helt annorlunda. Men hoppas att det ändå blir bättre går ju. Danskarna verkar ju ligga långt före, men i Sverige är det så trögt för politiker att fatta rätt beslut inom transporter och även tex taxi näringen

Lästips:

Livia Spera ETF. Foto: Lilly Hallberg

ETF: Fortsatt hårt arbete för schysta villkor

Kongressen. Det finns inga enkla lösningar på hur mobilitetspaketets intentioner om schysta villkor ska realiseras inom EU. Men den enda vägen framåt går genom fackligt samarbete. Det var budskapet från Europeiska transportfackets generalsekreterare Livia Spera.

”Det behövs en rejäl flugsmälla”

Kongressen. Det var Johan Danielssons (S), bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsministerns, budskap till delegaterna på Transports kongress.

Transportarbetarens logga

Elmia Lastbil har startat

Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.