Close
En av Brings släpvagnar med dubbelplan. Här har den bakre högra låsklacken inte fungerat.
Close

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

– Vi beordrades att gå in och lasta, trots att mellanplanet var osäkrat och bara hängde i vajrarna. Det var fruktansvärt obehagligt, säger en chaufför.

Matjätten Ica har i många år haft ett transportsystem där burar med livsmedel fraktas i två våningar på lastbilar och släp. Det övre planet lastas först och hissas sedan upp och ska säkras genom särskilda låsklackar.

Tommy Nordberghs åkeri kör för Ica – med dubbeldäckare. Där har arbetsmiljön och säkerheten blivit en stridsfråga mellan fack och arbetsgivare.

Tvisten startade sedan det kommit fram att chaufförer tvingats jobba under låg takhöjd. Och i vissa fall under lastplan som inte säkrats på rätt sätt.

Nu larmar anställda som kör eller har kört Ica-gods på Bring Frigo i Helsingborg om samma problem. Tre Bring-trailrar som är omkring tio år gamla har dubbla lastplan.

– De här släpvagnarna är så illa skötta att de är rena dödsfällorna, säger en förare som inte vill framträda med namn.

Chauffören och en kollega som också jobbat flera år på Bring beskriver detaljerat en mängd tillfällen när låssystemet havererat. Ibland är det klackarna som strulat, andra gånger är det varningslamporna som varit ur funktion. Bak i trailrarna sitter fyra lampor som ska indikera att låsklackarna sitter i rätt läge.

– Är lamporna svarta vet du inte om lastplanet är säkrat. Man får försöka lyssna och höra när klackarna klickar i, säger en förare.

En tredje förare berättar hur han brukar gå in under det osäkrade lastplanet och knacka på låsmekanismen med något verktyg, för att om möjligt få fart på det lufttrycksdrivna systemet.

Flera förare uppger att de många gånger jobbat under lastplan som inte kunnat säkras – och som bara hängt i de vajrarna som används för att höja och sänka våningsplanen.

En kollega berättar om en allvarlig incident på Icas lager i Kungälv. En kvinnlig chaufför skulle sänka det fullastade mellangolvet när vajrarna brast.

– Som tur var stod föraren på lastbryggan när alltihop dråsade ner, säger han.

Chauffören som berättar har själv varit med om att dubbelplanet fått eget liv. Vid ett tillfälle när han trodde att det var låst och säkrat började det åka, trots att ingen rörde manöverdosan.

– I princip är det dagliga problem med tekniken. Varje arbetspass är det någon som riskerar sitt liv. Släpen skickas till verkstad, dagen efter är det samma problem igen. Det allvarligaste är att chaufförerna som kör inte får ordentliga instruktioner eller utbildning.

De kritiska förarna på Bring uppger att vajersystemet som används för att manövrera det rörliga mellanplanet i praktiken består av en enda lång vajer kopplad till en motor. En vajer som sedan är fäst i plattans fyra hörn.

Går vajern av på ett ställe, faller allt ner. Anser förarna. Det tillbakavisas av en tillverkare som hävdar att mellanplanet hänger i fyra separata vajrar. Som tål sju ton stycket.

Tillverkaren uppger också att instruktionen som kunderna får är att ingen ska gå in under ett lastplan som inte kunnat säkras med låsklackarna.

Brings dubbeldäckartrailrar har höj- och sänkbart yttertak. Det gör att chaufförerna i stort sett kan arbeta i upprätt ställning.

Så är det inte på Tommy Nordberghs åkeri Mariestad. Där är det flera skåp som har fasta tak. Det gör att ståhöjden bara blir 160 centimeter på ”undervåningen”.

För att slippa jobba med böjd rygg och nacke valde en del anställda att pressa upp mellanplanet så mycket det gick – för att vinna höjd och skona kroppen.

Resultatet blev att låsklackarna sattes ur spel.

När Transport fick kännedom om detta lade det regionala skyddsombudet Johan Nyman ett skyddsstopp. Företaget har efter det gått ut med nya instruktioner.

Instruktioner som Transport menar är omöjliga att följa. Nästa vecka ska fack och arbetsgivare ha nya förhandlingar.

Bring har svarat på Transportarbetarens frågor via mejl. Företagets presschef John Eckhoff skriver så här:

”Bring Frigo ser mycket allvarligt på de uppgifter som tas upp i artikeln och vi säkerställer nu efterlevnaden av våra gällande rutiner och processer. Hos oss ska ingen behöva skada sig på jobbet. Våra medarbetares säkerhet ligger alltid högst på agendan.”

Tidningen mejlade dessutom följande frågor till Ica och fick svar, skriftligt, från koncernens logistikdirektör Magnus Stadig:

Frågor:

• Det är nu chaufförer på två olika åkerier som berättar om problem kring arbete med lastbilar/trailrar med dubbelplan. Ekipage som fraktar Ica-gods.

– Hur många dubbelplansekipage rullar för Ica i Sverige?

• På Bring Frigo uppger förare att tre trailrar är slitna och att låsklackarna som ska säkra det upphissade mellanplanet ofta krånglar. Det gör att förarna jobbar under tonvis med gods som bara hänger i vajrar.

