Genrebild taxi i Stockholm
Avtal 2021

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Transports ordförande Tommy Wreeth är lättad:

– Taxi är en låglönebransch och förhandlingarna blev hårda. Men nu höjs förarnas löner fullt ut enligt den låglönesatsning som är en del av LO-samordningen. Det gäller både för chaufförer med månadslön, och för dem som kör på procentlön. Där höjs garantinivån med 1 399 kronor under avtalsperioden.

Taxi är Transports sorgebarn. Efter avregleringen 1990 har lönerna stagnerat och branscher präglas av överetablering. Många förare kör på rakt ackord, så kallad procentlön.

I avtalsförhandlingarna blev löneutrymmet den stora stridsfrågan. Arbetsgivarna hänvisade till pandemin som slagit hårt mot taxibranschen och ville inte betala samma ökningar som andra grupper fått i avtalsrörelsen.

Transport kontrade med att många förare redan nu har svårt att klara sig på lönen. För att sätta press på arbetsgivarna tvingades facket varsla om stridsåtgärder. Åtgärder som skulle ha löst ut nu på måndag morgon.

Varslet ledde till att medlare kopplades in och medlingsförsöken har pågått hela veckan. På fredagseftermiddagen fick parterna ett slutbud, som båda alltså accepterade.

För Transports del var det en enig förhandlingsdelegation och en enig förbundsstyrelse som ställt sig bakom överenskommelsen.

Det nya avtalet gäller från den 1 februari 2021 till den 30 juni 2023.

Lönerna höjs i två etapper.

Den första sker den 1 februari 2021 och innebär att:

  • förare som har månadslön och avlönas efter avtalets tariffer får 773 kronor mer i månaden. Höjningen gäller i alla löneklasser. Förare som har procentlön får samtidigt höjd garantilön, med 626 kronor.

Nästa lönehöjning kommer den 1 juli 2022. Den innebär att:

  • förare med månadslön får 626 kronor i lönelyft. Samtidigt höjs garantilönerna nu med 773 kronor.

Båda grupperna får alltså samma totala lönehöjning under avtalsperioden – 1 399 kronor mer i månaden. Men procentlöneförarna får vänta lite längre på den största höjningen.

– Det här var en kompromiss vi fick göra. Men jag ser det ändå som en framgång. Tidigare har garantilönerna släpat efter rejält. Det här är ett genombrott som vi ska dra fördel av under kommande avtalsrörelser, säger Tommy Wreeth.

I årets avtalsrörelse la industrin och LO fast ett lönetrymme, det så kallade märket. Det är på 5,4 procent i löneökning på 29 månader.

Fast inför avtalsrörelsen hade LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram en rejäl förbättring av den avtalspension som följer med kollektivavtalet. Startåldern då pensionspremierna börjar ticka in på den anställdes konto sänks nu etappvis från 25 till 22 år.

Kruxet är att LO-arbetarna får betala förbättringen med en liten avräkning på märket – på de 5,4 procenten. För taxiförarna är avräkningen liten, bara 0,11 procentenheter.

I LO-samordningen finns också en särskild låglönesatsning. Den innebär förenklat att alla yrkesgrupper som tjänar under 26 100 kronor i månaden ska få en lönehöjning som om de tjänat just 26 100 kronor.

Det är den satsningen som Transport tog strid för. Följden blir att chaufförerna nu får betydligt mer än 5,4 procent i lönelyft de kommande 29 månaderna.

De flesta av kollektivavtalen i Transport och andra LO-förbund löpte egentligen ut i våras. På grund av pandemin förlängdes de med sju månader.

Många medlemmar såg fram mot retroaktiv betalning. Men i den uppgörelse som industrin och LO la fast, märket, anses den kompensationen vara inbakad.

I likhet med andra yrkesgrupper blir det alltså ingen retroaktiv betalning till taxiförarna. Undantaget är februari månad. Eftersom det nya avtalet gäller från den 1 februari ska förarna ha retroaktiv höjning för denna månad.

