Viktigt med åtgärder efter ILO-kritik

För några veckor sedan kritiserade FN:s arbetsmarknadsorgan, ILO, den svenska lagstiftning som kom till efter EU-domstolens Lavaldom. Trots uppmaning om att ändra lagen är det inte säkert att det kommer att bli några förändringar. – Om Sverige inte följer ILO:s krav kan vi inte kräva att något annat land gör det heller, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Som Transportarbetaren tidigare har berättat har ILO:s juridiska expertkommitté kritiserat den svenska lagstiftningen. De menar att lagstiftningen strider mot internationella konventioner om facklig förenings- och förhandlingsrätt.

Katarina Brännström (M) sitter med i den parlamentariska kommitté som utreder Lex Laval. Strax efter att kommitténs utlåtande hade presenterats sa hon till Dagens Arena att kritiken inte säkert kommer att påverka utredningen.

– I utredningsdirektivet utgår man från EU-rätten och hur man hanterat den i svensk lag. ILO kritiserar nu att vi har följt EU-rätten och där får regeringen svara ILO. Men jag kan inte se att det är något vi ska behandla i utredningen, sa hon.

Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) skrev senare i ett mail till fackförbundstidningen Publikt att kommentaren från expertkommittén är ”ett led i en viktig och fortsatt dialog som regeringen har med ILO i denna fråga”. Hon meddelar att regeringen kommer att analysera kommentaren noggrant, men skriver inte något om vilka konkreta förändringar det skulle kunna bli.

Hillevi Engström påpekar också att ILO:s kommitté efterfrågar information från Sverige om utstationering, ett område där regeringen redan har tagit flera initiativ. Hon lyfter fram att regeringen bland annat har tillsatt en utredning och har lämnat förslag till riksdagen om anmälningsskyldighet och kontaktperson vid utstationering.

Regeringen har i Lavalfrågan lutat sig mot EU-rätten, som i det här fallet strider mot ILO. Men Lars Lindgren, ordförande för Svenska Transportarbetareförbundet, menar att ILO:s konventioner måste väga mycket tyngre än EU-rätten.

– Vi anser att man måste ändra lagstiftningen så att vi får rätt att vidta stridsåtgärder för att tvinga företag att teckna kollektivavtal.

Han efterlyser tydliga åtgärder för att ILO:s konventioner inte ska förlora sin kraft.

– Om Sverige inte rättar sig efter det här innebär det att vi inte heller kan ställa krav på att länder som till exempel Kina eller Colombia ska göra det, säger han.

Lars Lindgren tycker att det är viktigt att reda ut om Europas fyra friheter (fri rörlighet för varor, personer, tjänster och kapital) går att förena med ILO:s konventioner, och hoppas att LO kommer att fortsätta arbeta med frågan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".