Avarn security kan polisanmälas för parkeringsfusk
Bevakning.
Avarn security har dubbelfakturerat och tidrapporterat fel om parkeringsövervakningen i delar av Stockholms stad. Nu kräver trafikkontoret tillbaka pengarna och utfärdar viten för parkeringsbevakning som inte har utförts.
Detta framgår i ett pressmeddelande från Stockholms stad. Där står också att staden kommer att polisanmäla säkerhetsbolaget Avarn och tillsätta en intern utredning ”för att få veta hur stort problemet har varit och för att kräva tillbaka det som utbetalats felaktigt”. Till Transportarbetaren säger trafikkontorets avdelningschef Anna Green att staden kommer att ta ställning till om man ska göra en polisanmälan eller inte när den fördjupade utredningen är klar.
Dubbelfaktureringen upptäcktes i början av sommaren och Avarn svarade med att omedelbart stänga av tre ansvariga chefer och tillsätta en egen utredning. Felen handlar om att både Trafikkontoret och kommunens parkeringsbolag Stockholm Parkering har fått fakturor för samma arbetstimmar. Avarn security har också begärt betalning för arbetspass där parkeringsvakter inte utfört något arbete.
Avarn svarar i ett pressmeddelande att företaget kommer att betala tillbaka för den felaktiga faktureringen, liksom vite. Bolagets egna kontroller har hittills uppdagat fel i fakturor för 948 timmar sedan maj 2024.
– Det här är väldigt allvarligt och det skadar förtroendet för oss, säger hr-direktör Jennie Sörman. Hon tillägger:
– Agerandet verkar inte ha lett till någon ekonomisk vinning för de inblandade. I stället tycks det ha varit ett sätt för chefer att försöka komma undan sina problem med att bemanna olika arbetspass.
Jörgen Öhman är ordförande i Transportklubben på Avarn i Stockholm.
– Vår farhåga var att ingen skulle ta hand om parkeringsvakterna när tre chefer blivit avstängda, men det har ledningen löst med andra tjänstemän som hoppar in tillfälligt. Ett par p-vakter har hört av sig till andra förtroendevalda och varit lite oroliga att staden ska häva avtalet, men i deras pressmeddelande står det att de oegentligheter som upptäckts inte ”i dagsläget” är grund för det, säger han.
Öhman uppskattar att cirka 200 p-vakter arbetar i de berörda områdena och att facket därför funderar mest på avtalet. Ett hävande kan leda till arbetsbrist och att ett annat bolag tar över.
– Här tycks det vara chefsledet som ställt till det och nu verkar det inte finnas anledning till oro bland parkeringsvakterna. Men det är viktigt att arbetsledningen är tydlig och går ut med rätt info för att motverka felaktig ryktesspridning, säger Jörgen Öhman.
Integritet.
Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.
Åkeri.
Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.
Insamling.
Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.
Miljöarbete.
I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.
Transport.
Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
Juridik.
Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).
Hamn.
Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".
Servicetrafik.
Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.
Vätgas.
I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.
Tidningsbud.
Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.
Fyg.
I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.
Arbetsmiljö.
För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.
Utbildning.
På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.
Arbetsmiljö.
Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
Trafik.
Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.