Genrebild taxi i Stockholm
Avtal 2021

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Transports ordförande Tommy Wreeth är lättad:

– Taxi är en låglönebransch och förhandlingarna blev hårda. Men nu höjs förarnas löner fullt ut enligt den låglönesatsning som är en del av LO-samordningen. Det gäller både för chaufförer med månadslön, och för dem som kör på procentlön. Där höjs garantinivån med 1 399 kronor under avtalsperioden.

Taxi är Transports sorgebarn. Efter avregleringen 1990 har lönerna stagnerat och branscher präglas av överetablering. Många förare kör på rakt ackord, så kallad procentlön.

I avtalsförhandlingarna blev löneutrymmet den stora stridsfrågan. Arbetsgivarna hänvisade till pandemin som slagit hårt mot taxibranschen och ville inte betala samma ökningar som andra grupper fått i avtalsrörelsen.

Transport kontrade med att många förare redan nu har svårt att klara sig på lönen. För att sätta press på arbetsgivarna tvingades facket varsla om stridsåtgärder. Åtgärder som skulle ha löst ut nu på måndag morgon.

Varslet ledde till att medlare kopplades in och medlingsförsöken har pågått hela veckan. På fredagseftermiddagen fick parterna ett slutbud, som båda alltså accepterade.

För Transports del var det en enig förhandlingsdelegation och en enig förbundsstyrelse som ställt sig bakom överenskommelsen.

Det nya avtalet gäller från den 1 februari 2021 till den 30 juni 2023.

Lönerna höjs i två etapper.

Den första sker den 1 februari 2021 och innebär att:

  • förare som har månadslön och avlönas efter avtalets tariffer får 773 kronor mer i månaden. Höjningen gäller i alla löneklasser. Förare som har procentlön får samtidigt höjd garantilön, med 626 kronor.

Nästa lönehöjning kommer den 1 juli 2022. Den innebär att:

  • förare med månadslön får 626 kronor i lönelyft. Samtidigt höjs garantilönerna nu med 773 kronor.

Båda grupperna får alltså samma totala lönehöjning under avtalsperioden – 1 399 kronor mer i månaden. Men procentlöneförarna får vänta lite längre på den största höjningen.

– Det här var en kompromiss vi fick göra. Men jag ser det ändå som en framgång. Tidigare har garantilönerna släpat efter rejält. Det här är ett genombrott som vi ska dra fördel av under kommande avtalsrörelser, säger Tommy Wreeth.

I årets avtalsrörelse la industrin och LO fast ett lönetrymme, det så kallade märket. Det är på 5,4 procent i löneökning på 29 månader.

Fast inför avtalsrörelsen hade LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram en rejäl förbättring av den avtalspension som följer med kollektivavtalet. Startåldern då pensionspremierna börjar ticka in på den anställdes konto sänks nu etappvis från 25 till 22 år.

Kruxet är att LO-arbetarna får betala förbättringen med en liten avräkning på märket – på de 5,4 procenten. För taxiförarna är avräkningen liten, bara 0,11 procentenheter.

I LO-samordningen finns också en särskild låglönesatsning. Den innebär förenklat att alla yrkesgrupper som tjänar under 26 100 kronor i månaden ska få en lönehöjning som om de tjänat just 26 100 kronor.

Det är den satsningen som Transport tog strid för. Följden blir att chaufförerna nu får betydligt mer än 5,4 procent i lönelyft de kommande 29 månaderna.

De flesta av kollektivavtalen i Transport och andra LO-förbund löpte egentligen ut i våras. På grund av pandemin förlängdes de med sju månader.

Många medlemmar såg fram mot retroaktiv betalning. Men i den uppgörelse som industrin och LO la fast, märket, anses den kompensationen vara inbakad.

I likhet med andra yrkesgrupper blir det alltså ingen retroaktiv betalning till taxiförarna. Undantaget är februari månad. Eftersom det nya avtalet gäller från den 1 februari ska förarna ha retroaktiv höjning för denna månad.

Under avtalsförhandlingarna diskuterade parterna andra frågor. Bland annat en förlängd lönetrappa som var tänkt att ge extra påslag till förare som jobbat fyra år i yrket. Fack och arbetsgivare var också inne på att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som skulle diskutera branschens problem och framtid.

