”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Svensk arbetsmarknad fortsätter tuffa på. Förra året ökade antalet sysselsatta med 77 000, Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer 81 000 jobb under det här året.

– Vi har en mycket bred jobbtillväxt. Nu är det goda eller mycket goda möjligheter till jobb inom sju av tio yrken. Men för att få jobb krävs i allmänhet minst gymnasieutbildning, säger Annelie Almérus, analytiker på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande.

Industrin, byggena och restaurangerna går bra. Det gör att det behövs mer transporter, vilket har lett till ökad efterfrågan av lastbilschaufförer. Arbetsförmedlingen skriver att efterfrågan på chaufförer förmodligen hade varit än större om det inte vore för konkurrensen från utländska företag. Arbetsgivarna har svårt att hitta förare med körkort och yrkeskompetensbevis.

Även inom taxi behövs det mer personal, enligt Arbetsförmedlingen. Myndigheten anger att det är på grund av att människor får allt mer i plånboken och konsumerar därefter. Emil Burman är utredare på Transport:

– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att det listas att det är underskott på taxiförare. De måste göra skillnad på efterfrågan på förare och faktiskt behov. Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler förare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger han och fortsätter:
– Vi har påpekat för Arbetsförmedlingen att det är oseriöst att lista det som ett bristyrke. Det räcker att gå ut på taxidepån på Stockholms centralstation för att se överetableringen, säger Burman.

Inom lager och terminal väntar en arbetsmarknad som ligger någonstans mellan nivån bra balans och tuff konkurrens om jobben. Rapporten pekar också på att det finns ett överskott på bensinstationspersonal. Det är en av de yrkesgrupper där konkurrensen om jobb är allra hårdast. Emil Burman jobbade på bensinstation i Östersund fram till att han blev utredare på Transport i början av förra året. Han är inte förvånad.

– Lönsamheten på drivmedel är inte vad den har varit. Jag har observerat att flera ställen omvandlas till automatpumpstationer, det kan bidra till att det behövs mindre personal. Bara OKQ8 har nästan halverat antalet stationer de senaste tio åren, säger Emil Burman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    5 juli, 2017

    Det här visar på att staten via arbetsförmedlingen inte har grepp om verkligheten. Provisionslöner för taxiförare skulle inte vara något problem om utbudet balanserade efterfrågan. Istället förstör man marknaden med subventioner och lönebidrag vilket leder till ett för högt utbud. Vi kan jämföra här med linjebussar. Om kollektivtrafiken med bussar ökade skulle kostnaden öka dramatiskt beroende på att den sist anskaffade bussen alltid är olönsam. Detta beror på att bussen behövs 2 timmar på morgonen och två timmar på kvällen, resten av tiden är rena förlusten. Samma sak med taxi, det behövs en balans mellan efterfrågan och utbud beroende på reseströmmarna. Stockholm har fler taxibilar än London per capita, vilket belyser problemet.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.