Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

– Vi reagerar alltid om det inte är en regelrätt transport som det ska vara i Sverige, oavsett nationalitet. Chauffören som kom hade knappa kunskaper i engelska och det innebär risker också för dem som tar emot däcken, säger Clas Gustafsson, vd på Helgenäs transporter.

Förra måndagen stoppade han och kollegorna en däckleverans, som logistikföretaget DHL ansvarade för. Däcken hade lastats före helgen, på fredagen i Kungälv. På åkeriet i Norrköping misstänkte man att den bulgariske chauffören arbetat längre än tillåtna sju dagar och utfört fler än tre transporter inom Sverige.

– Det gynnar inte någon med olagliga transporter, utom möjligen de stora bolagen, säger Clas Gustafsson.

Åkeriet kontaktade DHL för att ta reda på om transporten var laglig. Utan att lyckas. Ingen kunde bekräfta att leveransen följde regelverket. Clas Gustafsson tog också kontakt med polisen, men fick till svar att först när ekipaget lämnat åkeriet – och var ute på vägarna – gick det att göra något.

På sin Facebooksida skrev åkeriet att ”Vi vet att olaglig cabotagetrafik skapar en osund konkurrens för våra svenska åkerier, vi vet att chaufförerna som utför transporterna oftast gör det för att överleva, trots vidriga arbetsförhållanden och vi vet att vi ogillar dom på varenda rastplats där dom tvättar sina kläder och lagar mat över små engångsgrillar.”

Det var första gången som ett utländskt ekipage, med utländsk förare, kom för att lossa hos Helgenäs transporter. Åkeriet ställer som krav att transporterna ska vara lagliga.

– Chauffören gör sitt jobb, men det är inte lämpligt att ligga i hytten i två dygn utan möjligheter till god hygien. Särskilt inte i dessa coronatider, säger Clas Gustafsson.

Han är glad, och lite förundrad, över reaktionerna på åkeriets agerande. De allra flesta mycket positiva.

– Det är inte bara vi som reagerar, genomslaget är jätteroligt, säger Clas Gustafsson.

I fredags kom så däckleveransen – igen – och lossades i Norrköping. En exemplarisk leverans, enligt åkeriets vd.

– Nu är det ingen tvekan, vi vet att den kommit rätt väg.

Regelverk i EU

Cabotage är transporter inom ett land, utfört av ett utländskt företag. Transporterna ska vara av tillfällig art: Ett utländskt åkeri, som har gjort en internationell godstransport, får göra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under sju dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. THOMAS LAURSEN:
    5 oktober, 2020

    Tre inrikestransporter på en vecka är mycket. Det kan bli många mil. Pengar som rinner ur landet. Jobb som inte delas ut till svenska åkerier.

  2. Bjarne Ringström:
    28 augusti, 2020

    Det är ett konstigt agerande från polisen. Om man nu inte kan göra något innan han lämnat åkeriet, är det väl bara för polisen och åka dit och ta honom utanför grinden.

  3. mattias eriksson:
    26 augusti, 2020

    ja det var bra av åkeriet men hur många är det som håller på lika det finns många som helst bara ett exempel jag och min kollega åker till örebro och sover där två nätter i månaden på nya truckcenter där är det fullt av bulgarer och polaker och många fler och vi brukar prata hur många är lagliga där och där är det ett ställe i sverige dom står och vem ska ha tid att kolla upp alla

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.