Avtalsrörelsen i backspegeln

LO har förlorat allt inflytande över lönebildningen. Makten ligger numera helt hos industrin. Det hävdar kritiska röster i Transport efter de senaste turerna i avtalsrörelsen.

Löner och löneutveckling har blivit en allt hetare potatis, sedan LO på 1990-talet slog in på en väg som innebar större återhållsamhet. Genom måttliga lönelyft skulle inflationen hållas nere och Sverige skulle stå sig starkare mot omvärlden.

En bärande tanke var att löneökningarna för de anställda inom industrin skulle bli normerande för alla. Det är en roll som har ifrågasatts av andra i LO-familjen.

I den förra avtalsrörelsen fick LO:s industrifack rejält på skallen. Trots att alla förbund enats om att driva samordnade krav, gick IF Metall sin egen väg. Utan att snacka med övriga fack tecknade man ett tvåårsavtal med historiskt låga lönelyft.

För resten av LO blev kallduschen om möjligt ännu blötare när det stod klart att arbetsgivarna surrat sig hårt vid rodret. Ingen enskild arbetsgivarorganisation skulle tillåtas sticka iväg vid förhandlingsborden. Arbetsgivarnas taktik blev framgångsrik. Förbund efter förbund tvingades skriva på avtal som gav 0,9 procent första året och 2,6 procent det påföljande.

Våren 2011 drog det ihop sig till ny avtalsrörelse. I LO-borgen kom samordningsfrågan upp på bordet. Skulle de 14 förbunden enas igen? Skulle man agera tillsammans?

Den 9 maj 2011 presenterade industrifacken plötsligt ett nytt så kallat industriavtal. Det är en konstruktion som funnits sedan 1997 och som satt upp egna spelregler vid löneförhandlingarna för arbetare, tjänstemän och arbetsgivare i industrisektorn.

I sin nya tappning gick avtalet längre än de tidigare. Nu stadgades att Industriavtalet skulle stå över andra eventuella uppgörelser. Men hur skulle industriavtalet fungera ihop med en eventuell LO-samordning? Gick överenskommelserna över huvud taget att förena?

När frågan kom upp i LO:s styrelse blev debatten hätsk. Svaret blev till slut ett tveksamt ”ja”. Från alla utom från Transport som reserverade sig.

I LO fortsatte sedan diskussionerna om en ny samordning. Knäckfrågan blev kvinnopotten, en särskild satsning på lågavlönade kvinnor.

Resultatet blev att tre industrifack ställde sig utanför samordningen – IF Metall, Livs och GS. Övriga elva LO-förbund anslöt sig och enades om att gå ut och kräva 860 kronor i lönelyft, plus 100 kronor i en särskild jämställdhetspott för grupper som tjänar under 22 400 kronor.

I Transport väcktes farhågor. Skulle industrin återigen gå ut först och teckna ett avtal på låg nivå? En uppgörelse som alla andra löntagare skulle tvingas underkasta sig…

I dag har profetiorna besannats, menar man i Transport.

IF Metall gick in i ringen först och skrev på ett avtal som bara gav 2,6 procent på ett år. För de allra flesta av LO:s arbetare är det långt under samordningskravet på 860 kronor. Näst på tur stod Byggnads, som nådde 774 kronor. Det motsvarar 2,6 procent för de relativt välavlönade byggjobbarna. Det var alltså inte ända fram, men betyget drogs upp av att avtalet omfattade alla. Även lågavlönade byggstädare, där 774 kronor faktiskt motsvarar över fyra procent i lönehöjning.

Efter Byggnads har Handels och Fastighets gjort upp. I Transports led har avtalen inte väckt någon entusiasm. Handels butiksanställda fick visserligen 710 kronor, men medlemmarna har fått betala varje krona över 2,6 procent med andra försämringar. Mest har unga och nyanställda fått offra.

Märket är alltså ristat i sten. Igen. Av industrifacken.

”Även medlarna är satta under förmyndarskap! Transport är det enda förbund som kan vara öppet kritiskt. Vi var de enda som sa nej när LO-styrelsen tog ställning till industriavtalet och samordningen” mullrar en besviken transportare.

Hur ska Transport göra nu? Utkämpa en ensam kamp under samordningens sönderblåsta fana?

Vad händer när samordning kommer upp på LO:s dagordning nästa gång? Vad talar för att Transport ska gå med då?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.