Pia Palm, Ockelbo.
Close
Pia Palm tänker inte ge upp. Med tre väntande operationer sätter hon sitt hopp till kammarrätten som är nästa instans att pröva Försäkringskassans indragna ersättning.
Close

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

LO-TCO Rättsskydd hjälper henne att överklaga domen.

– Jag har kvar min tjänst på macken, säger hon. Men det finns inget jobb där eller någon annanstans som jag klarar. Och ingen arbetsgivare som vill ha mig.

Transportmedlemmen Pia Palm, från Ockelbo, arbetade senast 2014. Försäkringskassan ger henne inte längre rätt till sjukpenning eller sjukersättning. Trots en omfattande utredning med intyg från olika läkare hänvisar kassan henne arbetsförmedlingen.

Förvaltningsrätten i Falun ger Försäkringskassan rätt på alla punkter. Hon kan skaffa sig ett sittande arbete som ”inte ställer krav på god finmotorik”.

– Domen ska överklagas, säger Tom Aspengren, jurist på LO-TCO Rättsskydd och den som för Pia Palms och Transports talan i ärendet.

– Den stora frågan är – vad ska hon göra för jobb?

Han beskriver hur bensinmacken där Pia Palm är anställd har försökt hjälpa till genom att plocka bort moment som hon inte klarar. Men det fungerar ändå inte att jobba där.

– Och inte mycket talar för att hon skulle kunna ta ett annat jobb.

Tom Aspengren efterlyser en beskrivning av det jobbet från Försäkringskassan. I så fall hade han kunnat undersöka det yrket eller arbetet och sedan redovisat om och hur Pia Palm skulle kunna sköta det.

– Som det är nu är det oerhört svårt att försvara sig när både kassan och domstolen hävdar att hon ska kunna skaffa ett arbete och jobba 100 procent.

Cecilia Udin, nationell samordnare för sjukförsäkringen på Försäkringskassan, har kommenterat fallet i tidningen Arbetarbladet:

– Jag skulle gå till arbetsgivaren och ta en diskussion om hur man kan lösa situationen så att hon kan vara kvar på sitt arbete. Det är inte Försäkringskassans ansvar att peka ut ett arbete.

Både Försäkringskassan och LO-TCO Rättsskydd väntar på två kommande domar i Högsta förvaltningsdomstolen. Frågan är även i de fallen vad det är för slags jobb som Försäkringskassan hänvisar till när personer nekas ersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många som skadats sig på arbetet eller drabbats av arbetssjukdomar knaprar smärtstillande och jobbar på tills det tar stopp. Då kan det vara svårt att få ersättning från Försäkringskassan. Foto: Justina Öster

Dokumentera alla skador – och anmäl!

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan (i en tidigare artikel) ansågs för sjuk för att jobba, men för pigg för att få ersättning från Försäkringskassan. Nu lanseras flera förslag för att mildra reglerna för utslitna arbetare som närmar sig pensionen.

Utredaren Samuel Engblom. Foto: TCO

Lättare för 60-åringar att få förtidspension

Arbetsmiljö. Mildare regler för att få rätt till sjukersättning för personer som är 60 år eller äldre och närmar sig pensionen. Förslaget framförs i en statlig utredning som presenterades i slutet av augusti.

Vibrationer – illustration och grafik

Den dolda faran

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan skakade sönder rygg och nacke på dåliga norrländska vägar. Vibrationer i hytten kan ge värk, problem med ländryggen och ischias. Transportarbetaren granskar skadliga helkroppsvibrationer i en artikelserie som avslutas nästa månad.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Snabbkoll
coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.