Det blev varken förlängd lönestege eller arbetsgrupp. Orsaken uppges vara besvikelse i arbetsgivarlägret över lönehöjningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ni är sämst:
    9 maj, 2022

    Hur mycket är taxiförares kollektiv avtale i månaden??
    Att ni har höjt 5% här och där hjälper mig inte att veta hur mycket en taxi chaufförslön ska vara!
    Kunde ni inte skriva vad en taxiförare ska ha i månaden istället för allt detta med 5 procent hit och 6 procent ditt? Mpste f.n ringa o h fråga runt

  2. Ibrahim Mazaheri:
    19 mars, 2022

    Den som ni har skrivit här, man ser bara här inte i verkligheten.
    Stoppa Bolt och uber från gator, ta bort jävla färdtjänst avtalet som staten letar efter billigaste taxi centralen för att skriva avtal med. Begränsa antalet taxi i alla städer enligt tätorter och behöv.
    Den kan blir bra lösning för taxi

  3. Mats Hedfors:
    4 maj, 2021

    Bra med större höjning än andra, taxilönerna släpar alldeles för mycket. Trist bara att 'alla' inklusive facket kallar det för 'löneförhöjning' (vid ren procentlön). En månad då man kommit över garantilön får man ju inte en enda krona i höjning. Får man lite garantilön är det ju bara den som höjs, dvs inte alls några 5,4% höjning av hela lönen. Mycket missvisande i alla förhandlingar osv. Förslag: Kalla det t.ex 'Höjd garantilön' i.st.f 'Löneförhöjning'.

  4. Mohammad:
    18 februari, 2021

    Underbart 🥰🥰🥰

  5. Magnus:
    15 februari, 2021

    När blir det ett separat avtal för oss som kör sjukresor och färdtjänst? Vi kör dagligen personer som av någon anledning inte kan åka med allmänna färdmedel . Personer i rullstol eller på bår. Personer som inte får lämnas av utan att någon tar emot dem. Personer som inte klarar sig själva. Ofta dementa och väldigt oroliga. Vi som kör dessa resor tar ett väldigt stort ansvar som inte alltid syns. Vi kör personer med trappklättrare och vi bär bårar, i bland i trånga utrymmen i bostäder. Varför ska vi som kör dessa resor lyda under taxiavtalet? Det är helt olika arbeten.

  6. Lars M:
    14 februari, 2021

    Förbjud provisionslön! Det hör inte hemma i ett reglerat land som Sverige. Körningar går upp ner i antal och nu i pandemi tider går det inte att leva på en provisionsbaserad lön, alla ska kunna betala sina räkningar och ha mat på bordet!

  7. Peter:
    13 februari, 2021

    Får vi nån retroaktiv höjning som det varit tal om?

    Mvh En Sjuktransport som egentligen borde tillhöra Kommunal.

  8. Douglas Hellbom taxitransportör:
    13 februari, 2021

    Alla förändringar som gör att låglöneyrken ses som ett framsteg mot tryggare ekonomi och sundare levnads standard.
    Målet måste vara att man skall överleva i alla yrken, för att undvika social misär.
    Väl kämpat :)
    Mvh
    Douglas

  9. Per eric larsson:
    13 februari, 2021

    Ett eget färdtjänstbussavtal nämns det ingenting om ?

  10. Lars Larsson:
    13 februari, 2021

    Det var bra jobbat.

  11. Jeff:
    13 februari, 2021

    Hej
    Men vart är löneökningen för 2020 dom skulle betalas ut retroaktivt. Blir det inget med den så är ju ett år försvunnet utan löneökning och då är det nya avtalet helt värdelöst enligt mig.

Lästips:

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vilken roll och vilken koll ska medlarna ha?

Ordförandeord. Vilken roll, vilken koll och vilket uppdrag har egentligen Medlingsinstitutet? Vi har på kort tid tvingats varsla på både bevakningsavtalet och taxiavtalet. Möjligen kan det också bli tuffa tag inom flygsektorn där förhandlingarna pågår för fullt.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?