Close
Diskussion i delegationen för taxiföraravtalet – nytt kollektivavtal klart innan det gamla gick ut sista augusti.
Close
Avtal 2025

Avtal klart för taxiförare

Taxiavtalet. Okej lönehöjning och nytt, högre lönesteg vid minst sex års erfarenhet – Transport har kommit överens med arbetsgivarna om nytt kollektivavtal för taxichaufförer och färdtjänstförare.

Tommy Wreeth Foto: Martin Hörner Kloo

– Man kan säga att det slutade med 1–0 till oss. Vi hade självklart önskat mer, men i pengar är det inte så tokigt. Det viktiga är att medlemmarna är nöjda, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

På den sista avsatta förhandlingsdagen, torsdagen den 28 augusti, nådde Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) en överenskommelse.

Parterna har nu tecknat ett nytt, tvåårigt kollektivavtal för omkring 15 000 anställda taxiförare. Det efter intensiva – och bitvis hårda – förhandlingar mellan Transport och BA.

Centrala taxiombudsmannen Anna Erixon på Transports förbundskansli.
Ombudsman Anna Erixon. Foto: Justina Öster

– Vi fick igenom ”sexåringen”, det högst prioriterade krav som togs fram på avtalsrådet i våras, säger Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiföraravtalet.

Sett till lön innebär det nya avtalet höjningar mellan 805 kronor och 1 087 kronor beroende på antal år i yrket. Det andra avtalsåret ligger motsvarande höjning mellan 600 kronor och 1 020 kronor.

Det betyder att med minst sex års yrkeserfarenhet kommer lönen för chaufförer med månadslön att hamna över 30 000 kronor; på 30 191 kronor år två – fortfarande lågt för en grupp yrkesförare med stort ansvar för persontransporter, till övervägande del förare som kör servicetrafik som skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor. Men ändå en symbolisk lönegräns, enligt Transports förhandlare.

För taxiförare med procentlön höjs garantilönen enligt samma procentsats som för förare med månadslön, en löneökning i nivå med märket; industrifackens normerande lönehöjning. För taxiförare utgör garantilönen ett slags grundtrygghet om det är dåligt med körningar.

År ett höjs garantilönen med 793 kronor och avtalsår två med 700 kronor.

Konfliktfritt på sluttampen

I fackets delegation uttryckte flera förvåning över att det till slut gått så pass konfliktfritt att komma fram till en överenskommelse.

”Ibland går det fort i hockey” som en av ledamöterna i delegationen uttryckte det. En annan talade om ”lite känsla av tomhet, trots allt”, men i delegationen i stort fanns ändå ett uttryck av att det var ett avtal att kunna ta hem utan att be om ursäkt.

Och till skillnad från i föregående avtalsrörelse behövde Transport inte varsla om stridsåtgärder.

Fackets förhandlare framhåller också sådant som de lyckades mota. Ett var arbetsgivarens önskan om att skriva in generella rastavdrag i avtalet. Något som de i delegationen minst sagt uttryckte skepsis mot att trafikföretagen skulle klara att göra så att det skulle fungera i praktiken.

Något annat som Transports förhandlare stoppade – med en enig delegation bakom sig – var förslaget om att beredskapstjänst, eller så kallad passning.

Till skillnad från i andra avtal, både hos Transport – som i bärgningsavtalet – och till exempel inom sjukvården, hade Biltrafikens Arbetsgivareförbund en idé om jour för taxiförare som beredskap. Det skulle betyda att rycka ut för 21 kronor i timmen vardagar, något mer helger. Eller att jouren kunde kopplas på, med två timmar, i slutet av ett pass.  ”Som ett förtäckt försök till övertid utan ersättning” som en i förhandlingsdelegationen uttryckte det.

Start för delpension

Något mer som Transport lyckades få in i taxiföraravtalet är en start för avsättning till delpension, för möjligheten att kunna gå ned i arbetstid i slutet av arbetslivet.

Det har tidigare gjorts i flera av de avtal om förbundet tidigare tecknat i årets avtalsrörelse, bland annat för lastbilschaufförer, terminalarbetare och miljöarbetare.

Från taxiföraravtalets andra år, 2026, görs en avsättning på 0,1 procent av löneutrymmet till delpension.

Årets avtalsrörelse är den första då Transport enbart förhandlade för förare inom taxi och inte som tidigare även för växeltelefonister. Den senare gruppen inom taxi organiseras nu av Unionen.

BA: Tuffa fackliga krav

Även arbetsgivarparten är nöjd med att lyckats komma fram till ett nytt taxiavtal.

– Vi hade gärna sett en större flexibilitet i avtalet, men har även mött tuffa fackliga krav. Efter konstruktiva förhandlingar har vi hittat en balanserad överenskommelse inom samma kostnadsram som övriga avtal på arbetsmarknaden i enlighet med märket, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund, i ett pressmeddelande.

BA:s förhandlingschef framhåller också att taxiföretagen fyller en central roll i samhället och möjliggör ”allt från färdtjänst till resor hem från nyårsfesten”.

Och samtidigt, att taxi i dag är en ekonomiskt utsatt bransch med tuff konkurrens från nya aktörer utan kollektivavtal.

Just taxibranschens framtid, och utsatthet, var något som diskuterades i fackets förhandlingsdelegation flera gånger under förhandlingsdagarna – med önskan att delegationen från arbetsgivarsidan också hade velat tala om förhållandena.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. mohamed:
    1 december, 2025

    dem borde få mer än 30000 kr per månad

  2. Masoud Mohammadzadeh:
    2 september, 2025

    Hej
    Jag undrar hur mycket blir lönen för timanställda i det nya avtalet
    Mvh MA

  3. Lilly Hallberg:
    8 september, 2025

    Hej!
    Det bästa du kan göra är att kontakta den Transportavdelningen du hör till för att få korrekt svar på frågor som rör avtal. Är du osäker på vilken avdelning du hör till kan du söka på förbundets hemsida med postnummer: https://avd.transport.se/
    Ett alternativ är att ringa Transport På Direkten, där kunniga på förbundet svarar på frågor som rör just lön, arbetsmiljö och andra fackliga frågor: 010-4803000. Vi journalister på tidningen kan bara svara på sådant som rör det som står i publicerade artiklar. /Vänliga hälsningar Lilly Hallberg, reporter

  4. Pär Höat:
    29 augusti, 2025

    Det går frammåt. Nästa steg är 10-åringen kanske?

    Vad ligger OB ersättningarna på i avtalet? Vore intressant.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.