Tidningsbud i Ystad
Close
Tidningsbud i Ystad.
Close
Avtal 2020

Avtal klart för tidningsbuden

Tidningsbud. Ett nytt avtal är tecknat för landets tidningsbud. Lönerna höjs i två omgångar med totalt 5,4 procent. Minus ett litet avdrag för en förbättrad avtalspension.

– Arbetsgivarna var minst sagt motsträviga. Vi ville ha ett nytt arbetsmiljöavtal och en ny skrivning för det som kallas Extratid 2. Men det blev stenhårt nej, säger Magnus Thelander, central ombudsman med ansvar för tidningsbudsavtalet.

Uppgörelsen följer de andra avtal som Transport tecknat under den pågående lönerörelsen. Tidningsbuden får nu:

  • Ett 29 månader långt avtal, som löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023.
  • Den första lönehöjningen sker den 1 december 2020 och ger 2,92 procent i påslag på alla tariffer. Nästa kommer den 1 maj 2022 och fyller på med 2,31 procent till.

Precis som för övriga yrkesgrupper får buden en förbättring av avtalspensionen som företagen betalar in premier till. I dag är startåldern för inbetalningarna 25 år. Den sänks nu etappvis till 22 år.

För det får arbetstagarna en avräkning på löneutrymmet (5,4 procent) som industrin och LO la fast i höstas. Avräkningen beräknas bransch för bransch – enligt formeln ju fler unga desto större reducering.

För buden blir avräkningen mindre än för många andra grupper, bara 0,17 procentenheter. Magnus Thelander välkomnar förbättringen av pensionen, även om den främst gynnar de yngsta LO-arbetarna:

– Nästan alla har barn, barnbarn eller anhöriga som förr eller senare kommer ut i arbetslivet. För dem betyder det här en rejäl förbättring av pensionen.

Precis som för övriga LO-grupper blir buden utan kompensation för de sju månaderna som gått med förlängda, frysta, avtal. Den kompensationen anses inräknad i de 5,4 procenten.

I det nya tidningsbudsavtalet räknas tilläggen upp med samma procentsatser som lönerna.

Transport motade bort alla arbetsgivarkrav. Ett av dem var rätt för företagen att schemalägga distributörer även på söndagar. I dag medger avtalet sex dagar i veckan, måndag till lördag.

Under den gångna avtalsperioden har Transport fått många signaler om att distributionsföretagen bråkar om betalningen när buden inte hinner klart utdelningen inom den angivna arbetstiden. Enligt avtalet ska buden då ha lön enligt ”Extratid 2”. Det vill säga 1,5 gånger den vanliga timlönen.

Magnus Thelander säger:

– Arbetsgivarna ifrågasätter inte sällan budens uppgifter om övertidsarbete. Våra medlemmar tycker inte att bestämmelsen om extratiden fungerar. Vi ville ha tydligare regler, men vi fick inget gehör.

– Det, och det faktum att vi står utan en arbetsmiljöbilaga, gör att våra avdelningar kommer att lägga mer kraft på att kontrollera hur distributionsföretagen sköter arbetsmiljöarbetet.

Efter den andra löneökningen i maj 2022 kommer erfarna tidningsbud (minst tio år i yrket) att tjäna 173,36 kronor i timmen, i grundlön. Det motsvarar 30 165 kronor för heltidsjobb.

Den som jobbat minst två år hamnar på 166,69 kronor i timmen, motsvarande 29 003 kronor för heltid.

Heltid är dock ovanligt inom tidningsdistributionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Hemfärden på Kungsgatan i Mariestad från tidningsrundan för cykelbudet Jan Fleischmann. Foto (c): Jan Fleischmann

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.