Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

– Häpnadsväckande att de borgerliga partierna föreslår att riksdagen ska besluta om lönesänkningar under högkonjunktur, kommenterar Emil Burman som är utredare på Transport. Vad är de då beredda att göra i lågkonjunktur?

Det borgerliga förslaget handlar om dels nyanlända, dels unga upp till 23 år som inte har någon gymnasieutbildning. Arbetsgivarna ska kunna anställa dem för 70 procent av yrkets ingångslön och även slippa arbetsgivaravgifter under de första tre åren.

Kostnaden för arbetsgivaren blir ungefär hälften jämfört med en vanlig anställning. Den som får ett inträdesjobb kronor skulle tjäna cirka 14 000 kronor före skatt i en bransch där lägstalönen ligger på 20 000.

– Klart det är en låg lön, men det är många som lever på lägre inkomst i Sverige i dag, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund, enligt TT, och pekar på studenter och vissa pensionärsgrupper.

Allianspartierna räknar med att mellan 25 000 och 40 000 personer som står långt från arbetsmarknaden ska få jobb. Enligt förslaget ska de kunna ägna 30 procent av arbetstiden till att ”lära sig jobbet på jobbet”.

Transports Emil Burman är inte imponerad av förslaget:

– I ett läge med arbetsbrist och samtidigt arbetslöshet i vissa grupper bör Sverige lägga krutet på insatser som gör att de grupperna kan ta de jobb som finns. Det handlar om utbildning, praktik och annat.

Han är också kritisk till själva idén att låta riksdagen besluta om löner. Där får han stöd från LO:

– Politikerna ska inte hålla på med lönepolitik, de ska hålla fingrarna borta, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, till TT.

LO föreslog så sent som i våras en modell för utbildningsjobb där den anställda jobbar 70 procent för lön som ligger under kollektivavtalet – och studerar med ett nytt statligt och ”generöst” studiestöd resten av tiden. Facket vände sig till Svenskt Näringsliv med sina idéer, men arbetsgivarna har inte velat prata om modellen.

– Varför ska arbetsgivarna nu förhandla med oss? Det här underminerar vårt förslag, det är riktigt klumpigt agerat av Alliansen, säger Torbjörn Johansson, till TT.

Svenskt Näringsliv är däremot positivt till Alliansens inträdesjobb:

­ – Det pågår redan samtal om förenklade anställningsformer som skulle kunna göra det mindre kostsamt att anställa personer utan formell utbildning eller arbetslivserfarenhet. Om dessa samtal misslyckas, och för de grupper där kollektivavtal inte är lösningen, är det rimligt att politiken griper in och lagstiftar utan parternas medverkan, säger organisationens vd Carola Lemne i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jesper:
    6 december, 2017

    När man ändå inte har råd med hyran i dag på de aktiva kollektivavtalen så kan man väl lika väl tjäna mindre? 10% av lönen går bra när man ändå tvingas sova i bilen eller under en bro. Mvh hemlös och fulltidare.

  2. Bill Olsson:
    18 augusti, 2017

    Att ingångslönen i ett yrke ska vara lägre än den som jobbat 3 till 10 år i branschen tycker jag låter vettigt. Men ingångslön som är nästan lika låg som en medelpension går tydligen inte, det finns dem som har 7 8000 före skatt.

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.