Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.
Close
Efter en dryg timmes träningspass pustar Alexander ut. ”Det var det. Den bästa måndagen på länge, den förra var vedervärdig”, säger han. Tillbaka på jobbet blir det bara två pass i veckan. Hans fysioterapeut bistår när det behövs.
Close
ArbetsLIV

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Alexander Eriksson stryker svetten ur pannan på gymmet i Nyköping. Där tränar han tre gånger i veckan efter olyckan den 3 juni i år.

– Jag blir bättre och bättre, säger Alexander.

Men vi går tillbaka till den där olycksaliga junidagen. Alexander körde in till maskinfirman i Linköping någon kvart över 9. Personalen satt och åt frukost, så han lossade spännbanden om trucken på lastbilsflaket och fixade så att lossningen skulle gå snabbare.

– Jag kollade att trucken stod still och satte mig på bakgavellyften och väntade. Men så märkte jag att något hände, vände mig om, såg att trucken rullade och hoppade upp för att stoppa den.

Balansövningarna var jättesvåra i början men är roligast, tycker Alexander. Här med sin fysioterapeut Lena Johansson.
Balansövningarna var jättesvåra i början men är roligast, tycker Alexander. Här med sin fysioterapeut Lena Johansson. Foto: Justina Öster

Klämdes fast

4 ton truck lät sig inte hejdas, insåg han ganska snart, hoppade ner på lyften och vidare till marken. Trucken tippade över kanten på lyften och Alexander klämdes fast, ovanför knäna, under truckstativet.

– Nu måste jag skrika så mycket jag bara orkar, tänkte jag, men personalen kom ut rätt omgående. De tog en annan truck, lyfte upp den jag låg under och så lyfte de mig, en person under varje arm.

Ambulans och räddningstjänst anlände snabbt och på sjukhus konstaterades frakturer på bägge lårbenen runt knäna och att höger skenben var brutet. Alexander blev sydd på baksidan av låret och fick skruvar inopererade i ena knäet.

Rullstol

Väl hemma fick Alexander installera sig på bottenvåningen i huset och ta sig fram med rullstol. Han blev sjukskriven till september och Försäkringskassan sa ja till en månad till. Men sen var det stopp.

Myndigheten godkände inte läkarens fortsatta sjukskrivning till december. Alexander hänvisades till Arbetsförmedlingen och att söka nytt jobb eftersom hans åkeri gått i konkurs. Därför kunde han inte hänvisa till regeln att han med stor sannolikhet skulle kunna återgå till sitt tidigare jobb och få behålla sjukpenningen.

– Försäkringskassan tyckte jag kunde ta något administrativt arbete, men det har jag ingen utbildning för. Jag blir så frustrerad, måste vara något systemfel när jag inte kan få några månaders förlängning för rehab.

– Snart har jag tömt hela mitt sparkapital. De borde slå ihop Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen Pengarna tas ju ändå ur samma statskassa.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.
Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen. Foto: Justina Öster

Nytt jobb

Nu har Alexander i alla fall fått nytt jobb och började köra i början av december, ett halvår efter olyckan. På heltid.

– Det blir lite på vinst och förlust, mindre tid för träning, men kan gå.

Alexander har sökt pengar från Afa Försäkring och hoppades få ersättning för arbetsskada, men han fick nobben. Afa hänvisar till att trucken ska vara trafikförsäkrad och att han ska vända sig till försäkringsbolaget som försäkrat den. Snurrigt, tycker Alexander och vände sig till Transports regionala skyddsombud på Nyköpingsavdelningen.

– Jag har ringt runt, men varken företaget som skickade trucken eller firman som beställt den vill erkänna sig som ägare och den var inte trafikförsäkrad. Men trucken var ju gods, inte ett fordon i arbete, som Afa menar. Nu har jag med fackets hjälp begärt omprövning av beslutet hos Afa.

Utdragen process

Dålig ordning och alldeles för utdragen process, menar Alexander Eriksson.

– Jag tycker Afa borde betala ut pengarna för arbetsskada och sedan se till att begära in dem från rätt håll. Nu stjälps allt arbete över på den enskilda individen och det känns nästan onödigt att ha försäkring i Afa. I förlängningen borde chaufförer alltid ta reda på och vägra att köra truckar som inte är trafikförsäkrade!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sebastian:
    18 december, 2024

    Tragiskt o svagt att ingen tar sitt ansvar och som det nämns så ställer man sig frågan varför man ska ha försäkring när man inte kan nyttja den. Skäms på er som är ansvariga och jag hoppas att Alexander kommer på banan samt får rätt ersättning för detta som hade kunnat sluta betydligt värre

  2. Pierre:
    18 december, 2024

    Om det är så man inte är försäkrad på jobbet har ju facket misslyckats totalt. Så alla fordon av alla slag skall ha trafikförsäkring? Enklare vägra köra skiten

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Illustration av Mattias Käll till Snabbkoll om Föräldraledighet.

Ska du vara föräldraledig? Tänk på det här!

Föräldraledighet. Väntar du barn? Grattis! Här kommer några tips på vägen om vad som kan vara bra att tänka på.

Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bakom skannern. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Frendomackens bästsäljare är snus och korv. Foto: John Antonsson

Tommy tecknar bok om macken

Mötet. Han har fått Aftonbladets litteraturpris för sina vänstersatiriska serieböcker om det moderna arbetslivet. Nu jobbar Tommy Sundvall på en bok om macken i Lunde, Kramfors.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Arbetsmiljö: Hudproblem
Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.