Avtal klart för taxiförare
Taxiavtalet. Okej lönehöjning och nytt, högre lönesteg vid minst sex års erfarenhet – Transport har kommit överens med arbetsgivarna om nytt kollektivavtal för taxichaufförer och färdtjänstförare.

– Man kan säga att det slutade med 1–0 till oss. Vi hade självklart önskat mer, men i pengar är det inte så tokigt. Det viktiga är att medlemmarna är nöjda, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
På den sista avsatta förhandlingsdagen, torsdagen den 28 augusti, nådde Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) en överenskommelse.
Parterna har nu tecknat ett nytt, tvåårigt kollektivavtal för omkring 15 000 anställda taxiförare. Det efter intensiva – och bitvis hårda – förhandlingar mellan Transport och BA.

– Vi fick igenom ”sexåringen”, det högst prioriterade krav som togs fram på avtalsrådet i våras, säger Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiföraravtalet.
Sett till lön innebär det nya avtalet höjningar mellan 805 kronor och 1 087 kronor beroende på antal år i yrket. Det andra avtalsåret ligger motsvarande höjning mellan 600 kronor och 1 020 kronor.
Det betyder att med minst sex års yrkeserfarenhet kommer lönen för chaufförer med månadslön att hamna över 30 000 kronor; på 30 191 kronor år två – fortfarande lågt för en grupp yrkesförare med stort ansvar för persontransporter, till övervägande del förare som kör servicetrafik som skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor. Men ändå en symbolisk lönegräns, enligt Transports förhandlare.
För taxiförare med procentlön höjs garantilönen enligt samma procentsats som för förare med månadslön, en löneökning i nivå med märket; industrifackens normerande lönehöjning. För taxiförare utgör garantilönen ett slags grundtrygghet om det är dåligt med körningar.
År ett höjs garantilönen med 793 kronor och avtalsår två med 700 kronor.
Konfliktfritt på sluttampen
I fackets delegation uttryckte flera förvåning över att det till slut gått så pass konfliktfritt att komma fram till en överenskommelse.
”Ibland går det fort i hockey” som en av ledamöterna i delegationen uttryckte det. En annan talade om ”lite känsla av tomhet, trots allt”, men i delegationen i stort fanns ändå ett uttryck av att det var ett avtal att kunna ta hem utan att be om ursäkt.
Och till skillnad från i föregående avtalsrörelse behövde Transport inte varsla om stridsåtgärder.
Fackets förhandlare framhåller också sådant som de lyckades mota. Ett var arbetsgivarens önskan om att skriva in generella rastavdrag i avtalet. Något som de i delegationen minst sagt uttryckte skepsis mot att trafikföretagen skulle klara att göra så att det skulle fungera i praktiken.
Något annat som Transports förhandlare stoppade – med en enig delegation bakom sig – var förslaget om att beredskapstjänst, eller så kallad passning.
Till skillnad från i andra avtal, både hos Transport – som i bärgningsavtalet – och till exempel inom sjukvården, hade Biltrafikens Arbetsgivareförbund en idé om jour för taxiförare som beredskap. Det skulle betyda att rycka ut för 21 kronor i timmen vardagar, något mer helger. Eller att jouren kunde kopplas på, med två timmar, i slutet av ett pass. ”Som ett förtäckt försök till övertid utan ersättning” som en i förhandlingsdelegationen uttryckte det.
Start för delpension
Något mer som Transport lyckades få in i taxiföraravtalet är en start för avsättning till delpension, för möjligheten att kunna gå ned i arbetstid i slutet av arbetslivet.
Det har tidigare gjorts i flera av de avtal om förbundet tidigare tecknat i årets avtalsrörelse, bland annat för lastbilschaufförer, terminalarbetare och miljöarbetare.
Från taxiföraravtalets andra år, 2026, görs en avsättning på 0,1 procent av löneutrymmet till delpension.
Årets avtalsrörelse är den första då Transport enbart förhandlade för förare inom taxi och inte som tidigare även för växeltelefonister. Den senare gruppen inom taxi organiseras nu av Unionen.
BA: Tuffa fackliga krav
Även arbetsgivarparten är nöjd med att lyckats komma fram till ett nytt taxiavtal.
– Vi hade gärna sett en större flexibilitet i avtalet, men har även mött tuffa fackliga krav. Efter konstruktiva förhandlingar har vi hittat en balanserad överenskommelse inom samma kostnadsram som övriga avtal på arbetsmarknaden i enlighet med märket, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund, i ett pressmeddelande.
BA:s förhandlingschef framhåller också att taxiföretagen fyller en central roll i samhället och möjliggör ”allt från färdtjänst till resor hem från nyårsfesten”.
Och samtidigt, att taxi i dag är en ekonomiskt utsatt bransch med tuff konkurrens från nya aktörer utan kollektivavtal.
Just taxibranschens framtid, och utsatthet, var något som diskuterades i fackets förhandlingsdelegation flera gånger under förhandlingsdagarna – med önskan att delegationen från arbetsgivarsidan också hade velat tala om förhållandena.