– Känner Ica till bristerna?

– Vad har Ica gjort åt dem?

– Vad kommer Ica att vidta för åtgärder nu?

• På Tommy Nordberghs åkeri måste chaufförer jobba under lastplan som bara kan hissas upp till 160 centimeters höjd. Förarna tvingas jobba med böjd kropp.

– Är det okej, anser Ica?

• Det har lett till att chaufförer ibland pressar upp mellanplanet, så att höjden blir lite bättre. Då sätts låssystemet ur spel, enligt uppgift.

– Vad säger Ica om det?

• Har Ica några egna säkerhetsrutiner/regler för arbete under upphissade lastplan?

• Vad ska förare/lagerarbetare göra om dubbelplanet inte går att säkra?

Magnus Stadig svarar:

”Utan alla duktiga medarbetare inom logistik, fungerar inte vår verksamhet. Vi jobbar mycket med säkerhetsfrågorna och alla som jobbar inom ICA ska kunna känna sig trygga på jobbet, oavsett om man är anställd av ICA eller av något företag vi samarbetar med. Vi ställer tydliga krav på våra transportörer att följa gällande lagar och regler i våra avtal, och utför även stickprovskontroller och revisioner för att säkerställa att de följs. Det är transportören som bär ansvaret för att följa säkerhetsföreskrifterna. Situationen som beskrivs av chaufförerna ser vi allvarligt på. Vi har initierat en kontakt med transportören i fråga för att få deras bild av situationen och kommer följa upp och se hur vi går vidare med frågan.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonym:
    28 oktober, 2019

    Fast mötet med skydsombyd på både transport och åkeriet körs det fortförande med samma ekipage bevis finns.. (bild)

  2. Anonym:
    9 oktober, 2019

    Lättare sagt än gjort men angående dena artikel så det handlar om mer än så åkerier är medveten om riskerna tvinga chaufförerna sätta en pall som skud om planen drosar när... Facket är medveten om detta men skiter i o ta i saken på alvar...
    Har varit i kontakt men högsta skyddsombud på Ica i hbg...
    Inget händer va e frågan om e de bara till att skicka chaufför på jobb och önska lycka till (hoppas inget händer idag)....

  3. Tanase Alexandru:
    8 oktober, 2019

    Yes forbid it , it is dangerous . Life is more important than goods

  4. Vanlig Chaufför.:
    5 oktober, 2019

    Kört dubbedäckare i 10 år åt ica.

    Det är ju dock som så att förr eller senare går något sönder och man "tvingas" att lasta med ex. kärvande låsklackar som man själv får trycka ut exempelvis tills det tas in på lagning.

    Som Anställd och ej åkeriägare som den andra som kommenterat här är det ju ej lätt att styra vilka som ska köra ekipaget eller att den ska servas 1 gång per år som han säger. Skiten ska bara rulla.
    Och scheman är pressade så man byter i farten så nästa gubbe ska hinna till ica för att lasta nästa lass. Vet inte hur många gånger jag stött på chaufförer på icas olika centrallager som säger sig inte ha en aning hur släpet fungerar och man får hjälpa dom hissa planen!

    Otroligt dåligt skött av alla parter, dels av ica som skickar över ansvaret helt på åkerierna, åkerierna som mer eller mindre säger KÖR det är ingen fara. När släpen besiktigas kollas exempelvis inte skicket på vajrar m.m = Ingen har ansvar för byggnationen, utan det landar ju givetvis längst ned i ledet att det är chauffören som ska ha ansvaret.

    EJ försvarsbart, hade något liknande funnits på en normal arbetsplats (Ej inom transport) hade det blivit ramaskri.

    Men som vanligt ska ju någon behöva dö innan det händer någonting, tyvärr :)

  5. Chauffören norröver:
    5 oktober, 2019

    Vi har samma problem norröver som utgår ifrån Borlänges Ica terminal. Där vi har lossning ställen där vi inte kan hissa upp riktigt så planet/planen måste hänga i vajer. För några v så brast en vajer.

  6. Bengt Sandh:
    5 oktober, 2019

    Det är bra att det skrivs om det här. Det är bara att någon tar till sig det här. Och att felen rättas till.🇸🇪🇸🇪

  7. Ola:
    5 oktober, 2019

    Det här problemet har funnits sedan 90 talet då ICA började med tvåvåningsekipage och hade egna fordon. Det var bara att köra eller byta jobb.
    //fd ICAchaufför

  8. Fd Åkaren:
    3 oktober, 2019

    Jag har själv ägt och kört ett dubbeldäckarsläp för ICA. Det fungerade bra men det kräver att man minst en gång per år lämnar in det på en ordentlig service hos någon som kan det riktigt, helst tillverkaren. Vajrar behöver justeras så mellan planen lyfter jämnt. Linhjul och lager, slangar och lås behöver ses över. Dom här släpen ska man veta hur man ska använda och vara försiktig med, då fungerar dom bra. Det ska inte bytas chaufförer hela tiden.

Lästips:

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.