Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.
Close
Fack och arbetsgivare är överens. Från vänster Eva Nordmark, ordförande i TCO, Göran Arrius, ordförande i Saco, Peter Jeppsson, vice vd i Svenskt Näringsliv, Mattias Dahl, vd i Transportföretagen och Torbjörn Johansson, avtalssekreterare i LO.
Close

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Den typ av konflikter som uppstått i Göteborgs hamn kommer inte att vara möjliga med parternas förslag.

Det var mycket hastigt som arbetsmarknadens parter kallade till presskonferens under tisdagsförmiddagen. Där presenterades en överenskommelse som innebär en inskränkning av konflikträtten. LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson säger att förslaget är av kirurgisk precision. Det enda egentliga målet sägs vara att begränsa möjligheten till konflikt på arbetsplatser som redan har ett kollektivavtal.

Förslaget är ett svar på den kommande utredningen som regeringen beställt om eventuella begränsningar av strejkrätten. Först var det tänkt att utredaren skulle ha lämnat över sitt förslag den 31 maj. Men överlämningen sköts upp till midsommarveckan. Enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på grund av att det inte fanns plats i schemat. Ministern har under tisdagen uttryckt en vilja att genomföra parternas förslag.

Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef,  presenteras som parternas oberoende utredare. Han, och samtliga som talade, säger att det dokument som lämnats till regeringen är ett färdigt lagförslag. Parterna kräver att det ska antas i sin helhet. De uttrycker också väldigt tydligt att de förväntade sig att vilken regering som än styr Sverige efter valet också ställer sig bakom förslaget.

Parterna vill förändra paragraf 41 i medbestämmandelagen och att därigenom minska arbetstagares möjlighet att vidta stridsåtgärd om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal.

– Vi på LO har förstås varit oroliga att balansen på svensk arbetsmarknad skulle rubbas med den utredning som sitter, säger Torbjörn Johansson, LO.

Deltagarlistan på presskonferensen visar att frågan har högsta tyngd både bland arbetsgivarna och de fackliga centralorganisationerna: På podiet finns Torbjörn Johansson, avtalssekreterare i LO, Eva Nordmark, ordförande i TCO, och Göran Arrius, ordförande i Saco. Från arbetsgivarsidan är  Svenskt Näringslivs vd Peter Jeppsson och Mattias Dahl, vd i Transportföretagen, på plats.

Mattias Dahl, hur nöjd är du med det här förslaget som ni tagit fram. Det låter som att ni är helt eniga, men det måste ha stötts och blötts lite?

– Så är det alltid i en förhandlingsdiskussion, när vi började diskussionen gick vi in med hyggligt samma parametrar och ingångsvärden. Men det är klart att det har varit diskussioner på detaljnivå. Men jag är nöjd.

Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport, hade helst sett att konflikträtten lämnats oförändrad.

– Det finns väl ingen som vill att det ska bli så här, men situationen är som den är, säger han.

På Hamnarbetarförbundet är man bedrövad över förslaget.

– Det man föreslår är begränsa konflikträtten i medbestämmandelagen, det har man gjort sista 40 åren och innebär alltid makt förskjuts till arbetstagarnas nackdel. Man kan inte förutsäga rättspraxis, man ställer upp nya kriterier som ska uppfyllas för att man ska få slåss för ett kollektivavtal. Det här kommer även drabba LO-förbunden på sikt, säger Erik Helgesson i Hamnarbetarförbundets styrelse.

– Men de säger att det inte ska drabba dem som slåss för kollektivavtal och då drabbar det inte oss. De säger vi inte vill ha fredsplikt, men så är inte fallet. Vi vill bli en fullvärdig avtalspart, fortsätter han.

Samtliga LO-förbund står bakom förslaget. I tjänstemannaorganisationen TCO säger alla utom Svenska Journalistförbundet (SJF) ja till lagändringen, SJF valde dock att inte reservera sig i TCO:s styrelse. I akademikerorganisationen SACO:s styrelse sitter inte alla förbund med, men styrelsen var helt enig bakom kravet.

Bakgrunden till både regeringens utredning och parternas förslag är den pågående konflikten i Göteborgs hamn, som resulterat i en rad konfliktvarsel, strejker och lockouter mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning i hamnen. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ken:
    6 juni, 2018

    Efter att ha varit facklig och aktiv i hela mitt yrkesliv, börjar jag tvivla på fackets roll. Tycker att det mer börjar bli så att det blir arbetsgivarens vilja som styr även dom fackliga besluten.
    Man ska kanske börja fundera på om det är så bra att ha en "bra relation" med svenskt näringsliv.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Transportarbetarens logga

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Utredaren Samuel Engblom. Foto: TCO

Lättare för 60-åringar att få förtidspension

Arbetsmiljö. Mildare regler för att få rätt till sjukersättning för personer som är 60 år eller äldre och närmar sig pensionen. Förslaget framförs i en statlig utredning som presenterades i slutet av augusti.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.