Debatt

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Det går inte att blunda för hur arbetsgivare utnyttjar dessa chaufförer. Oseriösa företag och kringgår lagar och tvingar svenska åkerier att konkurrera på orättvisa villkor. Dessutom vet vi att den osunda konkurrensen riskerar att öppna dörren för  kriminella nätverk som profiterar på människors utsatthet.

Förra mandatperioden var jag som gruppledare i transportutskottet med och drev igenom det så kallade vägpaketet i Europaparlamentet. Den lagstiftning som innebär att den som kör transporter i ett annat EU-land ska göra det under landets villkor.

Med andra ord, svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar.

Att lagarna finns på plats är ett första steg, men utan ordentliga kontroller gör den inte tillräcklig nytta. Sverige ligger idag efter när det gäller att följa upp och se till att utländska chaufförer faktiskt arbetar under svenska villkor på våra vägar. Det krävs effektivare kontroller och från EU måste man ställa hårdare krav på medlemsstaterna. Situationen där chaufförer utnyttjas måste få ett slut.

Vi behöver se till att de nya reglerna efterlevs och att kontrollerna längs de svenska vägarna blir fler. Samtidigt behöver vi se till att de EU-regler som fortfarande förenklar och i vissa fall till och med uppmuntrar oseriösa och kriminella arbetsgivare förkastas.

Därför presenterade vi socialdemokrater inför EU-valet i juni till ett antal krav för att sätta stopp för skitföretagandet och utnyttjandet av arbetskraft. Ett centralt löfte var att begränsa långa underleverantörsled och att alltid hålla huvudentreprenören ansvarig för arbetsmiljön, oavsett hur många led som är inblandade.

Direkt efter valet mobiliserade jag mina partikollegor från övriga Europa och gjorde att våra krav omvandlades till min partigrupps huvudprioriteringar när det nu är dags att ställa krav på den nya EU-kommissionen.

Att ställa krav på kommissionen räcker dock inte. Om inte tillräckliga åtgärder presenteras av EU-kommissionen kommer jag själv tillsammans med min politiska grupp ta initiativ till lagstiftning i Europaparlamentet. Men det kommer inte gå utan stöd från er svenska transportarbetare.Därför är jag mycket tacksam över den demonstration som nyligen hölls utanför Europaparlamentet i Strasbourg. Hundratals transportarbetare från runtom i Europa samlades tillsammans med kollegor från bygg- och livsmedelsbranschen för att protestera mot de långa kedjorna av underentreprenörer som gör det möjligt för oseriösa företag att undkomma ansvar.

Budskapet vid demonstrationen var tydligt och nu gäller det att hålla i: Kontrollerna längs våra vägar måste bli fler och skarpare, och de EU-regler som idag gynnar kriminella företag måste skrotas. Det handlar om att rensa upp i den röta som letat sig in i allt fler svenska branscher. Bara genom kraftfulla åtgärder kan vi säkerställa att seriösa åkerier kan konkurrera på rättvisa och sunda villkor – och sätta stopp för de företag som livnär sig på att utnyttja människor på svenska vägar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Joakim Borg. Foto: Privat

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

S-kongressen
väggklocka

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Böcker. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Pengar. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Ta hand om varandra i sommar

Ledare. Midsommar. Dans runt blomsterprydd stång. Små grodorna och Vi äro musikanter. In och ut med maten allt efter hur vädergudarna behagar uppföra sig. Eller tillhör du gruppen som måste jobba midsommarhelgen?

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.