Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.
Close
Efter en dryg timmes träningspass pustar Alexander ut. ”Det var det. Den bästa måndagen på länge, den förra var vedervärdig”, säger han. Tillbaka på jobbet blir det bara två pass i veckan. Hans fysioterapeut bistår när det behövs.
Close
ArbetsLIV

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Alexander Eriksson stryker svetten ur pannan på gymmet i Nyköping. Där tränar han tre gånger i veckan efter olyckan den 3 juni i år.

– Jag blir bättre och bättre, säger Alexander.

Men vi går tillbaka till den där olycksaliga junidagen. Alexander körde in till maskinfirman i Linköping någon kvart över 9. Personalen satt och åt frukost, så han lossade spännbanden om trucken på lastbilsflaket och fixade så att lossningen skulle gå snabbare.

– Jag kollade att trucken stod still och satte mig på bakgavellyften och väntade. Men så märkte jag att något hände, vände mig om, såg att trucken rullade och hoppade upp för att stoppa den.

Balansövningarna var jättesvåra i början men är roligast, tycker Alexander. Här med sin fysioterapeut Lena Johansson.
Balansövningarna var jättesvåra i början men är roligast, tycker Alexander. Här med sin fysioterapeut Lena Johansson. Foto: Justina Öster

Klämdes fast

4 ton truck lät sig inte hejdas, insåg han ganska snart, hoppade ner på lyften och vidare till marken. Trucken tippade över kanten på lyften och Alexander klämdes fast, ovanför knäna, under truckstativet.

– Nu måste jag skrika så mycket jag bara orkar, tänkte jag, men personalen kom ut rätt omgående. De tog en annan truck, lyfte upp den jag låg under och så lyfte de mig, en person under varje arm.

Ambulans och räddningstjänst anlände snabbt och på sjukhus konstaterades frakturer på bägge lårbenen runt knäna och att höger skenben var brutet. Alexander blev sydd på baksidan av låret och fick skruvar inopererade i ena knäet.

Rullstol

Väl hemma fick Alexander installera sig på bottenvåningen i huset och ta sig fram med rullstol. Han blev sjukskriven till september och Försäkringskassan sa ja till en månad till. Men sen var det stopp.

Myndigheten godkände inte läkarens fortsatta sjukskrivning till december. Alexander hänvisades till Arbetsförmedlingen och att söka nytt jobb eftersom hans åkeri gått i konkurs. Därför kunde han inte hänvisa till regeln att han med stor sannolikhet skulle kunna återgå till sitt tidigare jobb och få behålla sjukpenningen.

– Försäkringskassan tyckte jag kunde ta något administrativt arbete, men det har jag ingen utbildning för. Jag blir så frustrerad, måste vara något systemfel när jag inte kan få några månaders förlängning för rehab.

– Snart har jag tömt hela mitt sparkapital. De borde slå ihop Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen Pengarna tas ju ändå ur samma statskassa.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.
Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen. Foto: Justina Öster

Nytt jobb

Nu har Alexander i alla fall fått nytt jobb och började köra i början av december, ett halvår efter olyckan. På heltid.

– Det blir lite på vinst och förlust, mindre tid för träning, men kan gå.

Alexander har sökt pengar från Afa Försäkring och hoppades få ersättning för arbetsskada, men han fick nobben. Afa hänvisar till att trucken ska vara trafikförsäkrad och att han ska vända sig till försäkringsbolaget som försäkrat den. Snurrigt, tycker Alexander och vände sig till Transports regionala skyddsombud på Nyköpingsavdelningen.

– Jag har ringt runt, men varken företaget som skickade trucken eller firman som beställt den vill erkänna sig som ägare och den var inte trafikförsäkrad. Men trucken var ju gods, inte ett fordon i arbete, som Afa menar. Nu har jag med fackets hjälp begärt omprövning av beslutet hos Afa.

Utdragen process

Dålig ordning och alldeles för utdragen process, menar Alexander Eriksson.

– Jag tycker Afa borde betala ut pengarna för arbetsskada och sedan se till att begära in dem från rätt håll. Nu stjälps allt arbete över på den enskilda individen och det känns nästan onödigt att ha försäkring i Afa. I förlängningen borde chaufförer alltid ta reda på och vägra att köra truckar som inte är trafikförsäkrade!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sebastian:
    18 december, 2024

    Tragiskt o svagt att ingen tar sitt ansvar och som det nämns så ställer man sig frågan varför man ska ha försäkring när man inte kan nyttja den. Skäms på er som är ansvariga och jag hoppas att Alexander kommer på banan samt får rätt ersättning för detta som hade kunnat sluta betydligt värre

  2. Pierre:
    18 december, 2024

    Om det är så man inte är försäkrad på jobbet har ju facket misslyckats totalt. Så alla fordon av alla slag skall ha trafikförsäkring? Enklare vägra köra skiten

Lästips:

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."