Ledare

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

När jag skriver det här är det nära på upplopp i julhandeln. Många av oss handlar julklappar till familj och vänner. Jag skulle vilja ta ett ögonblick och reflektera över detta. Med Black Friday, i slutet av november, som startskott drog vi i gång en kampanj som heter Fri frakt till ett högt pris. Tillsammans med Handels och Seko har vi tagit fram en rapport om e-handeln och de villkor som gäller där.

För vår del är budbilstrafiken i fokus i rapporten, men vi organiserar även en hel del terminal- och lagerarbetare som även de berörs av detta fenomen. Vi har haft seminarium och debattartiklar ute. Vi har annonserat både i press och på andra ställen. Rapporten har uppmärksammats en hel del och kampanjen kommer rulla åtminstone julhandeln ut.

QR-kodJag vill uppmana er att ta en minut och reflektera när ni klickar i fraktalternativ till julklappen ni beställer. Behöver du verkligen ha den hem till dörren? Räcker det inte till ditt utlämningsställe? När frakten är gratis är det ofta ett företag utan kollektivavtal och med usla villkor för chaufförerna som transporterar varan åt dig. Jag kan inte nog understryka, välj ett företag med kollektivavtal. Då är sannolikheten störst att du får en schyst transport. Skanna QR-koden här intill så kommer du till vår kampanjsida där du kan läsa mer.

Det känns bra att kunna redovisa ett gott samarbete mellan oss och ett par andra LO-förbund på ett så viktigt område som e-handeln. Plattformsföretagen är vanliga företag och ska bete sig som sådana och sluta försöka framhålla sig som något annat. De ska vara en del av den svenska modellen, och ta samma ansvar som alla andra företag. Det finns ingen gräddfil för företag i Sverige. Med det går jag över till att berätta lite om mina intryck från LO-kongressen som hölls i månadsskiftet.

Denna LO-kongress måste anses märklig och annorlunda, ur flera olika aspekter, inte minst för att det var del två på en redan påbörjad kongress där både valen och LAS-frågan redan var hanterade. Utöver detta måste jag säga att det kändes som en märklig mix, av avslaget och uppgjort på förhand i många frågor. Avslaget utifrån att de viktiga valen och LAS-frågan redan hanterats på en digital kongress samt att många av motionerna skrevs för cirka ett och ett halvt år sedan.

Uppgjort på förhand utifrån att de två största förbunden, Kommunal och IF Metall, verkade oerhört sampratade i många frågor. Ska det vara så här framöver så kan vi övriga tolv förbund delta halva kongressen och påverka de frågor där de stora drakarna inte är överens. Sedan kan vi lika gärna göra annat viktigare arbete för våra förbundsmedlemmar, och drakarna kan skicka ut ett informationsblad om att ”så här blev det, bara att gilla läget”.

Möjligen är jag som örebroare och Tony Rickardson-fan lite gnällig och bitter, men eftersmaken är ju vad den är tyvärr. Jag är dock mycket nöjd med mitt eget förbunds protestaktion mot huvudavtalet vid incheckningen för kongressombuden samt vår delegations tappra arbete på plats.

Med dessa ord vill jag önska er alla ett gott nytt år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Papporna, sönerna, våldet

Segregation. Valrörelsen är tack och lov över. Ett slags mästerskap i floskler från högern och med idéer som ingen någonsin kommer, eller ens vill, genomföra. Mycket handlade om ”Orten” alltså de ”särskilt utsatta” områdena i Sverige. För dem förespråkade de blåbruna partierna alltifrån språktester för tvååringar till militära insatser mot gängbrottsligheten.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Är vallöften önskningar?

Ledare. En regering är bildad och vallöftena från den blåbruna högerregeringen bryts ett efter ett. Det som sas innan valet gäller visst inte efter. Eller hur var det Liberalernas partiledare Johan Pehrson sa? Verkligheten gör det också svårt att hålla vallöften. Med andra ord var det planerade lögner från Jimmie Åkessons nya polare.

Min mammas mat

Krönika. När jag var barn bodde jag och min tyska mamma i en liten by där alla, utom mamma, var ”inrikes födda”. Vi var annorlunda. Mamma bakade tyskt surdegsbröd och vanliga pålägg på smörgåsen var smör, Teewurst och skinka från Schwarzwald. De kvällar hon inte jobbade åt vi Abendbrot.

Arbetarna har halkat efter

Ledare. Apropå vår artikel ”Så mycket mindre är din lön värd”. Jag kan inte förstå varför avtalen förlängdes med sju månader under corona men att hyresförhandlingarna ändå gick bra att hålla.

Gör om, gör rätt Värmlandstrafik!

Debatt. Grattis Värmlandstrafik! Återigen har ni gjort en misslyckad upphandling, precis som förra gången ni upphandlade servicetrafiken i länet. Och hur slutade det? Jo, man fick bryta kontraktet med den ”seriöse” åkaren AB Trendtaxi efter att de mist sitt trafiktillstånd.

Det är inte bara årstiden som är mörk

Ordförandeord. Kamrater, nu är det dags att kavla upp ärmarna och ta den fackliga kampen. När jag skriver det här är förbundet mitt emellan två stora sammandragningar med avtalsråden för våra största avtal.

Lönerna i taxi – en ren katastrof!

Debatt. Taxibranschen står i dag inför en tuff utmaning, att säkerställa det akuta personalbehovet här och nu samt göra yrket attraktivt för framtiden.

Våra villkor är inte till salu!

Debatt. Vi i Transport kan inte acceptera att vår arbetsmiljö eller våra arbetsvillkor är den del som nedprioriteras i jakten på att gå med vinst. Detta är tyvärr en del av att lägsta pris har fått högsta prioritet i de flesta upphandlingar.

Vi är alla människor

Debatt. För inte så länge sen så råkade ett matbud ut för att personer kastade sten på hen vid Triangeln i Malmö och matbudet fick uppsöka sjukhus för sina skador. När vi träffar matbud i Malmö så berättar de att hot, våld, rån och kränkningar från allmänheten blivit en del av deras arbetsvardag.