Close
Agne Ingvardsson jobbade som väktare i många år. Han gick med i Sverigedemokraterna 2013 och som aktiv SD-politiker blev han utesluten ur Transport. 2017 blev han utesluten även ur SD.
Close

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

– Inte av ideologiska skäl i första hand, utan för att partiet är väldigt toppstyrt och odemokratiskt. Vi fick inte ens skriva insändare, utan att de först skulle godkännas uppifrån, förtydligar han.

Agne Ingvardsson är numera pensionär, men han har en lång karriär bakom sig som väktare och fackligt aktiv i Transport. I många år var rösten på Socialdemokraterna självklar, men inför valet 2014 var det stopp. Han bytte parti och klev upp som förstanamn på SD:s vallista i Osby kommun.

– Jag sticker inte under stol med att jag var, och är, kritisk mot den förda invandringspolitiken. Vi har tagit in för många invandrare och vi klarar inte integrationen.

– Men jag ställde egentligen inte upp på SD:s grundhållning i invandringsfrågan, varken då eller nu. Den är för extrem.

Som exempel tar Agne Ingvardsson båtflyktingarna. Han skrev en insändare som kritiserade EU-ländernas flathet och ovilja att hjälpa människor som riskerade livet på Medelhavet.

Han säger:

– Den insändaren föll inte i god jord hos SD-ledningen. Min ståndpunkt avvek från partilinjen.

Agne Ingvardsson upplevde mer och mer att det var lågt i tak i SD. Han fick reprimander för att han ställde frågor eller uttalade sig i fullmäktige eller på nämndmöten.

– Vår gruppledare klargjorde också att jag inte fick uttala mig i medier. Det kändes konstigt. Jag gillar att debattera och har skrivit många insändare genom åren. Nu skulle de först genomgå censuren.

– Det värsta var hur man behandlade oliktänkande. De som hade avvikande uppfattningar blev utfrysta. Det märkte jag nästan omgående.

En bit in på 2017 hade klimatet hårdnat i den lokala SD-föreningen. Agne Ingvardsson fick veta att partiet startat en uteslutningsärende riktat mot honom.

Han valde att hoppa av innan uteslutningen formellt var klar.

– Fast jag behöll de uppdrag jag hade hela mandatperioden ut. Som politisk vilde.

Agne har fortfarande kontakt med andra före detta SD-politiker, som lämnat partiet av samma orsaker.

– Toppstyrning och elitism, upprepar Agne. Det är bara utvalda ledare som får höja rösten. Övriga ska sitta tysta och rösta som de blir tillsagda. Jag känner flera som blivit uteslutna på väldigt lösa grunder.

– Det handlar mycket om kontrollbehov. Är du för duktig som lokalpolitiker blir du ett hot. Under fyra år gick jag på vartenda möte, utom ett! I regel lämnar SD tomma stolar efter sig i kommunerna, när de som valts in ledsnar. Det finns inget riktigt engagemang.

Är det inte samma sak i andra politiska partier? Att det är viktigt att följa en partilinje? SD har ju haft en del problem med vildhjärnor…

– Jo, visst. Det finns nog partipiskor i de andra också. Men jag upplever att det faktiskt var betydligt högre i tak i andra partier jag kom i kontakt med.

Varför ska Transports medlemmar låta bli att rösta på SD i det kommande EU-valet, anser du?

– I dag är SD ett parti bland andra i invandringsfrågan. Det finns ingen anledning att stödja ett parti som toppstyr och utesluter så många aktiva.

– Själv kommer jag nog att rösta på Socialdemokraterna igen. Jag ser inget annat alternativ. Men jag gillar inte den högersväng partiet gjort, här måste S-ledningen tänka om. Annars kommer ännu fler att rösta på SD.

Vad tänker du om Transports policy att utesluta aktiva företrädare för Sverigedemokraterna?

– Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Jag var själv kritisk när jag uteslöts ur facket och jag tror att det mest gynnar SD. Fast hade jag vetat hur det går till i SD hade jag aldrig gått med som medlem.

Transportarbetaren har kontaktat SD:s partikansli för en kommentar. Christian Krappedal, pressekreterare, svarar skriftligt via mejl:

”Som förtoendevald politiker förväntas man stå bakom partiets politik. Gör man inte det ska man inte heller vara medlem hos oss, än mindre ha en position som företrädare. Vår politik är en fråga som diskuteras öppet och antas gemensamt på våra Landsdagar, vilket är namnet på vår partikongress. Vi känner inte igen den bild som Ingvardsson väljer att beskriva.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.