Kalmar flygplats
Avtal 2021

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nya avtal tecknade för 2023. Läs mer här.

Precis som för andra yrkesgrupper höjs nu lönerna i två steg. Den första gäller från den 1 maj 2021 och nästa lönelyft kommer den 1 oktober 2022. Avtalet löper sedan på till den 30 september 2023.

Transports ordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth är lättad efter uppgörelsen med flygarbetsgivarna. Förbundet hade förberett konfliktvarsel, för att öka trycket på motparten.

– Nu kan vi lägga varslen i papperskorgen. Förhandlingarna gick trögt. Det var först på slutet som arbetsgivarna visade en riktig förhandlingsvilja, tycker jag.

– Vi gick in i förhandlingarna med tre huvudkrav. Vi fick igenom två av dem och det känns som en seger. Löneökningarna ska beräknas på utgående löner, inklusive personliga tillägg som är vanliga inom flyget. Arbetsgivarna gick till slut också med på LO:s låglönesatsning, det så kallade knäet.

Låglönesatsningen innebär att LO-arbetare som tjänar under 26 100 kronor får lite större procentuell lönehöjning än andra. I flyget ligger nästan alla anställda över den nivån. Men Transport ville ändå att lägstalönerna i avtalen skulle justeras upp, enligt knä-principen.

Det tredje kravet från den fackliga delegationen handlar om att växla lön mot mer ledighet. Genom att avstå från den extra semestersättningen skulle de flyganställda få fyra, fem dagar extra semesterdagar – utöver de vanliga fem veckorna.

– Det är en förändring som inte skulle kosta arbetsgivarna ett öre. Ändå blev det stenhårt nej. Och motståndet kommer från högsta ort i Svenskt Näringsliv. Där hävdar man att tjänstemännen drivit samma krav, utan att få gehör. Det handlar uppenbarligen inte om ekonomi, utan om ideologi.

– Men vi kommer inte att släppa frågan. Den är intressant på fler av våra avtalsområden. I nästa avtalsrörelse får vi driva kravet bredare. Många av våra medlemmar skulle sätta värde på mer ledighet, säger Tommy Wreeth.

Dagens uppgörelse omfattar tre olika avtal – för flygmekaniker, lastare och personal som jobbar med flygfrakt. För lastarna och mekaniker gäller att lönerna höjs i två omgångar:

  • den 1 maj 2021 med 2,87 procent.
  • och den 1 oktober 2022 med ytterligare 2,13 procent.

Flygfrakten får något mer. 2,9 procent i första vändan och 2,2 procent i den andra.

Höjningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Förklaringen är att alla LO-grupper får en rejäl förbättring av avtalspensionen som arbetsgivarna betalar in premier till. (Startåldern för premieinbetalningarna sänks etappvis från 25 till 22 år de kommande åren.)

Kruxet är att LO-medlemmarna får bekosta reformen genom en avräkning på löneutrymmet. Ju fler unga desto större avdrag. För lastare och mekaniker blir avräkningen 0,4 procentenheter av de ursprungliga 5,4 procenten. Flygfraktspersonalen kommer undan med 0,3 procentenheter.

I likhet med övriga LO- och Transportgrupper får flygets medlemmar ingen kompensation för de sju månader då de gamla avtalen förlängdes. Den anses inbakad i löneutrymmet – märket – som industrin och LO la fast i höstas.

I slutspurten av flygförhandlingarna begärde Transport att den första löneökningen ska betalas ut redan på majlönen, och det blev också målet för arbetsgivarna, förklarar Tommy Wreeth.

Parterna enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska jobba med arbetsmiljöfrågor och den automatisering som väntas komma över hela arbetsmarknaden. En annan arbetsgrupp ska fortsätta med översynen av själva lönesystemet.

Tidigt i avtalsrörelsen gjorde Transport och arbetsgivarna upp om att se över formalia i avtalen, spelreglerna. Förslagen som läggs kan påverka även flygavtalen.

I och med torsdagens uppgörelse är avtalsrörelsen avslutad för Transports del.

Tommy Wreeth säger:

– Det känns skönt. Det blev stökigt med pandemin och prolongeringen av avtalen. Mycket av överläggningarna har fått ske digitalt. Våra fackliga förhandlingsdelegationer har gjort ett fantastiskt jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?