Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

– Vi har undersökt behovet av skärpta krav på vinterdäck för tunga fordon utifrån ett trafiksäkerhets- och framkomlighetsperspektiv och det regelverk vi har är tillräckligt, säger Transportstyrelsens utredare Omar Bagdadi i ett pressmeddelande.

Myndigheten och Statens väg- och transportsforskningsinstitut (VTI) fick i februari förra året i uppdrag att granska om nuvarande krav på vinterdäck för tungfordon fungerar. Transportstyrelsen och VTI skulle också undersöka hur transportbranschen lever upp till kraven på vinterdäck och ifall perioden för vinterdäck kan behöva förlängas.

Vart tredje år undersöker polisen och Transportstyrelsen hur väl lastbilarna på vägen klarar kraven på vinterdäck. Resultaten från 2015, 2019 och 2023 visar att nästan alla, 98 procent, uppfyller dem.

Myndigheten stöder sig också på studier som visar att däckbyte görs innan vintern kommer. Någon skillnad när det gäller antal olyckor i halt väglag under november jämfört med övriga vintermånader märks inte heller, uppger Transportstyrelsen.

Tidigare vinterdäck behövs inte

Den utvärdering av regeländringen från 2019, som regeringen också beställt, visar inte heller på någon större förändring. Kraven som infördes då innebar att inte bara drivaxeln utan alla hjulaxlar på tunga fordon ska förses med vinterdäck. Granskningar tyder på att däck för vinterväglag användes till stor del redan före 2019.

Transportstyrelsen bedömning är också att perioden för vinterdäck inte behöver läggas tidigare än nu.

Transportstyrelsens Omar Bagdadi betonar att däcken självklart har betydelse för trafiksäkerheten. Men i och med att de generellt sett är så bra så får andra orsaker större betydelse, om olyckan är framme.

– Ofta har det brustit på ett eller flera ställen i en lång händelsekedja där många faktorer spelar in. Orsaken kan till exempel vara en annan trafikant eller dålig hastighetsanpassning av en förare, säger han.

Undanröja sämsta däcken

Dagens regler är tillräckliga, instämmer VTI.

– Med detta sagt finns det fortfarande skäl att förbättra vinterdäcken för tunga fordon. Men sådana förändringar måste göras i samarbete med däckindustrin och inom ramen för det europeiska standardiseringsarbetet, säger institutets forskningsledare Mattias Hjort.

Han lyfter fram en önskvärd höjning av den undre gränsen för driv- och bromsgrepp på snö (så kallat 3PSMF-test). Det skulle, enligt Hjort, undanröja de sämsta däcken från marknaden. Mattias Hjort föreslår även att ett test för sidgrepp på snö ska utvecklas. Detta för att kunna ställa objektiva krav på släpvagnars stabilitet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 december, 2023

    Som pensionerad åkare rekommenderar jag att man lägger på vinterdäcken i god tid innan den första halkan för det är bättre att köra med nya vinterdäck från slutet av September eller början av Oktober än att vänta till slutet av November.För de flesta håller däcken i åtminstone ca 1 år med en körsträcka på 1000 -1200 mil/månad.

Lästips:

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.