Avtal 2023

Flyget mot mer individuella löner

Flygarbetare. Transport och Svenska Flygbranschen har kommit överens om nya löner för arbetarna som går på civilflygets riksavtal. Erfarna flygarbetares grundlöner ökar med mellan 2 169 och 2 482 kronor.

Sedan mitten av september har facket och arbetsgivarna suttit i skarpa förhandlingar om ett nytt löneavtal för civilflyget. Under onsdagen den 11 oktober skrevs avtalet under.

Men resan dit är sex år lång. Tillsammans med arbetsgivarna har Transport jobbat fram en ny löneplan. Där ersätts det gamla tariffsystemet med minimilöner och potter som förhandlas lokalt på arbetsplatserna.

Lönepåslagen från den 1 oktober 2023 och den 1 oktober 2024 kommer att vara generella, men efter avtalsrörelsen 2025 kommer en viss del av löneökningarna att fördelas individuellt.

Från den 1 oktober 2023 finns två minimilöner i kollektivavtalet för flygplatsarbetare som går under riksavtalet för civilflyg. Vissa tillägg, såsom startup, har bakats in i de nya grundlönerna. De som jobbar med att packa taxfree går numera på samma avtal som lastarna.

  •  Grundlönen höjs till 26 468 kronor den 1 oktober 2023 och till 27 342 kronor den 1 oktober 2024.
  •  Grundlönen för flygarbetare med tre år i yrket höjs till 28 339 kronor den 1 oktober 2023 och till 29 274 kronor den 1 oktober 2024. Enligt Transports beräkningar motsvarar det en löneökning på mellan 8 och 9,2 procent.

Vissa färdigheter kommer fortfarande att ge ett siffersatt lönepåslag:

  • För loadmaster singelkompetens höjs tillägget till 1 093 kronor den 1 oktober 2023.
  • För loadmaster dubbelkompetens med dead load release höjs tillägget till 1770 kronor den 1 oktober 2023
  • Tilläggen för Pushback och Towing höjs med 4,1 procent 1 oktober 2023 och 3,3 procent 1 oktober 2024.

Tommy Wreeth, förbundsordförande i Transport. Vilka är vinnarna efter den här förhandlingen?

– Våra medlemmar med erfarenhet och kompetens.

Fraktflyg får 7,4 procent i löneökning

Kollektivavtalet för arbetstagare på fraktflygavtalet omfattar enbart ett företag, Cargo Center. I det nya kollektivavtalet har Transport och flygarbetsgivarna kommit överens om att lönerna höjs med 4,1 procent  från 1 oktober 2023 och 3,3 procent 2024. Löneökningarna gäller på utgående löner. Alltså den lön och de tillägg man faktiskt har, inte ”bara” det som står i kollektivavtalet.

– Det är ett mindre avtal med en hel del lokala tillägg som gynnas av höjningar på utgående lön, säger Anders Gustafsson, central flygombudsman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Schysta villkor åt alla!

Ledare. Året är snart slut och mycket har handlat om kollektivavtalsförhandlingar. Nästan alla har fått nya avtal och med det löneökningar och andra ersättningar. I de allra flesta fall har förhandlingarna avlöpt utan större gupp.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.