Kalmar flygplats
Avtal 2021

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Precis som för andra yrkesgrupper höjs nu lönerna i två steg. Den första gäller från den 1 maj 2021 och nästa lönelyft kommer den 1 oktober 2022. Avtalet löper sedan på till den 30 september 2023.

Transports ordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth är lättad efter uppgörelsen med flygarbetsgivarna. Förbundet hade förberett konfliktvarsel, för att öka trycket på motparten.

– Nu kan vi lägga varslen i papperskorgen. Förhandlingarna gick trögt. Det var först på slutet som arbetsgivarna visade en riktig förhandlingsvilja, tycker jag.

– Vi gick in i förhandlingarna med tre huvudkrav. Vi fick igenom två av dem och det känns som en seger. Löneökningarna ska beräknas på utgående löner, inklusive personliga tillägg som är vanliga inom flyget. Arbetsgivarna gick till slut också med på LO:s låglönesatsning, det så kallade knäet.

Låglönesatsningen innebär att LO-arbetare som tjänar under 26 100 kronor får lite större procentuell lönehöjning än andra. I flyget ligger nästan alla anställda över den nivån. Men Transport ville ändå att lägstalönerna i avtalen skulle justeras upp, enligt knä-principen.

Det tredje kravet från den fackliga delegationen handlar om att växla lön mot mer ledighet. Genom att avstå från den extra semestersättningen skulle de flyganställda få fyra, fem dagar extra semesterdagar – utöver de vanliga fem veckorna.

– Det är en förändring som inte skulle kosta arbetsgivarna ett öre. Ändå blev det stenhårt nej. Och motståndet kommer från högsta ort i Svenskt Näringsliv. Där hävdar man att tjänstemännen drivit samma krav, utan att få gehör. Det handlar uppenbarligen inte om ekonomi, utan om ideologi.

– Men vi kommer inte att släppa frågan. Den är intressant på fler av våra avtalsområden. I nästa avtalsrörelse får vi driva kravet bredare. Många av våra medlemmar skulle sätta värde på mer ledighet, säger Tommy Wreeth.

Dagens uppgörelse omfattar tre olika avtal – för flygmekaniker, lastare och personal som jobbar med flygfrakt. För lastarna och mekaniker gäller att lönerna höjs i två omgångar:

  • den 1 maj 2021 med 2,87 procent.
  • och den 1 oktober 2022 med ytterligare 2,13 procent.

Flygfrakten får något mer. 2,9 procent i första vändan och 2,2 procent i den andra.

Höjningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Förklaringen är att alla LO-grupper får en rejäl förbättring av avtalspensionen som arbetsgivarna betalar in premier till. (Startåldern för premieinbetalningarna sänks etappvis från 25 till 22 år de kommande åren.)

Kruxet är att LO-medlemmarna får bekosta reformen genom en avräkning på löneutrymmet. Ju fler unga desto större avdrag. För lastare och mekaniker blir avräkningen 0,4 procentenheter av de ursprungliga 5,4 procenten. Flygfraktspersonalen kommer undan med 0,3 procentenheter.

I likhet med övriga LO- och Transportgrupper får flygets medlemmar ingen kompensation för de sju månader då de gamla avtalen förlängdes. Den anses inbakad i löneutrymmet – märket – som industrin och LO la fast i höstas.

I slutspurten av flygförhandlingarna begärde Transport att den första löneökningen ska betalas ut redan på majlönen, och det blev också målet för arbetsgivarna, förklarar Tommy Wreeth.

Parterna enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska jobba med arbetsmiljöfrågor och den automatisering som väntas komma över hela arbetsmarknaden. En annan arbetsgrupp ska fortsätta med översynen av själva lönesystemet.

Tidigt i avtalsrörelsen gjorde Transport och arbetsgivarna upp om att se över formalia i avtalen, spelreglerna. Förslagen som läggs kan påverka även flygavtalen.

I och med torsdagens uppgörelse är avtalsrörelsen avslutad för Transports del.

Tommy Wreeth säger:

– Det känns skönt. Det blev stökigt med pandemin och prolongeringen av avtalen. Mycket av överläggningarna har fått ske digitalt. Våra fackliga förhandlingsdelegationer har gjort ett fantastiskt jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Bromma kan läggas ned 2025

Flyg. Det är fullt möjligt att avveckla Bromma flygplats redan om fyra år. Det enligt utredningen som på tisdagen lämnades över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men många frågor återstår.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Transportarbetarens logga

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.