Under avtalsförhandlingarna diskuterade parterna andra frågor. Bland annat en förlängd lönetrappa som var tänkt att ge extra påslag till förare som jobbat fyra år i yrket. Fack och arbetsgivare var också inne på att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som skulle diskutera branschens problem och framtid.

Det blev varken förlängd lönestege eller arbetsgrupp. Orsaken uppges vara besvikelse i arbetsgivarlägret över lönehöjningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ni är sämst:
    9 maj, 2022

    Hur mycket är taxiförares kollektiv avtale i månaden??
    Att ni har höjt 5% här och där hjälper mig inte att veta hur mycket en taxi chaufförslön ska vara!
    Kunde ni inte skriva vad en taxiförare ska ha i månaden istället för allt detta med 5 procent hit och 6 procent ditt? Mpste f.n ringa o h fråga runt

  2. Ibrahim Mazaheri:
    19 mars, 2022

    Den som ni har skrivit här, man ser bara här inte i verkligheten.
    Stoppa Bolt och uber från gator, ta bort jävla färdtjänst avtalet som staten letar efter billigaste taxi centralen för att skriva avtal med. Begränsa antalet taxi i alla städer enligt tätorter och behöv.
    Den kan blir bra lösning för taxi

  3. Mats Hedfors:
    4 maj, 2021

    Bra med större höjning än andra, taxilönerna släpar alldeles för mycket. Trist bara att 'alla' inklusive facket kallar det för 'löneförhöjning' (vid ren procentlön). En månad då man kommit över garantilön får man ju inte en enda krona i höjning. Får man lite garantilön är det ju bara den som höjs, dvs inte alls några 5,4% höjning av hela lönen. Mycket missvisande i alla förhandlingar osv. Förslag: Kalla det t.ex 'Höjd garantilön' i.st.f 'Löneförhöjning'.

  4. Mohammad:
    18 februari, 2021

    Underbart 🥰🥰🥰

  5. Magnus:
    15 februari, 2021

    När blir det ett separat avtal för oss som kör sjukresor och färdtjänst? Vi kör dagligen personer som av någon anledning inte kan åka med allmänna färdmedel . Personer i rullstol eller på bår. Personer som inte får lämnas av utan att någon tar emot dem. Personer som inte klarar sig själva. Ofta dementa och väldigt oroliga. Vi som kör dessa resor tar ett väldigt stort ansvar som inte alltid syns. Vi kör personer med trappklättrare och vi bär bårar, i bland i trånga utrymmen i bostäder. Varför ska vi som kör dessa resor lyda under taxiavtalet? Det är helt olika arbeten.

  6. Lars M:
    14 februari, 2021

    Förbjud provisionslön! Det hör inte hemma i ett reglerat land som Sverige. Körningar går upp ner i antal och nu i pandemi tider går det inte att leva på en provisionsbaserad lön, alla ska kunna betala sina räkningar och ha mat på bordet!

  7. Peter:
    13 februari, 2021

    Får vi nån retroaktiv höjning som det varit tal om?

    Mvh En Sjuktransport som egentligen borde tillhöra Kommunal.

  8. Douglas Hellbom taxitransportör:
    13 februari, 2021

    Alla förändringar som gör att låglöneyrken ses som ett framsteg mot tryggare ekonomi och sundare levnads standard.
    Målet måste vara att man skall överleva i alla yrken, för att undvika social misär.
    Väl kämpat :)
    Mvh
    Douglas

  9. Per eric larsson:
    13 februari, 2021

    Ett eget färdtjänstbussavtal nämns det ingenting om ?

  10. Lars Larsson:
    13 februari, 2021

    Det var bra jobbat.

  11. Jeff:
    13 februari, 2021

    Hej
    Men vart är löneökningen för 2020 dom skulle betalas ut retroaktivt. Blir det inget med den så är ju ett år försvunnet utan löneökning och då är det nya avtalet helt värdelöst enligt mig.

Lästips:

Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Seg start i förhandlingar om nytt Miljöarbetareavtal

Miljöarbetare. Transports förhandlingsdelegation för miljöarbetareavtalet har under två intensiva dagar förhandlat med motparten Biltrafikens arbetsgivareförbund om ett nytt kollektivavtal.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.